Gå til innhold

Mister effekten

Ranger emnet


kurtinge

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

98mod, 1,9Tdi, manuell

 

Jeg var ute å kjørte en dag her og så plutselig ble bilen superlat. Jeg mener jeg kanskje ikke hørte "summingen" fra turboen, men dette er jeg ikke sikker på. Jeg ble veldig innesluttet og tenkte at turboen er røket. Etter å ha stoppet og startet bilen så var alt tipp topp igjen. Imidlertid så kom problemet tilbake igjen. Men det ordner seg etter restart.

 

Hva er det som kan være galt, mon tro ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ingen swish og powsjj-lyd. Ingen lamper som lyser og ingen ulyder, men jeg mener på at summingen fra turboen forsvinner. Jeg har observert at dette skjer visst jeg gir gasspådrag når bilen har litt belastning. Dvs når det enten er oppoverbakke eller jeg f.eks. kjører 60-70 og girer ned i tredje og gir full gass. Plutselig så forsvinner effekten.....omdreining ligger mellom 3-4000.

Etter å stoppe motoren er alt ok igjen :-|

 

Har bestillt meg en VAG-COM-kabel så visst den passer så kan jeg kanskje få ut noe mer info.

 

Noen som vet om jeg helst burde parkere bilen ? På småkjøring i byen så merker jeg jo ingenting.

Endret av kurtinge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:thumbDet kan være mange årsaker som fører til symptomer som det du har f.eks luftmassemåler, kokset/tett turbo o.s.v

Hos meg var det i hvertfall Turboen som var dårlig.

Turboen til bilen min hadde altfor høyt trykk så den gikk i nødmodus.

Ønsker deg lykke til med a6'en din :)

Husk å skrive hva som feiler/feilte din her da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det går ann å rense kokset/tett turbo men er ikke helt sikker.

Jeg tror ikke bilen din sliter med turbo, men tror det er luftmassemåleren.

Luftmassemåleren er ikke noe dyrt å kjøpe koster kun noen hundrelapper.

Du kan søke litt på google fordi det er haugevis med tdi eiere som sliter med det samme som du gjør.

Ta bilen med til verksted, de finner det garantert ut.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at luftmendemåleren koster 699,- på Biltema og 1707,- hos Torshov. Ganske så stor forskjell. Er vel ok å handle denne komponenten begge steder, kanskje ?

 

Har også googlet meg frem til at N75-ventilen også typisk gir slike problemer. Noen som kan forklare hvor den sitter?

 

Ellers så tips meg gjerne om hvor jeg bør kjøpe disse komponentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke funnet feilen enda. Venter fortsatt på kabel. Vet ikke om de har tenkt å ro kabelen hit, jeg :-|

 

Jeg har jo googlet i det vide og brede. Mitt inntrykk utifra løsninger osv er at det er enten LMM'en eller en ventil som heter N75.

 

Prøver nå å fortrenge at det kanskje er turboen som kokser igjen og at den må byttes. Er det noen måte å sjekke dette på?

 

Too be continued.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg byttet ett gørr-skittent luftfilter og håpte dette kanskje ville hjelpe. Der og da så hjalp det ikke i det hele tatt, men har observert at visst bilen er skikkelig varm og det ikke er -10 grader eller kaldere ute så greier jeg ikke å fremtvinge dette problemet.

Kan dette gi noen pekepinn på hva som er galt?

 

Ellers så fikk jeg kabelen her om dagen, men den ga ingen feilmelding annet enn ett eller annet med bremsene som jeg ikke forsto helt hva betydde. Ser ut som det er masse funksjoner som ikke er "åpnet" i den versjonen av VAG-KOM som jeg bruker. Skal google litt på saken i tillegg til å lære meg litt mer om dette programmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har fått feilkode nå, men ikke veldig informativ.

Sjekket på hjemmesidene til Ross-tech litt. Den første feilen skal ifølge wiki'en gi symptomer som jeg ikke har.

Den andre feilen er ett av to alternativer, kan de se ut som. Men den versjonen jeg har av NAV-KOM vil ikke helt fortelle hva.

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/00575

Problemet med at turboen kutter kommer og går litt. Vil tro evt feil med selve turboen kanskje er mer konsekvent enn en solenoid-ventil som kanskje henger seg?

 

Forslag ?

 

Chassis Type: 4B - Audi A6 C5

Scan: 01,02,03,08,15,16,17,35,36,37,45,55,56,76

 

-------------------------------------------------------------------------------

Address 01: Engine

Controller: 038 906 018 DG

Component: 1,9l R4 EDC 00SG 1625

Coding: 00002

Shop #: WSC 02325

2 Faults Found:

00522 - Engine Coolant Temperature Sensor (G62)

30-10 - Open or Short to B+ - Intermittent

00575 - Shareware Version. To Decode all DTCs

17-10 - Please Register/Activate - Intermittent

Readiness: N/A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår