Gå til innhold

Opel Manta som førstebil?

Ranger emnet


kammmar

Anbefalte innlegg

Hei! :D

Skal snart kjøpe meg min første bil og Opel Manta har falt helt i smak for meg. Ellers så har jeg null peiling på bil og har noen spørsmål angående Manta generelt.

 

1: Hvor dyr er en Manta i drift? (forbruk pr. mil)

2: Er disse plaget med mye rust eller andre ting?

3: God bil for pengene?

4: God å kjøre, også på glatt føre?

5: Er det "futt" i disse bilene?

 

Takker for alle svar :D

 

---

kammmar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. kommer jo helt an på va slags motor som står i det:D

 

2. er vel like plaga som alle andre gamle opel biler... jeg vet rekord ruster fort i dempertårna...så sjekk dei!!

 

3. en FLOTT bil for pengene! kjøper du en så TA VARE PÅ DEN!!!!!

 

4. deilige sladdebiler;)

 

5. finner du en av dei mange med c20xe motor eller dei med 2.2i motoren så sparker det helt greit;)

 

har og drømmer om en strøken manta:D

04 Opel combo 1.7di

Opel rekord c caravan 1700

Vespa bravo

vw golf 2.0i stv(skrotet)

vw vento 1.9tdi(skrotet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. kommer jo helt an på va slags motor som står i det:D

 

2. er vel like plaga som alle andre gamle opel biler... jeg vet rekord ruster fort i dempertårna...så sjekk dei!!

 

3. en FLOTT bil for pengene! kjøper du en så TA VARE PÅ DEN!!!!!

 

4. deilige sladdebiler;)

 

5. finner du en av dei mange med c20xe motor eller dei med 2.2i motoren så sparker det helt greit;)

 

har og drømmer om en strøken manta:D

 

Jeg tenker en 2 liter eller 2,2 liter motor. Stor forskjell på forbruket på de to? Hva kan jeg forvente i disse motorene bruker på mila?

 

Flott bil er det og finner jeg en, så kommer jeg garantert til å ta vare på den! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vist det er den som ligger på finn.no så hadde jeg handlet den med en gang hadde jeg hatt pengene:P løp og kjøp!

 

men prøv bilen godt først! sjekk rust under bilen og i dempertårna....

 

Ja den vurderes sterkt! Men det har seg slik at jeg bok i møre og romsdal så er et stykke å reise:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var akkurat i møre og romsdal på ferie:D fint der;) men ta og ring karen og hør va slags type det er..hvor lenge han har eid bilen, va slags folk som har kjørt den, og spør om en naf test er mulig!!

04 Opel combo 1.7di

Opel rekord c caravan 1700

Vespa bravo

vw golf 2.0i stv(skrotet)

vw vento 1.9tdi(skrotet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Mantaene er ikke spesielt plaget med rust i dempertårnene slik som Rekord E, selv om det fårekommer.

Jekkfester og dørk derimot er problemområder. Sjekk spesielt jekkfestene foran og dørken rundt disse helt frem til falsen/skjøten mellom dørken og torpedovegg/hjulhus foran.

Kanaler og hjulbuer er også plasser disse ruster, men det gjør jo de fleste biler.

Batterikassen er også et utsatt område.

Forskjermene ruster også i øvre bakre kant.

Nedre frontplate ruster gjerne litt i ytterkantene, der den er skrudd fast i skjermene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor b? hvorfor ikke en manta a. er jo manta a som er tøff

 

og den du linka til er jo bare 1.6

 

http://bil.autodb.no/autodb/frame_search.wa2?AdItemId=1205685;Modified=1284103890;_cmd=similar

 

strøken manta b. den var veldig sjelden lav kmstand på.

 

og så hadde den en 2 liter

 

http://bil.autodb.no/autodb/frame_search.wa2?AdItemId=1190407;Modified=1281640348;_cmd=similar lav km på denne også da

Chevrolet Malibu Classic Wagon 1979 V8 410 bhp 383 STROKER

VW caddy 1.9 TDI 2006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Dårlig med dempertårn a`la Rekord i Manta gitt... Ikke MacPherson forstilling, dobbel a-arm på de. Gode biler å kjøre, har en 2.2i selv :) Men kan bli litt skruing nå og da om bilen ikke er velholdt, men er enkle å skru på... Men vet ikke heeelt om jeg vil anbefale en som første bil, er litt for artige på glatta ;) Blir fort dyrt\vondt om det går galt, hehe

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

1: Hvor dyr er en Manta i drift? (forbruk pr. mil)

2: Er disse plaget med mye rust eller andre ting?

3: God bil for pengene?

4: God å kjøre, også på glatt føre?

5: Er det "futt" i disse bilene?

 

1: En godt vedlikehold 2,0l CIH bruker ca 1-1,1liter på mila med forgasser. Innsprut utgavene kan en få til å gå jevnt på 0.9l/mil.

En sliten 2,2 motor bruker ca 1,2liter på mila mens en nyoverhalt en kan man klare å få ned på 1liter på mila.

 

Alternativt finns C20NE/SE fra Omega/Vectra, og er veldig gode motorer som kan gå på alt fra 0,6-0.8l på mila i en lett Manta.

 

2: Er vel svart godt på allerde.

 

3: Ja!

 

4: Du lærer fort å styre med gasspedalen. Gode dekk er viktig for å holde rompa på plass når en kjører vanlig. Ræva kommer sideveis når en måtte ønske det. :) Personlig kjører jeg fortere på snøføre med Ascona B enn noe annen bil jeg har hatt.

 

5: På snø og grus går det unna bare hjula får spinne litt og motoren får ligge i effektfeltet.

Orginalt er 3a giret litt langt, så hva enn motor du hiver inn vil den dabbe litt av på 3a giret.

0-100km/t med orginal motor ca 10-11sek. Denne tiden kan komme ned på rundt 8-8,5sek med en god 2,2 eller 2,4 motor. 2,0l motoren trenger en del mere jobb for å nå slike tider.

Men motorbygging lærer du fort ettersom åra går.

mye godt er kommet fra rally til disse bilene.

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår