Gå til innhold

Polardego: Prosjekt DGS3 - Golf GTi 16v

Ranger emnet


Polardego

Anbefalte innlegg

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Her skjer det hele tiden noe :) ble den merkbar mye stivere bak eller? :)

Hvilke coilovers er det som står på bilen?

 

Om ikke bilen blir merkbart stiv etter alle de stagene vi har oppgradert den med så skal jeg begynne å strikke.

 

Vi hadde Supersport på noe som funket overraskende bra men har nå satt på et SPAX RSX med 28trinns justerbare gassdempere.

 

Det er akkurat satt på dette og første test blir på VW Audi klubben sitt treff i helga.

 

:)

Parts and Retards - Størst på senk i Norge.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig! Du ligger ikke på latsiden ser jeg:) Bra at dere tar understell og bremser før dere friserer motoren, tror det er mange som gir balla i det.

 

Og forresten, tror det skrives "stålomspunnede"...

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg kommer med en idiotisk påstand her, men er ikke stabstag på en stiv bakasksling helt unødvendig? Det tynne staget er jo festa i den tjukke, og sannsynligvis mye stivere, akslingen. Kan ikke helt forstå hvordan staget kan gjøre noe som helst annet enn å se tøft ut.

 

Gi meg gjerne ei forklaring på hvordan den skal virke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult prosjekt! :)

Leker litt med tanken å gjøre noe lignende selv. Hva er grunnen til at du/dere har valgt ABF motoren foran AAA (VR6'en)? Koster vel ca. det samme for både bil og deler vil jeg tro? Sånn ca. hva er budsjett på bilen?

'98 Nissan Almera 1.4S - '97 Nissan Almera 1.6 (delebil) - 86' Volvo 740 (solgt) - '92 VW Golf VR6 (solgt) - '87 Volvo 745 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg kommer med en idiotisk påstand her, men er ikke stabstag på en stiv bakasksling helt unødvendig? Det tynne staget er jo festa i den tjukke, og sannsynligvis mye stivere, akslingen. Kan ikke helt forstå hvordan staget kan gjøre noe som helst annet enn å se tøft ut.

 

Gi meg gjerne ei forklaring på hvordan den skal virke :)

 

Vel, staget er også festet på innfestningen til demperne bak...

 

Og da blir resultatet slik som dette... :)

 

IMG_9756.jpg

Parts and Retards - Størst på senk i Norge.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult prosjekt! :)

Leker litt med tanken å gjøre noe lignende selv. Hva er grunnen til at du/dere har valgt ABF motoren foran AAA (VR6'en)? Koster vel ca. det samme for både bil og deler vil jeg tro? Sånn ca. hva er budsjett på bilen?

 

Godt spørsmål.

 

Vi valgte ABF fordi den er lettere i fronten og dermed blir bilen mer balansert og kjøre.

 

ABF-motoren er også slik at den kan trimmes endel, kombinert med S2 stempler og turbo så yter disse fort rundt 300 hk.

 

Vi synes det er litt for lite drag i motoren, tror muligens at et par tjue av hestene er på beite ett eller annet sted.

 

Men vi skal til neste sesong oppgradere kammer og chippe for å få den litt nærmere 200 hk.

 

Fordelen med å begynne med understell, dekk og bremser er at man lærer seg tangeringspunktene fortere på banen.

 

Vi kjørte forøvrig 381 km på Rudskogen i helga, og det uten å skru på annet en innstillingene på støtdemperne... :D

 

Her er noen bilder:

 

DPP_0003.jpg

 

IMG_9122.jpg

 

04.jpg

 

DSC_0928.jpg

 

DSC_0944.jpg

 

DSC_0957.jpg

Parts and Retards - Størst på senk i Norge.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, staget er også festet på innfestningen til demperne bak...

 

Og da blir resultatet slik som dette... :)

 

IMG_9756.jpg

 

Jeg skjønner hvordan stab-stag eller krengningsstag funker på ett uavhengig hjuloppheng, men kan ikke se at ett sånt stag festet i en stiv aksling, som er mye tjukkere og mest sannsynlig stivere, kan ha noen funksjon. At innerste hjulet løfter seg kommer av stive dempere.

 

På et uavhengig oppheng vil staget, i f.eks høyre sving, dytte opp høyre hjul slik at bilen ikke skal krenge så mye. Men på en stiv aksling går det jo så og si likt på begge sider nettopp pga at akslingen er stiv.

 

Mener jeg har en god sak her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hvordan stab-stag eller krengningsstag funker på ett uavhengig hjuloppheng, men kan ikke se at ett sånt stag festet i en stiv aksling, som er mye tjukkere og mest sannsynlig stivere, kan ha noen funksjon. At innerste hjulet løfter seg kommer av stive dempere.

 

På et uavhengig oppheng vil staget, i f.eks høyre sving, dytte opp høyre hjul slik at bilen ikke skal krenge så mye. Men på en stiv aksling går det jo så og si likt på begge sider nettopp pga at akslingen er stiv.

 

Mener jeg har en god sak her :)

 

Det som tilsynelatende er en stiv bakasel er ikke en stiv konstruksjon. Den er laget for å bøye av. VW har orginalt fra fabrikken også plassert stabstag i bakstillinga:

IMG_2546.jpg

Derfor er det behov for å stive opp mere bak enn foran for å hindre at bilen blir mere understyrt.

Hiawata

 

Prosjekttråd: Golf 2 syncro 1.8Thttp://www.bilforumet.no/prosjektforum/187834-hiawata-s-golf-2-g60-syncro.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som tilsynelatende er en stiv bakasel er ikke en stiv konstruksjon. Den er laget for å bøye av. VW har orginalt fra fabrikken også plassert stabstag i bakstillinga:

IMG_2546.jpg

Derfor er det behov for å stive opp mere bak enn foran for å hindre at bilen blir mere understyrt.

 

Ja ok, den er grei. Men burde ikke stabstaget vært festet i noe annet enn selve akslingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ok, den er grei. Men burde ikke stabstaget vært festet i noe annet enn selve akslingen?

 

Hva da? Eksosanlegget? :thumb

 

Det er jo selvsagt bakakslingen som må stives opp og at bilen løfter på hjulet er pga blant annet stivere stabstag. Den hadde ikke gjort det bare med justerbart.

Parts and Retards - Størst på senk i Norge.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva da? Eksosanlegget? :thumb

 

Det er jo selvsagt bakakslingen som må stives opp og at bilen løfter på hjulet er pga blant annet stivere stabstag. Den hadde ikke gjort det bare med justerbart.

 

Blei kanskje litt dårlig forumlert, den må jo selvsagt festes i akslingen ved demperene, men på midten trodde jeg kanskje at det burde være festet i noe annet enn akslingen. Sånn den er montert nå følger staget akslingen hele veien. Fremme er staget festet ved enden på hver bærebro og to steder på midten. Midtfesta står på samme plass, mens når ene bærebroa går opp dytter staget opp på motsatt side. Bak er det kanskje vridning i den stive akslingen og siden staget er festet i den vil det følge beveglsen til akslingen.

 

Nå vet jo ikke jeg hvor stiv hverken akslingen eller staget er, men da er vel sannsynligvis staget mye stivere (selv om det er tynnere) enn asklingen.

 

Er ikke for å være vanskelig eller kverrulant jeg spør, jeg lurer bare. Man lærer mens man lever :)

 

Her studert bilda litt og tenkt litt på hva Hiawata skrev ang vridning i akslingen og ser nå at staget har betydning for stiveheten i bakvogna. Som sagt, man lærer underveis :)

Endret av Hole
Tenking og grubling.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår