Gå til innhold

Svingende temperatur på Mondeo


el_ivaro

Anbefalte innlegg

Har akkurat tatt over en Mondeo 97 modell av et familiemedlem, og har ikke akkurat god peiling på bil så trenger litt hjelp.

 

Alle servicer er fulgt og bilen skal være i meget bra stand i flg folk som har greie på det. Blant annet reg reim og annet "snæcks" ble byttet for noen år siden og bilen har gått lite og stått mye i perioder etter den tid. I hovedsak er bilen de siste årene blitt brukt litt på sommeren og stått på vinteren.

 

Jeg merket først at temperaturen på bilen ble høy og at viften gikk så det suste. I ekspansjonstanken var det tilsynelatende lite veske, men når jeg åpnet lokket og slapp ut et relativt høyt trykk kom vesken tilbake og tanken fylte seg opp til normalt nivå. Når motoren må jobbe litt stiger temperaturen såppas at temperaturmåleren er på grensen til det røde. I nedover bakker og lette partier synker temperaturmåleren litt.

Hva kan dette være tegn på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville byttet termostat først. Virker ikke som den åpner tidsnok. Vet ikke om vannpumpa har blitt byttet samtidig som registeret. Du sier at regreima ble byttet for noen år siden. Det er ikke bare km stand som reima går på, den skal også skiftes etter et visst antall år. Det kan også være luft i systemet, la lokket på ekspansjonstanken være av til bilen når drifstemperatur.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville byttet termostat først. Virker ikke som den åpner tidsnok. Vet ikke om vannpumpa har blitt byttet samtidig som registeret. Du sier at regreima ble byttet for noen år siden. Det er ikke bare km stand som reima går på, den skal også skiftes etter et visst antall år. Det kan også være luft i systemet, la lokket på ekspansjonstanken være av til bilen når drifstemperatur.

 

Takk, fikk tips om det samme fra et annet hold, at termostaten begynner å bli treg, og at den derfor ikke åpner før den åpner helt. Så skal nok ta tak i det etterhvert.. Dersom det ikke fungerer å lufte tanken som du sier da..:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår