Gå til innhold

raidio mottak fm kontra dab

Ranger emnet


thor_no

Anbefalte innlegg

hei. jeg pendler daglig på vei med noe skrøpelige forhold for radiomottak. jeg har i dag en enkel blaupunkt radio i bilen og denne sliter i likhet med andre bilradioer jeg har hatt følge med på strekningen å ta i mot gode nok signaler. det sies at dab skal være så bra men hvordan vil den klare seg under dårlige forhold i forhold til en vanlig fm radio. er det noen som har erfaringer? for orden skyld er strekningen det er snakk om rv 35 hadeland - gardermoen.

thor

1934 ford fordoor. 2000 skoda oktavia110 tdi. 2006 passat 4wd 140 tdi.

Dear Tequila: We had a deal. You were supposed to make me sexier, smarter and a better dancer. But I saw the video. And I think we need to talk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DAB kan bli bedre ja; det systemet jobber på en litt annen måte enn FM-senderne, som jo gjerne konkurrérer seg i mellom om hvilken frekvens som er best i din bil der og da. DAB-senderne samarbeider isteden, for å si det slik, ved at hver radiokanal er på samme frekvens i hele Norge, og DAB-radioen din kan dermed i verste fall sette sammen dårlige mottak fra flere sendere til ett bra. Men det kan fortsatt dukke opp litt "bobling" i lyden når man kjører litt utenfor dekningsområdet.

 

Dekningskartet viser noen grå flekker over skogen der du kjører, så jeg ville nok ihvertfall anbefalt en utvendig DAB-antenne til din bruk.

 

Hvilken bil er det du har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var en del grått der ja. slike radioer jobber vel ikke paralellt med fm så den kunne koble om til det ved behov som i tunneler og steder uten dekning....

 

jeg kjører 2000 skoda oktavia...

thor

1934 ford fordoor. 2000 skoda oktavia110 tdi. 2006 passat 4wd 140 tdi.

Dear Tequila: We had a deal. You were supposed to make me sexier, smarter and a better dancer. But I saw the video. And I think we need to talk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var en del grått der ja. slike radioer jobber vel ikke paralellt med fm så den kunne koble om til det ved behov som i tunneler og steder uten dekning....
Jo, en JVC-radio med en tilkoblet JVC DAB-mottager skifter over til samme stasjon på FM om DAB-signalet svikter.

 

KD-R611a.jpg

jvckt-db1000.jpg

 

Om det står Blaupunkt på forsiden av radioen din, og det ikke er en Skoda-merket radio produsert av Blaupunkt bare, ville jeg dratt den ut og sjekket at det er koblet en antenneforsterkerstrømforsyningsdings på antennekontakten, Octavia'en bør ha en originalmontert antenneforsterker (litt usikker på hvilken årgang de ble introdusert originalt riktignok...) i bilen som trenger strøm etter at originalradioen byttes ut med en ettermarkeds-radio.

Noe ala denne:

2972_phonocar_8_523.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blaupunkt ja. neppe orginalmontert. et lite problem bare.... jeg mangler bøylene for å ta den løs.... noen tjuvtriks jeg kan bruke?

thor

1934 ford fordoor. 2000 skoda oktavia110 tdi. 2006 passat 4wd 140 tdi.

Dear Tequila: We had a deal. You were supposed to make me sexier, smarter and a better dancer. But I saw the video. And I think we need to talk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

ståltråd virket. ikke perfekt men spilleren kom ut. monterte antenneforsterker fra biltema og det hele ble betraktelig bedre. takk for hjelp!

thor

1934 ford fordoor. 2000 skoda oktavia110 tdi. 2006 passat 4wd 140 tdi.

Dear Tequila: We had a deal. You were supposed to make me sexier, smarter and a better dancer. But I saw the video. And I think we need to talk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår