Gå til innhold

Prøveskilter med knust sidespeil + knust baklys?

Ranger emnet


AndreasB18

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Vi har nå endelig funnet en russebil vi vil kjøpe, og vi skal dra og prøvekjøre den så fort vi har muligheten.

Det vi planlegger er da å kjøre russebilen på prøveskilter hjem til der den skal mekkes på, MEN; bilen har "defekt"/knust sidespeil og knust baklys på venstre side så vidt jeg vet.

 

Har vi da lov til å kjøre denne i det hele tatt?

 

På Vegvesenet sine sider står følgende:

Det er førerens ansvar at et kjøretøyet er i forsvarlig stand når det brukes med prøvekjennemerker.

 

Er den i forsvarlig stand? Om ikke vi kan kjøre den kun med prøveskilter, er det mulig å ta kontakt med Vegvesenet/politiet og be om tillatelse til å kjøre den?

 

Vi skal fikse både speil og baklys, men det må vi gjøre her vi bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på forsvarlig stand og forskriftsmessig stand. Så det som teller er at bilen har bremser, at det ikke stikker kniver ut av fronten, og at dører,gulv og seter er på plass. Satt litt på spissen selvsagt,men du tar poenget :)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

§ 2-7. Bruk av prøvekjennemerke m.m.

 

1. Registreringspliktig kjøretøy kan flyttes, prøves, demonstreres eller kjøres i forbindelse med registrering uten å være registrert. Ved slik bruk skal kjøretøyet ha påsatt gyldig prøvekjennemerke og være i forsvarlig stand. Bruk av prøvekjennemerke til annet formål er ikke tillatt. Vognkort og kjøreseddel for årsprøvekjennemerke eller kjøreseddel for dagsprøvekjennemerke skal medbringes.

Bruk av prøvekjennemerke til ordinær transport av personer og gods er ikke tillatt med mindre det medbringes spesiell tillatelse utstedt av regionvegkontoret.

Nødvendig dokumentasjon og opplysninger skal framlegges for kontroll med utlån/utstedelse, tildeling og bruk av prøvekjennemerke.

2. Dagsprøvekjennemerke kan utlånes/utstedes til virksomhet eller person som har bruk for slikt kjennemerke i enkelt tilfelle. Brukstiden skal begrenses til det som normalt er nødvendig i hvert tilfelle.

Vedkommende skal være fylt 16 år, skal kunne legitimere seg og skal kunne oppgi hvilket kjøretøy kjennemerket skal brukes på.

Skade som kjøretøy gjør under kjøring med dagsprøvekjennemerke, skal straks meldes til utlåner/utsteder ved bruk av standard skademeldingsblankett.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok jeg spør for sikkerhetsskyld, jeg :).

Men spurte det samme spørsmålet på Diskusjon.no, og der fikk jeg dette i svar:

 

Glemte å nevne det, men det sier seg egentlig selv: Blir du stoppet i kontroll vil du jo uansett få en bot for at bilen ikke er i forskriftsmessig stand, så det er jo en risiko du må ta.

 

Så jeg vil faktisk få bot, uansett om jeg oppgir dette til vegvesenet/trafikkstasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det i sitatet gjelder ikke ved prøveskilt. Det står ingen steder at bilen skal være i forskriftsmessig stand, det står forsvarlig stand. Som jeg skrev tidligere.:)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår