Jump to content
Bilforumet.no
Sign in to follow this  
Plecto

Ujevn bremsekraft bak, større enn 30%

Rate this topic

Recommended Posts

Hei. Hvordan fikser man ujevn bremsekraft bak, er dette kun en justeringssak? Begge klossene bak er byttet, bilen er en Kia Sephia 96 modell.

 

 

Forstod jeg rett at klossene er byttet etter målingen? Og er det klosser, dvs skiver bak? På tromler kalles de bremsebånd.

 

Bremseklosser skal jo bare legge seg inntil og justerer seg på den måten. Da må det eventuelt være luft i bremserøret på den ene siden.

 

Ved tromler er det enten en selvjusterer sak, eller skrue som skal justere avstanden til trommel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siden det er skiver bak, er jeg nesten sikker på at håndbrekket går på skivene bak, direkte på caliperen. Og denne mekanismen går tregt/setter seg fast etter noen år. Tipper at den ene klossen var mer slitt enn den andre?

 

Caliperen går garantert tregt, og må enten overhales eller byttes. Svært vanlig feil, og ses best på ujevnt slitte klosser(du har jo 2 på hvert hjul.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så bytting av caliper er et verdig forsøk? Jeg antar at det er et på hvert hjul, er dette vrient å bytte? Hva er den til egentlig? Økonomien er svært uenig i reparering av bil så hvis det er noe jeg kan få til selv så hadde det vært best :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

er nok trommelbrems til handbrekket på denne modellen...mange biler med skiver bak som har trommelbrems og=) og lufte bremsene er gjort på et blunk...få en til og sitte i bilen, pump 5ganger så hold på pedalen, på calipperen er det en liten luftenippel, 8mm fastnøkkel, løsn den når han holder inne bremsen..kommer det luft ut gjentar du dette til det kommer veske uten luft i=)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Så bytting av caliper er et verdig forsøk? Jeg antar at det er et på hvert hjul, er dette vrient å bytte? Hva er den til egentlig? Økonomien er svært uenig i reparering av bil så hvis det er noe jeg kan få til selv så hadde det vært best :D

 

Caliper er den som bremseklossene er festet i og presser disse mot skiva. Ikke spesielt vanskelig å bytte, ofte et par skruer og deretter skru av bremseslange. Lufting må selvsagt foretas deretter.

 

Calipere er ofte dyre, også som overhalte (som de aller fleste er man kjøper i ettertid)

 

Det stemmer også at noen biler med skiver bak har tromelbrems for håndbrekk. Da er den indre delen av skiva noe tjukk og fungerer som trommel over mindre bremsebånd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men hvilke andre muligheter kan det være? Er det en måte å teste bremsekraften på, eller må jeg sende den til eu-kontroll for å gjøre dette? Litt dumt hvis jeg fikser feil del og får bilen tilbake uten godkjenning

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.