Gå til innhold

Forsterker som overopphetes..

Ranger emnet


borgemestern

Anbefalte innlegg

Hei, nylig kjøpt meg forsterker og bass element ifra Boss Phantom serien og har litt problemer med overoppheting.

 

Bass: Boss Audio P12DVD 12" 2000 Watt Phantom Subwoofer

Forsterker: Boss Phantom PH2.500 2-Channel MOSFET

 

Bass info:

2000 watts peak / 1000 watts RMS

frequency response: 25Hz-1.5kHz

sensitivity: 94dB (1watt/1meter)

impedance: dual 4 ohm

mounting depth: 6-1/8" (156mm)

 

Forsterker info:

maximum power: 1000 watts

rms power: 400watts, 4 ohms

variable low pass crossover

variable high pass crossover

variable gain control

input voltage sensitivity selector

variable bass boost control

gold-plated RCA inputs

speaker level inputs

LED power and protection indicators

signal-to-noise ratio: better than 105dB

remote subwoofer level control

 

Kabler:

Strøm og Jord er 22mm

Høytaler kablene er jeg usikre på i mm størrelse, men er veldig sikker på at det er en grei størrelse på de.

 

Problemet:

Generelt etter 30-45minutter med konstant musikk så kutter forsterkeren og går i protection mode, og er så varm at jeg kunne lett kokt ett egg på toppen..

Etter at den har gått i protection mode, kommer den tilbake etter 1-2minutters tid og da varer det ikke lenge før den blir varm igjen og går tilbake i protection mode =/

 

Prøvd mye forskjellig på innstillinger uten noe flaks, vært og klagd litt der jeg kjøpte den og fikk til slutt en ny forsterker men samme problem fortsetter, så må være noe jeg har gjort feil selv?

 

Ble fortalt der jeg kjøpte den at det skulle gå fint omtrent å ha den på full guffe på innstillingene og kjøre på, men måtte muligens ha en kondensator.

 

Jordinga har vi dobbeltsjekket og skrapet bort lakk for å få rent metall.

Strømkabelen sitter stramt og fint.

Styrestrømmen virker også helt fint.

(Vil ikke akkurat tro det er noe feil med disse kablene, ettersom at det ikke skjer noe feil ellers med anlegget, f.eks når jeg treffer dumper osv, blir bare rett og slett for varm etterhvert..)

 

Kjøpte litt større høytaler kabler og kjører dem brokoblet på forsterkeren, kjører paralelt til elementet, + og - på hver side, men stusset litt over at det er dobbelt med + og - på hver side?

 

En kompis foreslo at jeg skulle prøve å sette kun en kabel til elementet, + og - på hver sin side, men da fungerte det ikke i det hele tatt..

 

Noen som har en viss peiling på hva problemet muligens kan være? eller noe annet jeg kan teste, har egentlig veldig lite peiling på anlegg akkurat startet å lære meg litt :p

Endret av borgemestern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet! birthday

 

Problemet her, foruten elendig rådgivning fra selger, er at du brokobler en tokanals forsterker og deretter belaster den med 2 ohms impedans, og det er for lavt. Forsterkeren din tåler maks. 4 ohm brokoblet, så heldigvis ser det ut til at sikringskretsene i forsterkeren fungerer foreløpig og hindrer selvskading.

 

Du har to spoler på høyttaleren, hver på 4 ohm, derfor har du doble tilkoblinger der. Når du så kobler Pluss fra den ene siden og Pluss fra den andre siden sammen på forsterkeren i en brokobling av denne, blir det 2 ohm tilsammen som får forsterkeren til å svette. Paralellkobling halverer impedansen.

1_4ohmDVC_2ohm.gif

 

Om du seriekobler sub'en isteden, med én ledning fra Pluss på den ene siden over til Pluss på forsterker samt én ledning fra Minus på den andre siden over til Minus på forsterker; deretter én ledning mellom de to resterende kontaktene på sub'en, får du en seriekobling av sub'en. Seriekobling dobler impedansen, her dermed til 8 ohm, forsterkeren vil knapt bli varm og gi litt mindre futt.

1_4ohmDVC_8ohm.gif

 

Nogenlunde god løsning: glem brokoblingen og kjør hver spole på hver sin kanal. Dermed ser forsterkeren 2 x 4 ohm, vil yte greit og ikke koble seg ut. Vær pinlig nøye på Pluss fra spole går til Pluss på forsterker fra begge spolene!

 

Beste løsning: Bruk tokanalern til frontsettet isteden, og kjøp en monoblokk som takler 2 ohm impedans, og kjør paralellkobling av spolene på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår