Gå til innhold

Gode 6,5" fulltone høytalere?

Ranger emnet


Boosti

Anbefalte innlegg

Ser etter et par enkle (full tone og ikke frontsett) 6,5" høytalere, som spiller høyt og klart. Noen gode forslag?

 

Hadde noe 6,5" blaupunkt velocity for noe år tilbake, med stor kromma magnet, og gul velocity logo. Disse spilte veldig høyt uten og vrenge. Men finner ikke igjen disse no sted på nette. Noen som vet hva den serien het?

Endret av Boosti

Kvalitetsbevisst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... ;) tålmodighet er nok en dyd her inne også.

 

A) De færreste av de engasjerte her inne bryr seg om fulltone-høyttalere, de vil ha minst 2-veis, altså coaxial-høyttalere med en diskant-høyttaler i midten av basshøyttaleren.

 

B) Du har ikke angitt noen pris... coaxiale/triaxiale 6,5"-høyttalere får du vel fra 200,- og oppover til et par tusen minst, og det er kanskje 50-100 modeller å velge blant i Norge. Sikkert greit å oppgi ønsket prisområde i det minste.

 

C) Kravene dine til høyttalere er "høyt og klart", da skal du med andre ord helst ha så høy følsomhet på høyttalerene som mulig, da det er dette som bestemmer max-volumet du kan ha i bilen (sammen med så mange forsterker-watt som mulig selvsagt). Ergo tar det deg en halvtime med penn&papir å gå gjennom kanskje ti bilstereosjapper i Norge på nettet og notere følsomhet på aktuelle 6,5" coax'er innen din prisklasse og således finne svaret selv, eventuelt spørre almuen her inne når du har funnet noen tilsynelatende likeverdige kandidater du tilslutt er i tvil på...

 

D) Det var St.Hans-aften igår. Grilling. Edit: I foregårs faktisk... tiden flyr! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... ;) tålmodighet er nok en dyd her inne også.

 

A) De færreste av de engasjerte her inne bryr seg om fulltone-høyttalere, de vil ha minst 2-veis, altså coaxial-høyttalere med en diskant-høyttaler i midten av basshøyttaleren.

 

B) Du har ikke angitt noen pris... coaxiale/triaxiale 6,5"-høyttalere får du vel fra 200,- og oppover til et par tusen minst, og det er kanskje 50-100 modeller å velge blant i Norge. Sikkert greit å oppgi ønsket prisområde i det minste.

 

C) Kravene dine til høyttalere er "høyt og klart", da skal du med andre ord helst ha så høy følsomhet på høyttalerene som mulig, da det er dette som bestemmer max-volumet du kan ha i bilen (sammen med så mange forsterker-watt som mulig selvsagt). Ergo tar det deg en halvtime med penn&papir å gå gjennom kanskje ti bilstereosjapper i Norge på nettet og notere følsomhet på aktuelle 6,5" coax'er innen din prisklasse og således finne svaret selv, eventuelt spørre almuen her inne når du har funnet noen tilsynelatende likeverdige kandidater du tilslutt er i tvil på...

 

D) Det var St.Hans-aften igår. Grilling. Edit: I foregårs faktisk... tiden flyr! ;)

 

A) Ja, du har rett. Vi entusiaster bryr oss kun om coax... :p For fulltone-elementer er liksom kun for noobs? Rart at jeg akkurat monterte 3" fulltoneelementer i min bil da, men okei. Jeg har kanskje ikke peiling...

 

C) Hva i ALLE dager prater du om? Seriøst, du må slutte å poste i bilstereo-underforumet.

 

Til trådstarter:

Det vil ligge naturlige begrensninger i et rent fulltone-element i denne størrelsen. Det fins de 6,5" som lover at de kan nå diskantområdet, men det vil nok sjelden høres bra ut.

Jeg antar at du mener Coaxiale høyttalere, altså midbass med diskant montert midt i.

Du har, som nevnt over, mange alternativer der. Men om du kun krever å spille høyt uten at det vrenger så har du utrolig mange valg! Har ikke peiling på coax'er jeg, så skal ikke gi noen konkrete råd.

 

Til info: Forumet er ikke dårlig bare for at du ikke får svar, det er dårlig for at du får feil svar!

BMW e36 318ia

Nissan Primera 2.0GT

Lexus IS 200 TIC solgt

Renault Laguna 2.0 RT solgt

If I gave a shit, you'd be the first to get it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det finnes fora som er bedre en bilforumet.no til å diskutere bilstereo ;)

 

Tror neppe følsomhet er den eneste veien å gå her. Et sett som har 85dB følsomhet, kontra et med 93dB, vil kreve mer effekt for å spille like høyt, men hva har det å si når det med 85dB faktisk kan spille rimelig høyt og klart for det? :) En liten forsterker på de høyttalerne så kan du hvertfall ikke spille på maks - med mindre du bruker hørselvern da :D

 

Sier ikke at følsomhet er tabu og noe man bare skal se helt bort i fra generelt, sier bare at det er ikke der skoen trykker i dette tilfellet.

 

Koble opp et sett coax (som i og for seg blir det "samme" som fulltone) på en forsterker så har du masse lyd. Still så litt på delefilteret for å ta bort de aller laveste frekvensene så tåler det litt mer juling også :)

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A) Ja, du har rett. Vi entusiaster bryr oss kun om coax... :p For fulltone-elementer er liksom kun for noobs? Rart at jeg akkurat monterte 3" fulltoneelementer i min bil da, men okei. Jeg har kanskje ikke peiling...

Jeg selger 3" fulltoner selv, så jeg tror ikke du helt har oppfattet hva jeg driver med som profesjon gitt... ;) Bruker du 3" i bilen uten en bassløsning altså? Har du en subkasse eller to så har jo også du et 2-veis "komponentsett" og havner således enkelt og elegant oppi båsen jeg skisserte med 2-veis høyttalere... ;) mente ikke bare coax der, men også komponentsett...

Tror ikke det er så veldig mange brukere på BF-bilstereo som kun har 6,5" dobbeltmembran-høyttalere i bilen, og jeg tror heller ikke trådstarter ønsker dette. Han visste bare ikke forskjell på fulltone og coax, og tror dette er det samme. Med tanke på hans noget sarkastiske 2.innlegg i tråden prøvde jeg å være litt syrlig tilbake, men ikke alle tok den gitt...

 

C) Hva i ALLE dager prater du om? Seriøst, du må slutte å poste i bilstereo-underforumet
Hva var det du ikke forsto her? Kan du ikke sammenhengen mellom høytspilling, forsterker-watt og følsomhet på høyttalere, bør du være en trådstarter og ikke en trådbesvarer... ;)

 

Tror neppe følsomhet er den eneste veien å gå her. Et sett som har 85dB følsomhet, kontra et med 93dB, vil kreve mer effekt for å spille like høyt, men hva har det å si når det med 85dB faktisk kan spille rimelig høyt og klart for det? En liten forsterker på de høyttalerne så kan du hvertfall ikke spille på maks - med mindre du bruker hørselvern da
Tar det for gitt at trådstarter skal koble disse rett på en 4x20 watts CD-spiller, skal han få dette anlegget til å spille høyt er nok høyttalerfølsomhet det han bør se på. Gidder han å bruke en tusenlapp eller flere på forsterker&kabler er det neppe coax'er han ser etter...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
C) Kravene dine til høyttalere er "høyt og klart", da skal du med andre ord helst ha så høy følsomhet på høyttalerene som mulig, da det er dette som bestemmer max-volumet du kan ha i bilen (sammen med så mange forsterker-watt som mulig selvsagt). Ergo tar det deg en halvtime med penn&papir å gå gjennom kanskje ti bilstereosjapper i Norge på nettet og notere følsomhet på aktuelle 6,5" coax'er innen din prisklasse og således finne svaret selv, eventuelt spørre almuen her inne når du har funnet noen tilsynelatende likeverdige kandidater du tilslutt er i tvil på...

 

Oppgitt følsomhet på rimeligere bilhøytalere er som oftest ren ønsketenkning fra produsentens (eller forhandlerens) side.

Det samme gjelder forsåvidt også reell uteffekt på rimelige forsterkere.

 

Så om trådstarter følger rådet ditt, er det stor sjangse for at han ender opp med å sammenligne epler og (heste)pærer

 

Personlig vil jeg anbefale en av Morel`s coaxialer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår