Gå til innhold

Motorblokk til Golf I Cabriolet

Ranger emnet


Lademoen

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Som tittelen sier: Jeg skal skifte motorblokken til min ringe Golf I Cab. Vet ikke all verdens om motorer, evt hva passer/hva passer ikke. Bilen er noe spesiell, så tenkte jeg skulle høre blandt entusiastene før jeg evt kjøper feil :) Følgende specs:

 

Volkswagen Golf I Cabriolet

Mod. 1992

Motor 1.8 GLI

Motorkode 2H

Motoreffekt 72 kW

 

Noen som kan hjelpe meg med å finne riktig blokk? Tipper det finnes rundt 1000 utgaver der kun én passer ;)

Sju døgn i veka — alt som hadde blitt gjort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

2H-motoren (Digifant II) har en std blokk som du finner mengder av i både VW og Audi. Har 81mm i boring og 86,4mm slaglengde. Kompresjon 10:1.

Så ja, blokken finnes i 1000 utgaver og omtrent alle passer ;)

Blokka (og toppen) er lik på mange andre motorer selv om motorkoden er forskjellig.

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Du kan hente både bunndrag og toppeffekt med en trimkam. Siden du skal ta motoren fra hverandre så hadde jeg sterkt vurdert en overhalt og portet topp i samme slengen. Dette sammen med trimkam gir en formidabel effekt- og momentøkning :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, portet topp og trimkam kan fort gi 150 hk så sant den får nok bensin/luft. Skal du ha mer effekt trenger du grenrør og annet innsprut.

Trenger ikke ny clutch selv om det er å anbefale. Trenger heller ikke ny girkasse eller bremser. Skal du ha effektøkningen godkjent bør gjerne bremsene oppgraderes, kommer litt an på hvilke bremser du har i dag. Men hvorfor godkjenne?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Så.. Tenkte det er bedre å bumpe egen tråd enn å starte en ny i samme kategori. Dette prosjektet har ligget litt på is (dvs jeg har ikke fått gjort noe som helst), men skal det snart skje ting — Einsern skal få et nytt liv (som seg hør og bør). Jeg vil kanskje opprette en ny prosjekttråd og oppdatere denne fortløpende med bilder osv, men inntil videre holder jeg meg her. Noen kjappe spørsmål til dere som har god greie på det:

 

Jeg tenker kanskje å konvertere denne til GTI 8v (fra GLI), og dette innebærer jo litt andre ting... Böhser Onkäl skriver bl.a.:

 

Det beste er ofte å ha en komplett delebil. Lista over ting du trenger er (håper jeg husker alt):

 

- Motor med svinghjul og clutch.

- Girkasse med feste og giroverføringer (ta alt fom. spaken og hele veien fram).

- Bensintank, pumpe og trykkakkumulator (dette sitter som ei "pakke" til høyre for tanken).

- Bremsekraftforsterker, ventilerte skiver med passende belegg og lasteventil til bakakselen.

- Stabilisatorstag/krengningshemmere (kjært barn har mange navn) foran og bak med innfestinger.

- Elektronisk tenningsanlegg.

- Elnett til en tom. 1982 GTI (om jeg ikke husker feil er bilen din 1982-modell). Du trenger motornettet og det som går bakover til baklys og bensinpumpe. Dersom du får tak i et nyere ender du opp med å bytte nettet i hele bilen, ettersom stikkerne i sikringsboksen ble endret ved overgangen til modellår 1983. Dog vil en som er dreven innen bilelektro greie å stikke om et 1983-nett slik at det passer i en 82 og eldre bil.

 

Når du allikevel må bøye om og endre bremserørene bak (for å montere lasteventilen) ville jeg ha passa på å bygd om til skiver bak i samme slengen. Det bremser bedre og er vesentlig lettere å vedlikeholde enn trommelmøkka.

 

Vet ikke om alt dette stemmer, men det blir uansett litt arbeid. Noen som kan verifisere? Samtidig kan jeg jo sette inn trimkam og evt porte toppen (slik Quattro73 vagt mente jeg burde vurdere). Kan jeg bruke motor fra Golf II GTI? Vet ikke hvordan motorfestene er på disse. Hadde også vært deilig å slippe å bytte bensintank og tilhørende pumper osv ;) Tenker også mye på godkjenning og hvorvidt dette er gjennomførbart. Jeg vil gjerne hente ut så mye effekt som mulig og fortsatt få «grønt lys» fra SVV. Siden dette er 1992-modell så vil vel effektøkning være fritatt avgifter. Jeg ser at folk har fått godkjent mods på 142 hk tidligere, men er det noen grense for hvor stor effektøkning de «tillater» på et gitt karosseri? Kan jo godkjenne 130 hk og legge på litt usynlig trim i etterkant...

 

Er det noen som har gjort dette allerede? Del gjerne kunnskap eller henvis meg videre :)

Sju døgn i veka — alt som hadde blitt gjort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår