Gå til innhold

For stor forsterker for høytalerene?

Ranger emnet


Larsern_1988_

Anbefalte innlegg

Hei. jeg har akkurat kjøpt meg nytt kompsett fra focal, og jeg skal bestille meg en grom forsterker til det settet, men midlertidig så tenkte jeg og montere en annen forsterker som jeg har liggende, men jeg er redd for att den blir for sterk.

 

høytalerene er på 200w og 100w rms. forsterkeren er på 4000w

http://www.lanzar.com/itempage.asp?MODEL=MXA282

 

vil dette ødelegge høytalerene? er bare midlertidig løsning, og jeg vil ikke legge ut nye 5lapper for høytalere bare fordi jeg monterte billigforsterkeren.

Tja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for det første får du aaaaldri ut 4000w av den forsterkeren Quoter følgende: "1 x 4000 Watts Max at 4 Ohms Bridged". men du vil derimot ligge på rundt 1000w ca.(avhengig av av om du kobler den i 4 eller 2 ohm) men bare og justere den riktig så er det ikke noe problem det ;)

og som kermitt sier : det som er farlig er og koble for liten forsterker på høytalerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også blir det vel avdelt også? Husker ikke helt åssen det var men hadde en formel som ga en pekepinn på hvor mye mer watt elementene tåler når delefrekvensen øker. Så om dem klarer 100w på fulltone vil dem kunne tåle over 200w ved delt på 100 hz. Og deler du dem på 200 hz vil du nesten ikke klare å knekke dem siden det er på de lave tonene forsterkeren dytter på mest strøm.

"Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten er høyttalerens RMS-watt oppgitt som en kontinuerlig belastning, noe man ytterst sjelden greier å belaste den med når man spiller musikk. Da varierer watt-tilførselen fra forsterkeren i takt med musikken, omtrent bokstavelig talt, og svingspolen på høyttaleren får "rikelig" med tid til å kjøle seg ned innimellom slagene. Ergo vil høyttalere tåle langt mer watt i praktisk bruk enn ved en RMS-måling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår