Gå til innhold

Service på Ford Mondeo -05. Nødvendig?


Letigr3

Anbefalte innlegg

I fjor kjøpte jeg en 2005-modell Ford Mondeo stv 1,8 bensin, reg i 2006. Bilen var gått 40,000km. Forrige service var ved kjøpsdato.

 

Nå har bilen gått 60,000km og det er ifølge serviceheftet på tide med ny service.

 

Jeg forhørte meg med den lokale Ford-forhandler, og de skulle ha 5500 for service ved 60,000km.

 

Dette synes jeg var svindyrt og jeg forhørte meg med mekanikeren ved verkstedet jeg har pleid å bruke tidligere med andre biler (og er fornøyd med), og de skulle ha 3800,-

 

Jeg lurer derfor på:

1. Lønner det seg å holde serviceheftet "ved like" ved å ha service hver 20,000km? Jeg synes det kan bli grusomt dyrt å ta service til en pris rundt 5000,- hvert år (ettersom jeg kjører gjennomsnittlig 20,000km i året).

2. Vil det å ha serviceheftet "intakt" lønne seg såpass at jeg vil få så mye mer penger for bilen med fullt servicehefte kontra uten ved videresalg? Dette var i utgangspunktet en bil jeg kunne tenke meg å ha en stund, men på den annen side kan jeg ikke se bort ifra at jeg selger bilen om 1 års tid for å investere i en nyere modell Ford (08-modell)

3. Om jeg bør ta service; vil det være mest fornuftig å velge Ford, som jo "kjenner" bilen best, fremfor det billigere servicealternativet?

 

På forhånd takk for hjelp.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Bilen din er 6 år gammel snart..

Når jeg selv var på jakt etter bil så jeg kun på biler der serviceheftet var fulgt.

 

Da kjøpte jeg en bil som er like gammel som din.. Personelig betydde det meg nada om hvor servicene var holdt så lenge det var et autorisert verksted, trur ei det har så mye og si her også med mindre det hadde vært en ferrari eller porsche..

 

Kan med en gang si at bilen din garantert blir lettere omsettelig med et serviceheftet som har fulgt intervallene men om du får pengene igjen er en annen sak..

 

Hvis du selger om 3 år er bilen din 10 år gammel, sett deg selv i samme situasjon der du evt skulle ha kjøpt en 10 år gammel bil. Hadde du satt pris på et servicehefte eller ikke når bilen du skulle ha kjøpt kostet rundt 60.000-70.000kr?

 

mvh Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel ikke dette den mest avanserte bilen å ta service på, så hvor du tar den er opp til deg. Vær imidlertid oppmerksom på at for at rustgarantien skal gjelde må den ha en karosseri/lakkkontroll av autorisert Ford forhandler en gang hvert år. Dette er en del av servicen, men tar du service et annet sted må du jo betale for karosseri/lakkontroll i tilegg. Nå vet ikke jeg prisen på den kontrollen men forskjellen blir uansett mindre.

Oljeskift må du jo ta uansett, bremsevæskeskift kan være smart, hva med pollenfilter osv? Hva med EU kontroll, hvis mulig er det penger å spare på å ta denne samtidig med servicen fordi noe av det er samme jobb

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår