Gå til innhold

Solgt bil - oppgjør mottatt - men kjøper har ikke levert salgsmelding

Ranger emnet


soniva

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er i en litt kjip situasjon.

Jeg solgte bilen min for et par uker siden. Kontant oppgjør, underskrift på salgsmelding og kontrakt. Jeg og kjøper ble enig om at han skulle levere salgsmelding og omregistrere bilen dagen etterpå.

 

Nå sitter jeg her 2 uker etterpå. Jeg får ikke gjort noe med forsikringen - bilen er fremdeles registrert på mitt navn. Kjøper tar ikke telefonen.

 

I praksis står bilen i mitt navn og det er min bil. Hva kan en gjøre i et sånt tilfelle? Jeg har ikke lyst til at kjøper skal kjøre rundt og pådra seg både det ene og det andre på min regning.

 

Kan en få begjært bilen avskiltet? Kan en reise (det er noen timer) og plukke skilt selv? Jeg spurte 02800 om dette - de mente dette var "langt over grensen for hva som er lov".

 

Tanker? Hvis skiltene er av er jeg jo i boks. For da kan han ikke kjøre. Og er nødt til å omregistrere bilen før han får gjort så mye mer :)

 

Tanker? Vil Veivesenet godta en kjøretøymelding og signert kontrakt som god nok dokumentasjon for å sette i gang et eierskifte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er del 2 av vognkort som er viktig her. Hvem har den?

 

På del 2 står det en pin-kode man trenger for å omregistrere bilen, har man ikke den så må man melde om tap av vognkort del 2.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er del 2 av vognkort som er viktig her. Hvem har den?

 

På del 2 står det en pin-kode man trenger for å omregistrere bilen, har man ikke den så må man melde om tap av vognkort del 2.

 

Den er ikke signert av kjøper. Men jeg har et ferdig utfylt og signert "Melding om kjøretøy som har skiftet eier" samt kontrakten fra Forbrukerrådet signert av kjøper.

 

Holder det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

del to SKAL leveres inn ved omregistrering!

 

Jeg har del 2 av vognkortet. Det er IKKE signert av kjøper.

Jeg har "Melding om kjøretøy som skiftet eier" signert av kjøper.

Jeg har kontrakt ved kjøp av bruktbil, signert av kjøper.

 

Er det nok til at jeg kan gå til Veivesenet i morgen og få bilen satt over på kjøper?

 

NB: Kjøper er et enkeltmannsforetak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er å dra til nærmeste trafikkstasjon med alt du har av papirer og spørre der.

 

Jeg kommer til å gjøre det i morgen.

 

Slik jeg leser informasjonen på vegvesen.no bør det jeg har holde. Har ikke kopi av førerkort til kjøper, men siden det er et enkeltmannsforetak holder det med utskrift fra enhetsregisteret :D

 

Word from the (not so) wise: Aldri stol på kjøper når du selger bil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hent skilta, da må kjøper gjøre noe.

Kan da umulig være ulovlig å skru av skilta på en bil der man selv står som eier.

 

var dette å gå langt over det som var lovlig. Dette fordi handelen er gjennomført. Og det er her jeg frykter at kjøper har "alt på sin side" og kan snuske videre. Handelen er avgjort, jeg har fått penger. Men siden bilen ikke er overført til kjøper (min feil), så kan ikke systemet bistå. Så da kan vedkommende kjøre videre på mine skilt, i "min" bil og på min forsikring.

 

Men jeg håper nå at jeg får bistand i morgen da, nå som jeg har det meste av papirer.

 

Hvis ikke trenger jeg gjerne hjelp fra noen på Trøgstad (eller i?) til å hente et par skilt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selger er ansvarlig for å sende inn melding om eierskifte = du.

Det skal være med vognkort del 2 - det har du.

 

Del 2 er riktignok ikke underskrevet av kjøper, men han har signert på egen salgsmelding. Det holder bare du fyller ut og underskriver Del 2.

 

Send inn eller lever de to til SV.

Så får ny eier brev om omregistrering.

 

 

Edit: du kan jo ikke akkurat sende "torpedoer fro å hente skiltene når det er du som sitter på Del2 av vognkortet som kreves for å omregistrere bilen.

 

--

Endret av Bwana


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd å fått bilen avregistrert hos Statens vegvesen, det burde gå greit siden du har del 2. Egentlig skal vel skilter leveres inn, men det kan det hende du slipper i denne vanskelige situasjonen. Da vil bilen fortsatt stå i ditt navn inntil videre, men det vil komme avskiltingsbegjæring på bilen, og ny "eier" vil sannsynligvis miste skilta i.l.a. kort tid.

 

Evt bare dra ned og hør(ta med alle papirer), det er nok det beste. De har ihvertfall skikkelig peiling, og mange av dem er hyggeligere enn man skulle tro :)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke gjort noe med forsikringen - bilen er fremdeles registrert på mitt navn

Tull, bare å ta av.

 

Jeg var i samme situasjon selv tidligere i år. (man lærer av feil ja), men der fikk kjøper med del 2.

 

Fylte ut salgsmelding (uten underskrift av kjøper) og la ved kopi av kontrakt og en forklaring. Bilen fikk endret eier (sjekk skiltnr) og dermed fikk kjøper regning i posten.

 

Men hvorfor har dere ikke skrid under på del 2??

"Who are you and why should I care?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj..

 

 

Lei situasjon, når jeg selger bil leverer jeg ALLTID del2 selv.. Stoler ikke på en kjeft når det kommer til slike ting, skal ikke virke petter smart men det er noe og ta til ettertanke.

 

Gå til biltilsynet og forklar saken, da kjøper ikke har levert salgsmelding er det jo du juridisk som eier bilen. Be om og få den begjært avregistrert.

 

Du kan ta si opp forsikringen? For noe tøys, det som skjer da er at SSV får beskjed om manglende forsikring og kjøretøyet blir begjært avregistrert.

 

PS: Hvorfor i all verden brukte du salgsmelding og ikke del2 av vognkortet egentlig?

 

mvh Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj..

PS: Hvorfor i all verden brukte du salgsmelding og ikke del2 av vognkortet egentlig?

 

Del 2 lå i en perm som var laaangt nede i flyttelasset. Da jeg solgte bilen hadde jeg ikke tid til å finne denne. Brukte over 2 timer på å lete i dag. Egentlig glad til - hadde jeg funnet den hadde jeg sikkert vært dum nok til å gi den med.

 

Heldigvis fant jeg denne i dag, så jeg har nesten troa på at dette skal gå veien. Skal gi en status i morgen etter oppmøtet kl. 09:00 :)

 

God aften til alle som har svart her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår