Gå til innhold

Znip : Audi 1.8T overhaling, GT2871R ++ motorprosjekt

Ranger emnet


Znip

Anbefalte innlegg

Kjøpte en 1998 Audi A4 1.8T quattro i 2009, og AEB motoren som står i har nå rulla 269.000 km

Så kjøpte inn en 97` AEB motor som skal bygges opp ved siden av, å friskes opp litt :)

 

Først noen bilder av bilen ;

dsc_125.jpg

 

DSC_0136.jpg

 

5.jpg

 

3.jpg

 

S4 grill og US-style blinklys

eda1c817.jpg

 

 

Så til motoren med 150.000 km på samvittigheten.

Dette er av den gamle AEB typen, med større kryssbolter (20mm mot 19mm) og er vel et litt bedre utgangspunkt.

Planen er uansett den velbrukte lista med GT28RS som utgangspunkt. Orginal innmat holder vel til 300ish hk, men planen er å bytte til H-profilråder å få utnyttet turboen. Ca 350 på veiv , noe som er max for turbo

 

Ellers så er lista som følger

H-profilråder

GT28RS Eliminator

Highflow manifold

3" downpipe og 2.5" rustfri custom eksos / Ferrita

420 - 440cc dyser, alt etter mapperen

3" MAF-hus + Inlet

Bensinpumpe

FMIC

Clutchmasters FX400 Stage4 clutch

N75 race ventil

Forge 007 resirkventil

 

I tillegg så blir nesten fulloverhalt.

 

 

Motoren opp på bukk

a93f7155.jpg

 

 

Hull i oljepanna ettersom bilen motoren sto i var av veien.

Prosjekt019.jpg

 

 

"Flow-test" av oljesil, 1.8T motorene er plaget av koks, enten i oljesil eller i oil-feed slangen til turbo. Noe som resulterer i ødelagt oljepumpe / turbo. Her ser det imidlertid ut som at alt renner rett igjennom

Prosjekt.jpg

 

 

Utlufter-røret på åndingshuset er kjent for å knekke.. Det var heller ikke et unntak her heller. Nytt ble kjøpt på møller, og åndingshuset ble vasket

7623e781.jpg

 

825ad4fa.jpg

 

d20a28de.jpg

 

 

Blokka var til syrebad hos Cylmo i Trondheim. Er meeeget fornøyd med resultatet !:polish:

Prosjekt048.jpg

 

Prosjekt049.jpg

 

Prosjekt051.jpg

 

Prosjekt052.jpg

 

Prosjekt065.jpg

 

Prosjekt066.jpg

 

Prosjekt068.jpg

 

Prosjekt067.jpg

 

 

Pakningssett til bunndel er handla inn, har montert alt uttapå blokka, må vente til nye råder kommer så blir all innmat i bunndel montert

58d4a9d4.jpg

 

5c900dd6.jpg

 

 

Mellomaksel montert og oljepumpe prøvemontert for å se om dreva gikk irundt skikkelig

Prosjekt076.jpg

 

I tillegg er drop-in pumpe fra ATPturbo.com handla inn, kommer vel like over helga. Denne ble handla inn litt tidligere enn planlagt da bensinpumpa i bilen takka for seg forrige uke

ATP-VVW-020_450.jpg

Endret av Znip

- 98` Audi A4 1.8 TurboQuattro [200 HK]

X 86` Mazda 626 2.0 GLX [102 HK] Prosjekt!

X 92` Mazda 626 1.8 GLX [105 HK]

Mazda Owners Group Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Takk :blunk:

 

Åh, hadde en AEB i min Passat, nydelig lyd av den :D Innsuget som gjør det, høres ut som, jeg vet ikke, blanding av turbosus og screamerpipe på en måte.

 

Og de har vel originalt Mahle smidde stempel og råder.

Stemmer det, Mahle innmat ja. Stemplene skal vistnok holde med til 500-550 nm, og stemplene takker for seg rundt 420 +nm

så stemplene må somsagt byttes når jeg skal maxe GT28RS`n, mens stemplene greier seg

- 98` Audi A4 1.8 TurboQuattro [200 HK]

X 86` Mazda 626 2.0 GLX [102 HK] Prosjekt!

X 92` Mazda 626 1.8 GLX [105 HK]

Mazda Owners Group Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Har brukt litt penger på selve bilen i det siste, så har ikke blitt så mye til motoren ..

Men nå har jeg bestilt med Eagle H-Profilråder og Wiseco smidde stempel..

Så da har jeg en skuddsikker bunndel iallefall.. Så lurer litt på GT2871R Eliminator, istedet for GT28RS Eliminatoren får se hva jeg bestemmer meg for :)

 

Wiseco stempel, 81mm bore og 8,5:1 i komp

wiseco_pistons.jpg

 

Eagle råder

EagleH-Beam.jpg

- 98` Audi A4 1.8 TurboQuattro [200 HK]

X 86` Mazda 626 2.0 GLX [102 HK] Prosjekt!

X 92` Mazda 626 1.8 GLX [105 HK]

Mazda Owners Group Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Da har jeg fått handla inn ny topp! :) Samme AEB bigport som jeg har.. Men klarte å skrape opp en sylinder til den ene ventilløfteren.. Så da kom jeg over en topp, som visstnok har stått på en S3. Den er portet og planet av Tore Østhus, med nye ventiltettninger, styringer og løftere.

Så ting begynner å ta form her nå :)

 

Ny vs gammel

43a4683e.jpg

- 98` Audi A4 1.8 TurboQuattro [200 HK]

X 86` Mazda 626 2.0 GLX [102 HK] Prosjekt!

X 92` Mazda 626 1.8 GLX [105 HK]

Mazda Owners Group Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom en liten pakke idag også, 034 intake spacer og "albuen som alltid knekker" til oljeåndinga

5f9725e7.jpg

 

5e7f4ea2.jpg

 

Passformen på 034spaceren var fin på den gamle toppen min.. Men med den jeg kjøpte nå nettopp så var det endel forskjell.

Dette ødelegger vel flowen helt, så er usikker på om jeg kan kjøre slik..

34dee966.jpg

 

Prøvde tilslutt å sette sammen det jeg har av deler får å se om det ble bra med svart topplokk.. Tror jeg kjører det sånn :D

e6244055.jpg

- 98` Audi A4 1.8 TurboQuattro [200 HK]

X 86` Mazda 626 2.0 GLX [102 HK] Prosjekt!

X 92` Mazda 626 1.8 GLX [105 HK]

Mazda Owners Group Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår