Alekz Skrevet August 12, 2010 Rapporter Share Skrevet August 12, 2010 Hey. Har en 96mod (96-2002) mod toyota hiace. Kort historie.. Bilen har to batterier. Pol-klemmene til det ene batteriet er akkurat litt for store (eller polene for små), slik at de ikke er helt stramme. Men det har aldri vært noe problem. Det ene sitter jo godt. For noen dager siden knakk det en bit av på en av pol-klemmene hvor strøm-ledningen til startmotor/dynamo eller noe slikt går. Fant det ut når jeg prøvde starte den neste dag og den var ganske så tom for strøm. Fikk så byttet om litt på de klemmene som sitter der pga ingen tilgang til andre.., og fikk start på den med hjelp av startstrøm fra annen bil. Da funket alt greit. Kunne stoppe og starte den igjen etter en liten stund også. Så har den stått noen dager.. kanskje en uke før den skulle brukes nå... Og nå er den ganske så tom for strøm. (har litt lys i instrument/belysning etc) Fikk ikke start med startkabler fra annen bil. (starter går noen runder bare..) Fikk dyttet den i gang, men det kom ganske høy pipe/reim lyd. Så lyser det meste av instrument lamper.. "!", oransj oljelampe, batterilampe ++ Kjører noen hundre meter bare for å snu bilen og parkere den igjen. Da begynner det lukte litt svidd.., parkerer, stopper den (merker tomgangen begynte bli ganske så lav siste meterne da jeg tok inn cutchen, samt at bremsen var ganske så hard (sikkert pga veldig lav gange på motor?) Stopper den og tar opp panser. Ser det ryker litt der. Ser ganske ut som det kom fra dynamo/reimhjul samt at dynamoen var jævlig varm å ta på.. Er dynamoen defekt nå tro?? Pga veldig dårlig strøm på batterier og den må lade mye? Eller er den slitt? Bør prøve med fullladet batterier og måle ladespenning? Eller er det bare å skaffe en dynamo? Har denne oljekjøling eller noe slikt..? Syns jeg så noe rør/slanger inn på den.. Takk for all hjelp :) Siter E36 Deler: http://finn.no/48705709 E46 Deler: http://finn.no/47886391 E39 Deler: http://finn.no/48196313 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet August 13, 2010 Rapporter Share Skrevet August 13, 2010 Skaff deg ordentlige batteriklemmer først av alt. Dette har de på biltema til 19,90 eller der omkring. Så kan du se om det blir bedre. Sjekk også at plusskabelen(den tykke) på dynamoen sitter godt fast. Slangene på dynamoen er sannsynligvis vakuum-slanger fra vakuum-pumpa som er innebygd i dynamo. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alekz Skrevet August 15, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 15, 2010 Takk for svar :) Da er batteriene ladet opp samt batteri-pol-klemmene byttet ut. Satt også på startstrøm fra annen bil for å slippe å tappe batteriene for mye ved start. Men med startkabler på (bra strøm) så vil ikke glødelampa lyse. Uten startstrøm lyser den. Startet bilen en gang, men er god hyling fra reim(er). Har også noe lamper som lyser.. en rød "(!)", samt oransj oljelampe (er bra med olje på bilen. ligger der det skall). Stoppet den. Merket litt på dynamoen og startet den igjen. Så dynamoen går ikke rundt i det hele tatt... :/ Hva gjør de rør/slangene som kommer fra BKF (bremsekfrftforsterker) ned til dynamoen?? Må nok ha en ny dynamo ja.. :) Takker for tips. Siter E36 Deler: http://finn.no/48705709 E46 Deler: http://finn.no/47886391 E39 Deler: http://finn.no/48196313 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alekz Skrevet August 20, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 20, 2010 Noen som kan ha noe ide om hvorfor dynamo låste seg?? :) Noen som har brukt til salgs? Takk! Siter E36 Deler: http://finn.no/48705709 E46 Deler: http://finn.no/47886391 E39 Deler: http://finn.no/48196313 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet August 20, 2010 Rapporter Share Skrevet August 20, 2010 De slangene forsyner bremsekraftforsterker med vakuum fra dynamoens innebygde vakuumpumpe, siden dieselmotorer ikke har vakuum... Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alekz Skrevet August 20, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 20, 2010 Ah.., oki :) Takker for svar! Noen som vet hvor jeg kan kjøpe brukt dynamo rimelig? Huggern her hadde ikke flere igjen. En annen fyr i nærheten skulle ha 1500.. Siter E36 Deler: http://finn.no/48705709 E46 Deler: http://finn.no/47886391 E39 Deler: http://finn.no/48196313 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet August 20, 2010 Rapporter Share Skrevet August 20, 2010 Jeg har dårlig erfaring når det gjelder brukt dynamo. En brukt dynamo er ofte like dårlig som den du allerede har, så jeg anbefaler ny. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alekz Skrevet August 20, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 20, 2010 Tja.., bør vel funke en stund. Men spørs vel hvor langt den har gått og hvor slitte børster etc er ja :P Men begynner å bli greit lei av å koste på denne bilen kr nå.. :/ Siter E36 Deler: http://finn.no/48705709 E46 Deler: http://finn.no/47886391 E39 Deler: http://finn.no/48196313 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet August 20, 2010 Rapporter Share Skrevet August 20, 2010 Når det gjelder bilopphoggerier, har jeg inntrykk av at de blir bedre jo lenger ut på bygda man kommer. I byene er de ikke interessert i å hjelpe i det hele tatt. Ta en ringerunde til de forskjellige og hør. Har du hørt med Hof bilopphugging? Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
McBror Skrevet Desember 19, 2016 Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2016 Hei kjøpte en toyota Hiace 96 mod td .fikk opplyst av selger at alle lampene i dashbordet begynte lyse dagen før jeg skulle hente den og at det sikkert var en sikring. det var mye olje omkring dynamoen og jeg plukket den av og sund i dag. dynamoen var full av seig olje innvendig ,kunne umulig lada dagen før . det rant olje også ut av tilkoblingene til vakumpumpa. skal vakumpumpa pumpe olje ?? trodde den skulle levere vakum til bremsekraftforsterkeren ?? No erart er det ihvertfall ,det var en byttedynamo som stod i og jeg er redd for at det samme skjer igjen når jeg setter i en ny dynamo. noen som kan fortelle meg hva som er skjedd og hva som er galt ??? Takknemlig for svar Mvh McBror Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet Desember 19, 2016 Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2016 Vakumpumpa på dynamoen blir smørt av motorolja. Sansynligvis så trenger den ny dynamo og mulig ny oljeslange. Er ikke helt sikker på hvordan koblingene ser ut der, men om det først skal byttes ut som noe, så er det likegreit å bytte ut alle smådeler slik at det ikke lekker olje inn i en ny dynamo. Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.