aronkj Skrevet Oktober 11, 2010 Rapporter Share Skrevet Oktober 11, 2010 Har koblet riktig, men lader fortsatt ikke. D+ har av en eller annen grunn forbindelse med jord, og det har ingenting med den blå, tynne ledningen som går til ladelampa å gjøre. For den har ikke noe forbindelse med jord. Er det noen målinger jeg kan gjøre for å finne ut om det er feil, og hvilke resultat bør jeg få ? Hadde vært fint hvis noen ramset opp flere målinger jeg burde prøve, så kan jeg heller notere og komme inn igjen her å vise hva jeg har målt. Begynner å miste troen på denne bilen nå !!! Hadde planer om å ha den til å lærekjøre i, men så funker den ikke en gang ! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Enmas Skrevet Oktober 11, 2010 Rapporter Share Skrevet Oktober 11, 2010 sitat fra din forrige tråd. Nå dukket det opp ett problem med dynamo. B+ (der den blå skal være, som går til ladelampa) har visst forbindelse med jord/skallet på dynamoen. Det skal vel ikke være sånn ? D+ skal til ladelampen, blå ledning. D+ vil ha et potensial på 0V (jord) når dynamoen ikke lader. Dvs. det ligger 12V over ladelampen og den lyser. Når dynamoen lader vil D+ ha et potensial på 12V(≈14V) og spenningen over ladelampen er 0V For det første kan du bare drite i ladelampen, den skaper bare mer hodebry for deg akkurat nå. Tenning skrudd av: Mål: - batterispenning Svar: 12V Avvik: lad batteriet Motor går: Mål: -batterispenning Svar: 14V Ved riktig: Dynamoen din lader Avvik: gå til neste punkt Mål: B+ og jord svar: 14V Ved riktig: sjekk forbindelse B+ og Batt+ Ved avvik: merk om det er 0V eller høyere. Mål: amperemeter mellom blå ledning(ladelampe) og D+ svar: <150mA (avhenger av type) avvik: sjekk forbindelse til ladelampe og batt+ Siden spenningsrgulatoren er innebygget i dynamoen er det vanskelig å måle så mye annet, alternativet kan være å ta ut spenningsregulatoren(børstene) og se om kontaktflaten er god mellom sleperinger og børster. Evt. prøve en ny. Hvis spenningsregulatoren er ny og målingene fortsatt avviker, så kan du gå videre til å måle dioder, stator og rotorviklinger. Dette krever at du åpner dynamoen, men den tid den sorg. Iverksett og meld tilbake. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skody Skrevet Oktober 12, 2010 Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2010 Hvis sleperingene har "trikkeskinner" (eller tenk toghjul) har de gått langt. En ny er helt plan som et slicksdekk. Og du ser det hvis børstene har gjort jobben sin. Jeg har ingen minstemål men de burde være jevne, jevnlange og stikke ut 8-15mm eller så. Det letteste er å byttelåne børster og regulator med en annen dynamo, såfremt du har koblet riktig i utgangspunktet. :thumb PS! Ikke bryt for å (de)montere. Vipp den inn pent og pyntelig uten vold. Nye børster kan gi noe motstand. Siter Bilforumet.noSuper Moderatorsier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)Hakkum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aronkj Skrevet Oktober 25, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 25, 2010 sitat fra din forrige tråd. avvik: sjekk forbindelse til ladelampe og batt+ Skal der være forbindelse ? Med D+/ladelampe og Batt + ? Hvis det skal være forbindelse der, så har vi jo kanskje problemet! Fordi MIN D+ har forbindelse med jord, men ikke noen forbindelse med Batt+. Har vært opptatt i det siste så har ikke vært ute å målt ennå. Skal gjøre det i dag. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aronkj Skrevet Oktober 25, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 25, 2010 Tenning skrudd av: Mål: - batterispenning Svar: 18-19V Motor går: Mål: -batterispenning Svar: 17-18V - stigende Mål: B+ og jord svar: 17-18V - stigende Mål: amperemeter mellom blå ledning(ladelampe) og D+ svar: 130mA - stiger sakte Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Enmas Skrevet Oktober 27, 2010 Rapporter Share Skrevet Oktober 27, 2010 Fryktelige høye spenningsverdier du har. 19V på batteriet ved tenning av!? Tror det er noe feil med voltmeteret ditt. Husk at du skal måle DC spenning med multimeteret. Eller har du 24V eller noe annet system? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aronkj Skrevet Oktober 28, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 28, 2010 Fryktelige høye spenningsverdier du har. 19V på batteriet ved tenning av!? Tror det er noe feil med voltmeteret ditt. Husk at du skal måle DC spenning med multimeteret. Eller har du 24V eller noe annet system? Ja tenkte på det. Snakket med en venn, som hadde målt batteriet til broren sin med sitt multimeter. Da fikk han også fryktelig høye verdier. De fant ut at det var fordi multimeteret hadde ligget ute i kulden så resultatene var unøyaktige. Så de tok ett fersk instrument og målte da vanlige verdier. Så tror kanskje det er noe der. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.