Gå til innhold

Sperre innstalert :)

Ranger emnet


bfplayer

Anbefalte innlegg

Nå er sperra endelig innstalert.

Det er en Dana 30 Locker, altså ingen diffbrems her i gården ;)

Ved første fårsøk i forrige uke fikk vi ikke ut selve diffen.

Men med litt hjelp fra Volvo vadis fant vi ut at vi måtta ta av drivakselen og skru av senterbolten til hoveddrevet for å så hammre det inn så diffen går ut.

 

696271.jpeg 696274.jpeg696276.jpeg

 

Selve sperra var lett å sette inn. kosejobb :)

Nå som alt er på plass igjen merker jeg den tikkelyden når jeg svinger i lav hastighet. det er jo når giret presses ut på sperra, sånn det skal være. Men når jeg kjører rett fram kommer det og av og til en sånn dirrelyd, men jeg fatter ikke hvordan det kan være giret som går ut.

Lurer på om det er et gåent lager eller no. Fra verkstedet vi jobbet på og hjem er nesten 2 mil, og det gikk smertefritt uten ulyder, men så da vi var nesten hjemme begynte den å dirre selv når sperra var intakt.

 

Noen som har erfaring med dårlige lagre i diffen?

Eller har en anselsa av hva problemet kan være?

 

Og btw... mangler den nåla som sikrer at pinjonger er på plass...

Den som sitter mellom de 2 minste drevene på langs (orginalt)

vi må ha klart å rotet den bort... men den satt godt så jeg tror og HÅPER den sitter :)

Endret av bfplayer

1987 Volvo 245GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shimsing må til pga tennene til kronhjul og pinjong skal treffe hverandre nøyaktig lik.. Dersom dette ikke skjer, vil man få havari.

 

Shimsing er som sagt veldig! nøye når det blir montert inn en ny diff i en aksel.

Dersom man ikke har peiling på hva man gjør, er det fort gjort å få en havarert aksel til slutt..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg forsto deg riktig brukte du pinjongen som rambukk for å dunke ut diffen? Står dette i Vadis?! Sto det ingenting om å bruke en diffhus-spreder?

 

Og hva/hvordan gjorde dere med diffcarrier-lagrene og shimsene?

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg forsto deg riktig brukte du pinjongen som rambukk for å dunke ut diffen? Står dette i Vadis?! Sto det ingenting om å bruke en diffhus-spreder?

 

Og hva/hvordan gjorde dere med diffcarrier-lagrene og shimsene?

 

Nå er ikke jeg en diff ekspert og er ikke helt sikker på hva dere mener med shimser osv...

 

Men det vi gjorde for å få ut diffen var å ta av drivakselen der den er festet til klokka. så hammret vi ut denne tingen:

696797.jpeg696796.jpeg

 

Det var det som sto i Vadis i følge en kompis (jeg har ikke vadis, enda)

Da jeg nevnte pinjong mente jeg den metallpinnen som holder de 4 små drevene inni diffen på plass... altså de drevene man sveiser når man skal sveise sperre...

 

Carrier-lager er det de to lagerne som er på hver side av diffen?

696800.jpeg

koniske rullelager

 

Det er de jeg lurer på om jeg må bytte...

 

Ulyden som kommer når jeg kjører normalt i ca 30-60 kmt er en sånn dirrelyd "drrr" som om noe så vidt slår inntil hverandre.

Når jeg kjører sakte og svinger kommer diffgir klikkingen som jeg vet SKAL være der. Det tyder jo bare på at den fungerer.

 

Ellers låser den bra:

696806.jpeg

på grus er det en drøm, går i seilemodus bare ved en liten tapp på gassen :)

Endret av bfplayer

1987 Volvo 245GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://en.wikipedia.org/wiki/Shim_%28spacer%29

 

W-23300-Mercruiser-tapper-bearing-shim-kit.jpg

 

Figure_4.jpg&t=1

E = carrier bearing

 

Også skulle dere ha brukt en sånn en:

OTC7071.jpg

Differential Housing Spreader

 

For å bytte og shimse inn ny carrier på Dana30 må lagrene trekkes av og på og dette er de ikke veldig glade i. Ergo skal du helst ha et sett setup bearings da Dana av en grunn valgte å legge shimsene (kun på Dana 30?) på innsiden av lagrene. I Dana manualen bruker de ikke engang setup bearings men måler seg frem før demontering. Det krever enda mere verktøy og peiling igjen.

 

Dog har jeg ingen pekepinn på ulyden din da jeg mangler praktisk håndspåleggelse annet enn å ha demontert og kastet et 1031 diffhus da jeg ikke klarte å få inn igjen pinjongen mens fremre pinjonglager satt på plass.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wow... du kan biffen, det skal sies!

Takk for svar.

Kan jeg spørre hva den Differential Housing Spreader'en gjør?

Er det for å sørge for at ting går riktig på plass?

Det som er flaut nok å si, er at vi mangler en "shims" i diffen. Altså etter innstalasjonen kom vi på at vi bare satt inn dene ene shimsen, på den ene siden av diffen. Altså den som skal inntil den tingen stikkakselen går inn på, på dana låsen!

 

ok så lagrene må trekkes... og da er de lapskaus!

Får man kjøpt slike lagre?

 

Greit, jeg er søppel til å forklare og skulle brukt noen bilder men nå er det leggetid, så jeg drøyer litt.

 

BTW... skaffet en ny bakaksling i dag, med sveis på!

Tenkte å sette den på så jeg kan jobbe med dana diffen uten å måtte ligge under bilen. vil nok gjøre ting litt lettere.

Endret av bfplayer

1987 Volvo 245GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har regnet i dag og jeg fikk seila godt med børsa!

Steike den sperra er digg...

 

Synd det sa pang da jeg kom på motorveien på vei hjem...

 

Og den dirrelyden slo inn...

Men det er ikke suppe der inne...

Jeg kan kjøre med den nå helt fint uten problemer, er bare en bra kraftig dirrelyd.

Regner med det er gåent lager inni der.

Og de er jo ikke lette å få tak i... sikkert griesedyrt hos volvo...

 

Anyways... Skal bytte bakaksel i morra, så da kan jeg heller finne ut av det senere. Føler meg rimelig sikker på at sperra er uskadet. Så da kan den brukes igjen.

Da blir det kjøring med sveis inntil videre... duger jo det ;)

1987 Volvo 245GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bytta bakaksel i dag og kjører nå med sveisa sperre...

ligger fint breit med den!

 

Så tenker jeg å åpne den andre diffen i morra og ta ut Dana lockeren.

Så vasker jeg delene til den og legger den tilbake i boksen.

Så innstalerer jeg heller den ordentlig en vakker dag... nå orker jeg ikke styre mer med det uansett!

 

Jaja... man lærer av sine feil ;)

1987 Volvo 245GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

gjør det på gamlemetoden. bruk shims bak pinjongen for å justere den inn\ut til du finner riktig possisjon.

 

den finner du ved å male dreva, sette dem sammen i diff huset og vri noen ganger frem og tilbake for å så se hvor pijongen ligger ann på kronhjulet

 

pinjong = lite drev, kronhjul = stort drev.

 

PS det kan hende at festene til kronhjulet skal shimes istedet for pinjongen da jeg ikke har bytta på volvo aksel før men bare toyota aksler.

 

hvordan du kommer frem til riktig "gnaging" i malinga på kronhjulet finner du rikelige internettsider om m bilder som forklarer alt om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår