Gå til innhold

Mini-prosjekt (økonomi-klasse): få Audien godkjent (1992 Audi 100 2.3E Sedan FWD)

Ranger emnet


Zythius

Anbefalte innlegg

Nå er tiden kommet for å få EU-godkjent den gode gamle 100'n (så billig som mulig). I den anledning håper jeg dere kan hjelpe meg med noen tips. Jeg er også interessert i å komme i kontakt med folk som kan ta på seg noen av disse jobbene, til en litt rimeligere penge enn store verksteder. Planen er å skaffe brukte deler så langt det går. Arbeidet skal også gjøres hjemme med fatteren så langt det går. Her kommer lista over feil, med kommentarer på noen av dem.

 

Alle kommentarer er hjertelig velkomne (hvor vanskelig blir det, hvor dyrt det blir, er det det verdt det, osv?)

 

2 - Støtdemper- lekkasje venstre foran

Her må nok begge demperne byttes ettersom de lekker en del. Jeg kjøper nye fra Mekonomen og får det gjort på verksted.

 

2 – Foraksel - defekte drivaksler ulyd

Venstre yttre mansjett er helt gåen, og derfor har det kommet seg skit inn der. Som en følge av dette knepper det fra drivknuten når jeg svinger. Hva bør jeg egentlig bytte her? Bare yttre drivknute og mansjett? Og er dette noe som absolutt må gjøres av en mekaniker?

 

Jeg har også vært inne på tanken om å kjøpe hele brukte drivaksler med friske og fine drivknuter og mansjetter.

 

venstremansjett2.th.jpg

Venstre yttre..

 

hoyremansjett.th.jpg

Høyresiden begynner å sprekke den og.

 

venstreindremansjett.th.jpg

Den venstre indre mansjetten ser en del bedre ut.

 

 

2 - Foraksel- slakk i innfestninger

Her er jeg egentlig usikker på de mener.

 

2 - Senkesett ikke innført i vognkort

Time på biltilsynet + TÛV-papirer + firehjulskontroll = innført i vognkortet?

 

2 - Slitt bærekule

Hva må byttes her? Holder det med "endeledd yttre" fra Mekonomen til 470, eller må jeg kjøpe “Bærearm nedre (komplett med bærekule)” til 2256 kr pr side?

 

 

1 - Eksoslekkasje – midten

Her må jeg undersøke litt nærmere, men det ser ut til at midtre lyddemper er rimelig kaputt. Hva med å erstatte den med et rør? Blir det for mye bråk?

 

Resterende feil (tar gjerne imot kommentarer på de også):

2 - Lasteavhengig ventil sitter fast

2 - Forskjell i bremsekraft større enn 50 % av høyeste verdi

2 - Nærlys feil innstilling

1 - Slakk i hjullager venstre bak

1 - Dørhengsel defekt/slitt venstre foran

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 – Foraksel - defekte drivaksler ulyd

Det kan du gjøre selv.. Du trenger Torx og en stor skiftenøkkel..

Skrur ut den store skruen på navet, og de 8 torx'ene som sitter på girkassen, skrur av drivknuten (hvis det er den som er gåen) så kjøper du ny hos Norsk Bildelsenter, eller helst best, en brukt en (pga økonomi)

 

2 - Foraksel- slakk i innfestninger

Her er jeg heller ikke sikker, er vell bare å stramme skruene til stikkakslene..

 

2 - Senkesett ikke innført i vognkort

Time på biltilsynet + TÛV-papirer + firehjulskontroll = innført i vognkortet?

helt korrekt, men er ikke helt sikker på hvilken rekkefølge det skal bli gjort på.. Har man lov til å kjøre med senkesett påmontert til trafikkstasjonen/biltrangsynet?

 

1 - Eksoslekkasje – midten

Ikke erstatt med rør, du vil IKKE komme igjennom dB-målingen..

kjøp ny potte, koster 1500 fra MECA... Kan tenke meg en mellommann(Torshov, bilextra etc) skal ha ca 25-30% mer..

Eller en brukt en...

 

2 - Nærlys feil innstilling

Kjør inn i et parkeringshus el. og kjør bilen helt opp mot veggen, tegn (fest tape) en markering på veggen hvor midten av lykta er, så rygger du 10-15m bakover, og stiller lykta slik at den ikke lyser over markeringen..

 

1 - Slakk i hjullager venstre bak

Hjullager koster 3-400 kr per side på Norsk Bildelsenter såer det bare å bytte hjemme i garasjen.. er ikke en heksekunst med FWD..

 

1 - Dørhengsel defekt/slitt venstre foran

Bytte hengsel er tingen.. Hvis ikke, så kan du bytte hele døren

Eller bare stikke på en vrakhandel på natten med en verktøykasse (A) :)

Endret av forgot10concept
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt svar. Det er kjekt å få høre litt hva andre har erfart, osv.

 

Jeg tror det blir til at jeg beholder Audien nå. Kjøpte den nylig EU-godkjent for 2 år siden for 15 000, byttet skiver og klosser bak, byttet radiator, satt i motorvarmer, har hatt 3 oljeskift.. Så jeg har jo lagt ned en del penger i den, som ikke nødvendigvis reflekteres i salgsverdien nå. Den har bare gått 270 006 også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er tiden kommet for å få EU-godkjent den gode gamle 100'n (så billig som mulig). I den anledning håper jeg dere kan hjelpe meg med noen tips. Jeg er også interessert i å komme i kontakt med folk som kan ta på seg noen av disse jobbene, til en litt rimeligere penge enn store verksteder. Planen er å skaffe brukte deler så langt det går. Arbeidet skal også gjøres hjemme med fatteren så langt det går. Her kommer lista over feil, med kommentarer på noen av dem.

 

Alle kommentarer er hjertelig velkomne (hvor vanskelig blir det, hvor dyrt det blir, er det det verdt det, osv?)

 

2 - Støtdemper- lekkasje venstre foran

Her må nok begge demperne byttes ettersom de lekker en del. Jeg kjøper nye fra Mekonomen og får det gjort på verksted.

Er bare å skru ut øvre fjærbeinslager oppå støtdempertårnet, så får du fisket ut demperen der. Er litt knot men da slipper du å demontere hele greia. Husk å merke av hvor fjærbeinslageret sto før du skrur det av.

 

2 – Foraksel - defekte drivaksler ulyd

Venstre yttre mansjett er helt gåen, og derfor har det kommet seg skit inn der. Som en følge av dette knepper det fra drivknuten når jeg svinger. Hva bør jeg egentlig bytte her? Bare yttre drivknute og mansjett? Og er dette noe som absolutt må gjøres av en mekaniker?

Er bare å gjøre selv ja. Vær obs på at det kan være benyttet 12-kant skruer og da runder du de med torx. Har selv vært borti det.

 

Jeg har også vært inne på tanken om å kjøpe hele brukte drivaksler med friske og fine drivknuter og mansjetter.

 

venstremansjett2.th.jpg

Venstre yttre..

 

hoyremansjett.th.jpg

Høyresiden begynner å sprekke den og.

Helst ikke kjør noe mer før du har byttet mansjetten. Det går nokså kjapt fra du får grus inni der til den er defekt.

venstreindremansjett.th.jpg

Den venstre indre mansjetten ser en del bedre ut.

 

 

2 - Foraksel- slakk i innfestninger

Her er jeg egentlig usikker på de mener.

Er nokså sikker på at de mener foringer i forstillinga. Du ser om de er sprukket opp og morkne.

 

 

2 - Senkesett ikke innført i vognkort

Time på biltilsynet + TÛV-papirer + firehjulskontroll = innført i vognkortet?

Er ikke noe stress å kjøre med det til du skal på kontroll, så lenge du har TÜV-papirene med deg.

2 - Slitt bærekule

Hva må byttes her? Holder det med "endeledd yttre" fra Mekonomen til 470, eller må jeg kjøpe “Bærearm nedre (komplett med bærekule)” til 2256 kr pr side?

Bærekula sitter på bærearmen ja. Hvis du leter på nettet, så finner du litt snillere priser.

 

1 - Eksoslekkasje – midten

Her må jeg undersøke litt nærmere, men det ser ut til at midtre lyddemper er rimelig kaputt. Hva med å erstatte den med et rør? Blir det for mye bråk?

 

Resterende feil (tar gjerne imot kommentarer på de også):

2 - Lasteavhengig ventil sitter fast

Er bare å bytte. Koster ikke all verden, men litt vanskelig å komme til hvis du ikke har grav eller bukk.

2 - Forskjell i bremsekraft større enn 50 % av høyeste verdi

2 - Nærlys feil innstilling

1 - Slakk i hjullager venstre bak

1 - Dørhengsel defekt/slitt venstre foran

Hvis du plukker av hengselen, så kan du fjerne den foringa, og da skal det akkurat være plass til 10mm stag mener jeg å huske. Jeg kappet til en bit og punktet på begge sider av hengselen og den ble som ny. Gratis fiks!

 

Du finner mye av deler på nettet til en fornuftig pris hvis du leter litt. Lykke til!

[Audi 90 Sedan 88 2.3 10v Q] [Audi 100 Sedan 94 2.5 TDi]

[Audi S2 Sedan 94 2.2 20v TQ] [Audi S6 Avant 96 2.2 20v TQ]

[Audi A8 Sedan 95 2.2 20v TQ]

X:[Audi 100 Avant 93 2.3 10v Q][Audi 80 Avant 95 2.0][Audi S4 92 2.2 20v TQ][Audi 100 94 2.5 TDi]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, det ser altså ut til at jeg må bytte bærearmene også? Bah, det var en strek i regningen.. Går det an å bare bytte selve kula?

Nope.

 

autohausaz.com har dem til $94 + frakt.

[Audi 90 Sedan 88 2.3 10v Q] [Audi 100 Sedan 94 2.5 TDi]

[Audi S2 Sedan 94 2.2 20v TQ] [Audi S6 Avant 96 2.2 20v TQ]

[Audi A8 Sedan 95 2.2 20v TQ]

X:[Audi 100 Avant 93 2.3 10v Q][Audi 80 Avant 95 2.0][Audi S4 92 2.2 20v TQ][Audi 100 94 2.5 TDi]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som allerede nevnt, bærekulene henger fast i bærearmene og kan ikke byttes. Nye bærearmer finner du også på ebay til fine priser, da inkl. nye foringer mot stabstag. Er sikkert slitte foringer som er årsaken til at du har fått "foraksel - slakk i innfestninger".

 

http://cgi.ebay.de/Audi-100-200-C4-A6-Querlenker-vorn-unten-STABILAGER-L-/380245952755?cmd=ViewItem&pt=Autoteile_Zubeh%C3%B6r&hash=item58886cc8f3#ht_1569wt_1137

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår