Gå til innhold

Logiman

Bruker
  • Innholdsteller

    25
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Logiman

  • Bursdag 08/29/1981

Contact Methods

  • Bosted
    Svelvik

Logiman's Achievements

  1. Er vel ikke noe EGR ventil i nærheten der du hører tikker? Har hørt en del opel motorer der den er ganske så markant.
  2. Det er det som også kalles bærekule og sitter ytterst på bærebrua og er festet opp til der dempern er festet i nedkant. Som regel sitter denne kula med 3 bolter på bærebrua og en i demperholder eller hva en skal kalle det.
  3. Parklyspære er en liten pære på 5W som lyser hele tiden sammen med nærlyset. Sikringene på lys er som oftes venstre side foran og høyre bak på samme sikring. Så sikringen kan dermed kun påvirke lyset på en side.
  4. Forstillingskontroll/firehjulskontroll koster ca 1500kr. Her rettes forstillingen slik at hjulene står helt slik de skal. Men slarkete foringer, endeledd osv. kan også være årsaken. Slitte deler må derfor byttes før en forstillingskontroll foretas. Forstillingskontroll bør også tas ved skifte av deler som kan påvirke denne. Men det er også vel så viktig med korrekt luftrykk, men det fører som oftest til mer slitasje på beggekanter eller midten.
  5. Da fikk du vel i grunn ganske enkelt opp svaret på det som må byttes/fikses. Tomgangsregulator er problem nr 2 du lister. Oksygen sensor trengs å byttes. og en eller annen modul i Motorstyringa.
  6. Det er ikke så enkelt som å bare røske ut hele boksen. Gjør man det stopper bilen og sentrallås osv kan slutte å fungere. Det beste for deg er å oppsøke et verksted med greie på defa og få de til å demontere den, slik at ledninger som går via styringsboksen kobles riktig sammen igjen. Alternativt skifte ut det som er feil.
  7. Prøv å vrikke og vri motoren selv ved å skyve på den. Kan også være feste som holder kassa og. Har du ikke peiling selv så er det vel enkelt å få et verksted til å sjekke det ut for deg?
  8. Sjekk motorfestene. Virker som det er en eller flere her som må byttes.
  9. Det er den gummien du ser på drivakslene i endene. Er det sprekk i denne, lekker det fett ut. Når fettet er vekk, slites drivknutene fort, og du ender med å måtte bytte dem. Du har to valg, enten å skifte til en ny, det betyr en del demontering, eller du kan kjøpe en som er delt som limes sammen (ikke noe spes holdbart, men funker). Selve mansjetten koster en hundrelapp. Bytte på verksted ca 1500kr.
  10. Caliper er den som bremseklossene er festet i og presser disse mot skiva. Ikke spesielt vanskelig å bytte, ofte et par skruer og deretter skru av bremseslange. Lufting må selvsagt foretas deretter. Calipere er ofte dyre, også som overhalte (som de aller fleste er man kjøper i ettertid) Det stemmer også at noen biler med skiver bak har tromelbrems for håndbrekk. Da er den indre delen av skiva noe tjukk og fungerer som trommel over mindre bremsebånd.
  11. Forstod jeg rett at klossene er byttet etter målingen? Og er det klosser, dvs skiver bak? På tromler kalles de bremsebånd. Bremseklosser skal jo bare legge seg inntil og justerer seg på den måten. Da må det eventuelt være luft i bremserøret på den ene siden. Ved tromler er det enten en selvjusterer sak, eller skrue som skal justere avstanden til trommel.
  12. Kan være noe så enkelt som at bremseskjoldet subber borti skiva. Det sitter på baksiden av skiva og er bare en tynn metallplate.
  13. Gapet på elektrodene skal være en viss avstand. Kjøper du originalt så er de ofte ferdige, eller de kan fikse det for deg der og da. Tar 10 sekunder. De er bare å skru inn og ut. OBS! Skru dem aldri hardt til, de skal bare dras pent inntil så de ikke sitter løst. Kan også være en ide å sjekke åssen tennkablene er, kan være de bør byttes og.
  14. Mest sannsynlig bare en sensor som er gåen. Men for å hvite hvilken må du få lest av feilkoder. Er du heldig gjør et verksted det for deg, så lenge det er fort gjort (noe det som regel er). Sensoren koster ikke allverdens som regel, ofte godt under 1000kr. Vanligvis ingen stor jobb å bytte selv om du kan ta i en skrutrekker.
  15. Det er ikke sånn at den starter og stopper og motorlampa lyser? Da kan det være startsperra. Prøv annen nøkkel med starsperre om bilen har det.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår