Gå til innhold

Ikke vanlig å ta med egne deler til verksted?

Ranger emnet


stian90

Anbefalte innlegg

Jo da har det seg sånn at jeg skulle ha skiftet noen håndbrekkwirer på min Mondeo 2001 modell, noe jeg vanligvis ville gjort selv men siden jeg ikke har så mye tid til det eller ork, bestemte jeg meg for å finne et verksted til jobben. Har egentlig aldri brukt noe særlig verksteder til noe som helst siden jeg gjør alt selv og vet da lite om rutinene og "reglene" dems..

 

Så kontakta jeg et verksted som hadde gitt meg et tilbud via mitt anbud. Jeg hadde fortalt at håndbrekkwirene sto jeg for selv (for de var allerede kjøpt inn - fordi det var egentlig ment at jeg skulle skifte de selv). Så sier han at det å ha med egne håndbrekkwirer er litt som det samme som å ta med egen mat på resturant. Dette synes jeg egentlig var direkte frekt.. Eller hva mener dere? Er det ikke vanlig eller er det ikke "lov" å kunne stå for delene til jobben selv, hvis man har det allerede?

De får mere nok betalt for jobben alikevel!

 

Dette verksted skulle forøvrig også ha 2400kr for skifte av 2stk bakre håndbrekkwirer på denne bilen. Er ikke det litt vel stiv pris også? Hadde egentlig ikke trodd at det skulle komme på mer enn 1500 - 2000kr.

 

Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk meg til å tenke på at man ikke tar med shampoo hjemmefra til frisør, ei heller tar man med egne ingredienser til kokken på restaurant. :D Verksteder har jo en del av inntjeningen på delene, så synes ikke det er så merkelig at de ikke tar sånne jobber...uten at jeg kjenner til hva som er kulturen på det.

Bare vet at merkeverksteder har har vondt for det med "spesialtilpasninger", dvs det er uaktuelt. F.eks kan de ikke sveise på en liten del for å feste fremre eksosannlegg (som ville tatt høyst 30min)...Eneste alternativ som er riktig etter boka da er å selge hele greia ny for 7000kr.

 

Minn meg på hvorfor jeg har Audi når jeg ikke kan fikse noe selv? Åja, snasne biler. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å få en rørlegger til å montere rørdeler fra Biltema f.eks

Da vil jeg foreslå at du stiller deg opp utenfor Biltema innenfor vanlig arbeidstid en dag og ser hvor mye deler&stæsj som faktisk kjøpes av både rørleggere, elektrikere og andre håndverksgrupper... ;)

 

Minn meg på hvorfor jeg har Audi når jeg ikke kan fikse noe selv?

Du får ikke noe post til daglig, så en regning fra Møller minst én gang i uka saves the day?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

verkstedet må stille med garanti så det er naturlig at de vil være sikker på at det er rett type til rett bil o.s.v.

 

Når det gjelder pristilbud så blir de aldri billigere enn hva de i snitt bruker på en slik jobb på alle biler. De legger inn litt for å dekke opp evt. heft og plunder som det blir på noen biler. Når de gir fastpris så kan de etter lov ikke gå opp mer en 10% så da må man ta inn litt ekstra. Som oftest så ber jeg om ett overslag og ber de utføre dette etter medgått tid. Da betaler du reele kostnader og ikke for problemene de har vært borti før og man slipper som oftest unna billigere.

 

Når det gjelder biltema og rør så er det faktisk slik at det kreves at man må dokumentere at det produktet man velger er riktig for den bruken det skal brukes til (TEK). Det medfører at man må ha en dokumentasjon på produktet man monterer er ok for slik bruk. Kjøper en rørlegger rør hos Ahlsell eller noe kan man få en teknisk dokumentasjon fra Sintef på produktet som er ett krav. Biltema sine rør er fortsatt ikke testet i norge, bare hos provningen i sverige. Krav til byggninger og tekniske installasjoner i Norge og Sverige er ikke like. derav kan man ikke bare benytte produkter om hverandre. TUV kontroll betyr bare at produktet i seg selv fungerer. TEK krever at produktet er testet der det er tenkt brukt og at de vil fungere uten fare for omgivelsene eller gi skader på bygget. Biltema holder på å oppdatere dette slik jeg har forstått det slik at de kan dokumentere dette ovenfor næringskunder, men dette tar tid og penger så...

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig vil verkstedene helst selge deg deler også, for de har god fortjeneste på delene.

Men at det er helt fyfy å ta med egne deler, det er rett og slett ett verksted som kun er ute etter å suge penger og du bør holde deg unna.

 

Men ett verksted vil neppe garantere noe voldsomt for denne jobben med medbragte deler, om det finnes noe som helst tvil om at det er jobben eller delen som er feil, vil de neppe hjelpe noe.

Har de solgt delen, har de ansvaret for at både jobben og delen holder mål ovenfor deg.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår