Gå til innhold

Plikt til å oppgi fører

Ranger emnet


andersmo

Anbefalte innlegg

Er man pliktig til å oppgi fører av en bil som er blitt ilagt kontrollavgift? Jeg har fått en bot og det er ikke jeg som eier bilen. Er klar over Collosseumdommen og at eier ikke er pliktig til å oppgi fører, og slipper unna boten hvis han eller hun kan bevise at bilen må ha blitt kjørt av noen andre. I mitt tilfelle kan eier ikke gjøre dette, men trenger man allikevel oppgi fører? Når jeg prøver å legge inn klage elektronisk på Europarks nettsider må jeg legge inn bilførers navn.

 

Noen synes kanskje det er sært at jeg ikke vil oppgi mitt eget navn, men jeg synes dette er viktig å få avklart, rent prinsipielt altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke europark bryr seg om hvem som var fører av bilen, da boten utstedes til kjøretøyet, og den som bilen er registrert på. Hvis jeg får en bot med firmabilen, og ikke betaler den, kommer purringa til firmaet.,,

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er jo samma faen hvem som eier bilen...det var DU som fikk boten...så derfor skal SEFF DU betale boten... da jeg fikk en sånn bot med min mor sin bil, feiga ikke jeg ut som ei lita pingle...jeg betalte...og ferdig med det...og om du er så gjerrig at du må klage så er det vel litt feigt og ikke legge inn ditt eget navn?

04 Opel combo 1.7di

Opel rekord c caravan 1700

Vespa bravo

vw golf 2.0i stv(skrotet)

vw vento 1.9tdi(skrotet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg presisere at jeg spør om det rent juridiske. Surmagede svar fra synsere er jeg ikke interessert i.

 

Slik jeg har forstått det er det fører og ikke eiers ansvar å parkere riktig (jf parkeringsklagenemndas nettsider). Da er det uredelig av Europark å kreve at man oppgir bilførers navn hvis man vil legge inn elektronisk klage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg presisere at jeg spør om det rent juridiske. Surmagede svar fra synsere er jeg ikke interessert i.

 

Slik jeg har forstått det er det fører og ikke eiers ansvar å parkere riktig (jf parkeringsklagenemndas nettsider). Da er det uredelig av Europark å kreve at man oppgir bilførers navn hvis man vil legge inn elektronisk klage.

 

Hvis det er førers ansvar å parkere riktig, er det da naturlig at du oppgir førers navn, slik at boten kan sendes til riktig person. Gjør du ikke det, er det naturlig at bileier får boten, siden de ikke har noen andre å sende til, og bileier er juridisk ansvarlig for at dette betales. Og siden du sannsynligvis er både fører og eier, er det nok du som må betale. Folk prøver mange varianter for å slippe å betale bøter, men hvor mange hører du om som faktisk slipper å betale?

 

De har sett mange rare klager, og justert lovverket sitt deretter, slik at ingen klager går igjennom, og de sitter igjen med ræva full av penger.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før man slenger seg ut i en debatt lønner det seg å sette seg inn i saken som diskuteres. Spesielt de to siste i denne tråden kunne ha gått av å lese startinnlegget én gang til.

 

Til commodus: jeg skrev "Noen synes kanskje det er sært at jeg ikke vil oppgi mitt eget navn, men jeg synes dette er viktig å få avklart, rent prinsipielt altså."

 

"Problemet" er altså av prinsipiell art.

 

Til JChE: jeg skrev: "Jeg har fått en bot og det er ikke jeg som eier bilen."

 

Var dette så jævlig vanskelig, da, gutter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før man slenger seg ut i en debatt lønner det seg å sette seg inn i saken som diskuteres. Spesielt de to siste i denne tråden kunne ha gått av å lese startinnlegget én gang til.

 

Til commodus: jeg skrev "Noen synes kanskje det er sært at jeg ikke vil oppgi mitt eget navn, men jeg synes dette er viktig å få avklart, rent prinsipielt altså."

 

"Problemet" er altså av prinsipiell art.

 

Til JChE: jeg skrev: "Jeg har fått en bot og det er ikke jeg som eier bilen."

 

Var dette så jævlig vanskelig, da, gutter?

 

Ikke like negativ til meg? jøsses...

 

Det er ikke så jævlig vanskelig. Du har fått bot. Du betaler ikke bot. Bileier får purring. Bileier krever penger av deg.

 

Klage er ca håpløst å få gjennom.

 

Hva mer er det egentlig du lurer på?

 

Hvis du nå kommer til (og er det tilfelle burde du sagt det med en gang) at du har fått bot uten å stå ulovlig, stiller saken seg i et annet lys.

"Who are you and why should I care?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er så mange idioter som skriker ut mot trådstarter, dere bør seriøst vokse opp fra det der bedreviter-stadiet, tapere!

 

Han spør ikke om hva dere syns, bare hvem som juridisk sett skal betale bota.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til JChE: jeg skrev: "Jeg har fått en bot og det er ikke jeg som eier bilen."

 

Var dette så jævlig vanskelig, da, gutter?

 

Vel vel, resultatet blir uansett det samme. Du ender opp med å måtte betale.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er jo han som er idioten da...seff må han betale boten... om jeg hadde blitt tatt for råkjøring i en kompis sin bil, skulle han da fått skylden......samme greia..blir jo bare tåpelig...

04 Opel combo 1.7di

Opel rekord c caravan 1700

Vespa bravo

vw golf 2.0i stv(skrotet)

vw vento 1.9tdi(skrotet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår