Gå til innhold

Dugger på bakruten

Ranger emnet


Hobbymekanikern

Anbefalte innlegg

Hei Har en golf 3, 3 dørs, idag mens jeg kjørte i regnet så dugget det bra på bakrutene, hva kommer det? har jeg varmeapp på feil hadde

den på 2 og det var varmt i bilen bakruta hadde jeg glødetrådene på så der gikk det greit men siderunene bak var det masse dugg. Hva gjør jeg for å få fjernet det til en annen anledning. Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg et kurs i termodynamikk ;)

 

Her er det flere faktorer ute og går.

- Rutene er kalde (utetemperatur)

- Høy relativ luftfuktighet (avhengig av temperatur)

- Duggpunkt (våtkuletemperatur)

 

Varm luft kan inneholde mye fuktighet, noe kald luft ikke kan. Du har fuktige klær, puster ut fuktighet, dama er lysten, golvmattene er fuktige osv. --> varmen i kupeen får noe av fuktigheten til å fordampe --> gir høy luftfuktighet --> høyere duggpunkt --> kalde ruter gir relativ luftfuktighet over 100% --> kondens (dugg på rutene).

 

For spesielt interesserte sjekk mollierdiagram for fuktig luft.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste er å kjøpe en anstendig bil med luftsluser til baksetet. :D Det billigste er nok å vaske (alle) rutene skikkelig med en lofri klut til det ikke er igjen ett eneste støvkorn eller fettflekk. Da har ikke lufta noe å (lettere) kondensere seg på.

 

Det hjelper også å ikke ha bikkje i bilen. :D Eller sette sideruten(e) bak på ei ørlita glippe.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår