Gå til innhold

2,5 v6 96 mod stasjonsvogn

Ranger emnet


tarjeidro

Anbefalte innlegg

Hei..her kommer to spørsmål fra en som ikke har peiling på biler at all, men som har hatt glede og sorger med div omega i snart 20 år. Problemet er at før 95 kunne man enkelt få en bilkyndig kompis til å ta en titt for en grei pris, mens at nyere biler og ikke minst denne som jeg har nå som er fullstappet i motorommet...en liten kikk og ingen gidder begynne engang. Da er verste neste og det er dyrt, ikke alltid de vet så mye heller desv.

Men nok om det, her kommer spørsmål som jeg trenger hjelp til svar på.

SPØRSMÅL 1

I fjor ble det brått stopp på all varmluft inn til kupe. Vifta funker og slanger er varme så lang jeg greier å følge de. Det har vært forsøkt med å spule gjennom i tilfelle det er tett. Men tett er det ikke. Så har vi hatt ute denne lille hjelpepumpen og den virker, men har jo ingen ide om hvor stort det trykket på den må være for å få varmvannet til sirkulere. I praksis ser det ut som om alt er i orden men det kommer ikke varmluft. Bare tanken på å sette bilen på verksted til feilsøk gjør at jeg mister nattesøvn, halve bilen må jo demonteres for å komme til å se under og inne dashbordet. Så...? kan det være en klaff eller ventil som skal lukke og åpne som konstant står stengt, eller kan det være denne lille pumpen forran. Gode tips mottas med største takk.

 

SPØRSMÅL 2

I vinter kjørte jeg i skikkelig dårlig vær på natten der det ikke var brøytet, det var ca 30 cm våt sne på vegen og vegen var dårlig med huller slik at sne og slaps sikkert ble ble slengt opp mot motorrommet. Pluteslig kommer ladlampen på og instrumentene sluttet å fungere. Speedometret står konstant på 60 kmt. Noen ganger blir ladelyset litt svakere og da fungerer plutselig noen av instrumentene. Når det er skarpt så er det full lading faktisk selv om det lyset står på, men jeg regner med at når det er svakere er ladingen vekk, men heldigvis står det mest slik at det lader. Derfor kan sef bilen brukes. Men kjedelig nok å kjøre uten instrumenter etc. Der er også en variasjon som skjer i forhold til lysene i dasbordet når jeg svitsjer lysbryteren i ulike stillinger.

Mange forskjellige meninger om dette, et elektrisk verksted mente at dynamoen var ødelagt og at den foårsaket feilen. Men å skifte en dynamo til flere tusen for å finne ut at samme feil fortsatt er der, er litt kjipt. Den lader jo fortsatt etc.

noen snakket om en eller annen sensor som ligger under bilen som kan gjøre dette og som man må ta ut å skifte eller i det minste restarte etc.

Her også, gode råd mottas med takk...

 

opel ruler...fantastisk bil å kjøre omega stasjonsvogn og ikke minst med den motoren, men er jo en arbeidshest og føler nok jeg til vanlig ikke har behov for en slik motor til ordiner bykjøring. Store biler som er lett å bli glad i, god plass og gode å kjøre. V6 er jo en djevel på sommerføre, den er så tung i snuten at den eter seg gjennom svinger..:)

 

Til deg som leser dette. jeg har ikke mye penger ellers kunne jeg bare satt bilen på verksted. Det er også slik at vi snakker om en 96 mod som snart har en verdi så lav at man knapt har rullet bilen inn verkstedporten før den summen er nådd.

I fjor fikk jeg en teknisk feil og satte bilen inn, det var pluggledningene som var gått, det kostet meg 7000 spenn å finne ut at det var pluggledningene, samt kjøpe nye og sette de på. 7000 er kanskje ikke mye penger i bilsammenheng, men 7000 er ca en tredjedel av denne bilens verdi..;)

 

Takk for all hjelp som måtte komme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål:

Har du klima anlegg eller vanlige vribrytere for varmen

Har du sjekket ladespenningen? Den skal ligge mellom 13.8 og 14,4 volt ved 1000-1500 omdreinger med lysa avslått.

Hadde lignende feil på min, og da var det dynamoen som var gåen. Bytt den, koster ca 1500 fra carparts.no. Holder med 100amp.

På ALKOHOL (E85)

 

Omega 2,0-2,5V6 98mod. Drifting along slippery roads!!!

Omega 2.0 94mod. Prosjekt :) Snart spiker !! Spiker nå, hvil i fred :)

Astra F2 95 mod. 1,6 16V Bruksbil Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål:

Har du klima anlegg eller vanlige vribrytere for varmen

Har du sjekket ladespenningen? Den skal ligge mellom 13.8 og 14,4 volt ved 1000-1500 omdreinger med lysa avslått.

Hadde lignende feil på min, og da var det dynamoen som var gåen. Bytt den, koster ca 1500 fra carparts.no. Holder med 100amp.

 

Det er vanlige vribrytere for varmen. Ladespenningen skal jeg sjekke, men har ikke prøvd å bytte dynamoen, så det kan godt hende at problemet ligger i den.

 

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår