Plecto Skrevet Juli 14, 2010 Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2010 Hei. Hvordan fikser man ujevn bremsekraft bak, er dette kun en justeringssak? Begge klossene bak er byttet, bilen er en Kia Sephia 96 modell. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Logiman Skrevet Juli 14, 2010 Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2010 Hei. Hvordan fikser man ujevn bremsekraft bak, er dette kun en justeringssak? Begge klossene bak er byttet, bilen er en Kia Sephia 96 modell. Forstod jeg rett at klossene er byttet etter målingen? Og er det klosser, dvs skiver bak? På tromler kalles de bremsebånd. Bremseklosser skal jo bare legge seg inntil og justerer seg på den måten. Da må det eventuelt være luft i bremserøret på den ene siden. Ved tromler er det enten en selvjusterer sak, eller skrue som skal justere avstanden til trommel. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Plecto Skrevet Juli 14, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2010 Det er skiver ja, ikke trommel. Så eneste alternativet er at det er luft i en av bremserørene? Å lufte bremsene er vel ikke så alt for vrient, er det det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Juli 14, 2010 Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2010 Siden det er skiver bak, er jeg nesten sikker på at håndbrekket går på skivene bak, direkte på caliperen. Og denne mekanismen går tregt/setter seg fast etter noen år. Tipper at den ene klossen var mer slitt enn den andre? Caliperen går garantert tregt, og må enten overhales eller byttes. Svært vanlig feil, og ses best på ujevnt slitte klosser(du har jo 2 på hvert hjul.) Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Plecto Skrevet Juli 14, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2010 Så bytting av caliper er et verdig forsøk? Jeg antar at det er et på hvert hjul, er dette vrient å bytte? Hva er den til egentlig? Økonomien er svært uenig i reparering av bil så hvis det er noe jeg kan få til selv så hadde det vært best :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
commodus Skrevet Juli 14, 2010 Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2010 er nok trommelbrems til handbrekket på denne modellen...mange biler med skiver bak som har trommelbrems og=) og lufte bremsene er gjort på et blunk...få en til og sitte i bilen, pump 5ganger så hold på pedalen, på calipperen er det en liten luftenippel, 8mm fastnøkkel, løsn den når han holder inne bremsen..kommer det luft ut gjentar du dette til det kommer veske uten luft i=) Siter 04 Opel combo 1.7di Opel rekord c caravan 1700 Vespa bravo vw golf 2.0i stv(skrotet) vw vento 1.9tdi(skrotet) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Logiman Skrevet Juli 14, 2010 Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2010 Så bytting av caliper er et verdig forsøk? Jeg antar at det er et på hvert hjul, er dette vrient å bytte? Hva er den til egentlig? Økonomien er svært uenig i reparering av bil så hvis det er noe jeg kan få til selv så hadde det vært best :D Caliper er den som bremseklossene er festet i og presser disse mot skiva. Ikke spesielt vanskelig å bytte, ofte et par skruer og deretter skru av bremseslange. Lufting må selvsagt foretas deretter. Calipere er ofte dyre, også som overhalte (som de aller fleste er man kjøper i ettertid) Det stemmer også at noen biler med skiver bak har tromelbrems for håndbrekk. Da er den indre delen av skiva noe tjukk og fungerer som trommel over mindre bremsebånd. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbopow Skrevet Juli 15, 2010 Rapporter Share Skrevet Juli 15, 2010 rep sett til caliper koster 200-300kr og er fort gjort og bytte,da blir den som ny:magic: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Plecto Skrevet Juli 15, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 15, 2010 Men hvilke andre muligheter kan det være? Er det en måte å teste bremsekraften på, eller må jeg sende den til eu-kontroll for å gjøre dette? Litt dumt hvis jeg fikser feil del og får bilen tilbake uten godkjenning Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg