Gå til innhold

HJELP, jeg har kjøpt annlegg

Ranger emnet


BravoTwoZero

Anbefalte innlegg

Hallo godt folk.

 

Trenger jeg virkelig 52mm^2 strømkabel?

 

Jeg har nettopp kjøpt meg pendlerbil da CBR'en (Honda 600RR) var lite egnet for å frakte unger på (i følge x'en). Etter en dag i vrake.. bilen var det klart at stereoanlegget måtte oppgraderest kraftig. Spilleren er grei, men orginalhøgtalerene hørest mildt sagt helt for j... ut. So etter dag to var det rett på Bilradiospesialisten og bestilte meg noe stæsj.

 

Etter noe hektisk trykking på Webshoppen endte jeg opp med en RF T600-4 forsterker med ett par 6x9" JBL T696 Specisl Edition og en JBL 12" Sub.

 

Vel allt var vel, og mens jeg ventet benyttet jeg tiden til å lese på forumet (og andre plasser) og såg på alle de flinke folkene som bygger, rent missunnelig ble jeg, og etter hvert har det blitt planer om ett eget prosjekt en gang i nær fremtid.

Okke som, etter hvert som en leser, og kunnskapen stiger blir en mer og mer bekymret. Trenger jeg nytt bilbatteri? må jeg legge opp ekstra strøm fra Dynamo til batteri, og fra batteri til starter/karosseri?

 

I følge manualen til RF'en står det annbefalt sikring 150 Amp fra batteriet, etter mer lesing finner jeg ut at 150Amp sikring trenger en kabel på 3AWG (26,7mm^2 OK for 165Amp) Dvs. mest fornuftig en 52mm^2 kabel som er ett stepp opp fra 21mm^2.

 

4 AWG er anbefalt en Max. sikring størelse på 125 Amp. En vil gjerne at sikringen skal ryke før kabelen ryker (bokstavelig talt).

 

Det jeg lurer på er da, vil en 4AWG (21mm^2) kabel, med 100 Amp sikring bli for lite og skape problemer for forsterkeren?

 

4 AWG med 150 Amp sikring, vil kabelen smelte før sikringen går?

 

Bilen kostet 8000,-, dersom jeg skal gå for det "dyre" alternativet vil bare kabler og tilbehør til dette bikke 4000,-

Anlegget kommer totalt opp i vel det dobbelte av det jeg måtte betale for bilen :-)

 

Det jeg tenker å gjøre er:

Nytt batteri (Stinger, 1200 Amps. investert etter første startproblem/Flatt batteri på det jeg har i dag).

Ekstra kabel fra dynamo til batteri (4AWG)

Ekstra jordkabel (4AWG)

Strømkabel til forsterker (4 AWG)

Sikring med holder 100 Amp.

 

Vil dette bare skape problemer?

 

I følge enkelte får jeg ikke kalle dette for HiFi anlegg heller, da 6x9" i hattehylla ikke gir HiFi lyd, men irritasjon til de som sitter i baksetet. So planen når vra... bilen ikke vil gå mer er å, oppgradere med ny bil, + 2 monoblokker (alt. en 2 kanalers for Sub'ene), to 12" Subber, komponentsett framme + 6x9'ene bak. ekstra batteri. Nytt frontanlegg, den tid den sorg.

 

Glemte å si, bilen er en Skoda Felicia 1,3 1996, nettopp EU godkjent for 2 år, og kun gått 146000 Km.

 

Orginal strømkabel til batteriet tror jeg er sånn ca. 10mm^2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei vil anbefale deg å bestille kabler og koblingsutstyr med Lib(http://www.lydibilen.no)

de har billige og meget bra kabler og koblingsblokker forsterkere og slikt har de også.

også får du ha lykke til videre med bestilling og montering:)

Mitt bilstereo prosjekt

Biler:

Opel Astra G 1999 Stv 1.2L 65 illsinte ponnier.

Opel Corsa B 1994 5dørs 1.4L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår