Gå til innhold

Lurt av bilimportør

Ranger emnet


Sol-Angelica

Anbefalte innlegg

Jeg har en veldig domsnill bestefar som for 3-4 mnd. siden bestilte seg en bil fra Tyskland, gjennom ett importfirma her i Norge.

 

Bilen kom men etter han har hatt den ett par uker så oppdager han at det er 2hjulsdrevet og ikke 4hjulsdrevet som bestilt(det var også oppgitt i annonsen).

 

Han tar så kontakt med selgeren (han i norge) og forlanger å få den bilen han har bestilt. Selger prøver å bestikke han med å få igjen penger da en 2hjulsdrevet er billigere enn en 4hjulsdrevet. Bestefar godtar ikke dette da han skal ha det han bestilte.

 

Det har vært mye fram og tilbake med selger, går ut i ferie, vanskelig å få tak i, tar lang tid før han svarer på mail osv osv.

 

Siste var at selger hadde funnet en slik bil som bestefar skulle ha, men den sto i tyskland og derfor tok det litt tid før den kom til norge. Etterhvert fikk han bekreftet at de skulle levere den nye bilen og hente den andre (bor LANGT unna denne selgeren)

på mandag som var nå denne uka. Noen dager før ringer selger (noe som IKKE sjokkerte oss) min bestefar og forteller at den bilen var vist kræsjet (men den var fikset, selger ville uansett ikke ta den inn i bytte til bestefar).

 

Jeg sier, FÅ DE PENGA TILBAKE å kjøpe heller den typen bil en annen plass, her i norge og ikke import! Men hva kan han gjøre? Hvilke rettigheter har han?

 

Dette går ikke lengre, selger virker veldig useriøs og om ikke bestefar setter ned foten snart så kommer jeg til å ta meg en telefon hit å dit å fikse ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varen er ikke levert/er ikke til forventningene/som beskrevet.

Det står jo da mellom to valg vil jeg nå si.

 

A: Importøren tar dette på sin egen regning og tilsvarende bil som ble lovet blir KJØPT HER I NORGE så det ikke skal måtte ta lengere tid enn hva som er lovet i utgangspunktet. For det var vell avtalt leveringstidspunkt på bestilt bil?

 

B: Pengene returner, grunnen(e) står i første linje.

 

Og om du lurer på noe mer så er forbrukerrådet behjelpelige dem og!

'09 Ford Ranger

'91 Mazda 323 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varen er ikke levert/er ikke til forventningene/som beskrevet.

Det står jo da mellom to valg vil jeg nå si.

 

A: Importøren tar dette på sin egen regning og tilsvarende bil som ble lovet blir KJØPT HER I NORGE så det ikke skal måtte ta lengere tid enn hva som er lovet i utgangspunktet. For det var vell avtalt leveringstidspunkt på bestilt bil?

 

B: Pengene returner, grunnen(e) står i første linje.

 

Og om du lurer på noe mer så er forbrukerrådet behjelpelige dem og!

 

A: Han kjørte sørover å hentet bilen like etter den kom til norge, dette var i Juni. Dette var en bil som allerede var bestilt og på vei til Norge da min bestefar kjøpte den.

 

Ja noe må gjøres, å om han ikke selv slutter å være så godtroen på at dette ordner seg så kommer jeg til å ta meg noen telefoner i håp om få litt futt i saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har han forbrukerkjøpsloven og avtaleloven helt og holdent på sin side! Importør, som etter loven blir regnet som produsent (ja, faktisk), har ikke levert produktet som avtalt +++

skulle gjerne komt med noe mer spesifikt, i form av paragrafer og kapitler i den store røde boka, men med grunnlag i tid på døgnet så får jeg utsette det.

Men ville i første omgang legge frem for importøren at han har brutt loven og du krever tilbake pengene. Om det ikke er så lett, så gjør som hansien sier: kontakt forbrukerrådet, og eventuelt myndighetene. Brudd på loven er straffbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har bestefar fått mail i går om at selger skulle ringe i dag på formiddagen. Det var også opplyst i mailen at han prøver å finne en annen bil til han her i norge men han fikk de ikke til den prisen han ville, hadde vist inn ett bud på en som han håpet på å få. Ellers så hadde han også en i Sverige men det ble en 2011 modell, som han da evnt. måtte vente på.

 

Jeg irriterer meg grønn her jeg sitter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

lovdata.no har de lovene ;) gå videre inn på kjøpsloven(noe jeg ikke orker). Men så lenge selger ikke holder det han lover (følger kontrakten), kan kjøpet heves. dette gjelder hvis feilen (2-hjulsdrift) blir funnet i løpet av rimelig tid, trur dette er 30 dager. Mulig andre regler gjelder da selger leverte feil vare og kjøper betalte full pris for en med 4x4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår