Gå til innhold

Hvor er delefilteret (originalt, mercedes c220, 99-modell)

Ranger emnet

theda9el

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal koble forsterker på det originale komponentsettet mitt. Regner med at det finnes et delefilter en plass (hvor høyttalerkablene fra forsterkeren skal inn på?), men vet ikke hvor jeg finner dette. Er det noen som vet?

Bilen er en mercedes C220 99 modell.

Endret av theda9el
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok bare diskanten som er avdelt med en kondensator bakpå magneten sin, dørbassen kjører vel full pakke udelt og dermed er det intet separat delefilter, høyttalerne på hver side er paralellkoblet originalt. Så om det er en to-kanals forsterker du skal bruke er det egentlig bare å sikte seg inn mot ISO-klossen til høyttalerne bakpå spilleren for å koble til.

Skal du bruke en 4-kanals forsterker til frontsettet med aktiv deling mellom dør/diskant er det bare å lodde/klippe vekk kondensatoren på diskanten og strekke litt høyttalerkabler. Da må du også finne splittpunktet hvor originalkablene til diskant og dør deler seg, om da ikke disse ligger dobbelt helt fra ISO-klossen, husker ikke helt i farta.

Eventuelt strekke nye høyttalerkabler hele veien til hver høyttaler, men da synes jeg du like gjerne kunne byttet ut de originale papphøyttalerne samtidig, når du først må demontere litt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takker for kjapt svar.

Her kommer et kanskje litt dumt spørsmål, men man må jo lære.

De ledningene som kommer ut av iso-kontakten bak spilleren, er de "av samme type" som høyttalerledningene? Jeg lurer da på om jeg kan ta disse ledningene ut av iso-kontakten og skjøte dem på de samsvarende høyttalerkablene fra forsterker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ledningene som kommer ut av iso-kontakten bak spilleren, er de "av samme type" som høyttalerledningene?

Det er faktisk høyttalerledningene ja, som går derfra og direkte til hver høyttaler.

Jeg lurer da på om jeg kan ta disse ledningene ut av iso-kontakten og skjøte dem på de samsvarende høyttalerkablene fra forsterker?

Det går jo bra... sørg for at alt blir isolert godt fra hverandre bare. Pluss-ledningene er i øverste rekke på ISO-klossen, fronthøyttalerne i midten, venstre til venstre.

18619d1124547801-schematics-pin-outs-diagrams-blaupunkt2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider