Gå til innhold

Tips til min første lakkjobb?

Ranger emnet


_John_

Anbefalte innlegg

Har nå kompressor, devilbiss lakksprøyte finishline pvl (er den noe tess?) Trenger seff slanger og vannutskiller, en ved lakksøpyta og en ved kompressoren? Bilen jeg skal lakke er en galant 90 modell gli. Hvit. Bilen er allerede hvit, men jeg skal hellakkere den.

 

1. Jeg trenger grunning, lakk(base) og klarlakk?

 

2.Vurderer enten å kjøpe lstebilakk fra norbond. Men skal også en tur til sverige og danmark nå til uka, vurderer å kjøpe lakk og det jeg trenger der?

Er det noe å spare på det? Og hvor mye trenger jeg av hver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå kompressor, devilbiss lakksprøyte finishline pvl (er den noe tess?) Trenger seff slanger og vannutskiller, en ved lakksøpyta og en ved kompressoren? Bilen jeg skal lakke er en galant 90 modell gli. Hvit. Bilen er allerede hvit, men jeg skal hellakkere den.

 

1. Jeg trenger grunning, lakk(base) og klarlakk?

 

2.Vurderer enten å kjøpe lstebilakk fra norbond. Men skal også en tur til sverige og danmark nå til uka, vurderer å kjøpe lakk og det jeg trenger der?

Er det noe å spare på det? Og hvor mye trenger jeg av hver?

 

Her er et hett tips hvis du uansett skal lakkere den hvit: Kjøp en bra tettlakk(f.eks. Glasurit) istedet for base + klar lastebillakk. Resultatet blir bedre fordi utflytingsegenskapene er bedre på vanlig billakk enn lastebillakk.

 

Vannutskiller på kompressoren har ikke all verdens hensikt fordi lufta ikke har rukket å kondensere så mye enda. Dette skjer ved temperaturtapet underveis i slangen (eller fortrinnsvis røropplegget). En god vannutskiller etter minimum 10 meter med slange fungerer bedre. Men om du ikke har muighet til å bruke rør, heng slangen fra kompressoren langs taket og et stykke bortover. Så lar du den henge ned til midt på veggen der du først henger et T-ledd og en slangebit + en dreneringskran. Fra 90-gradersutgangen på T-leddet henger du et veggmontert vannfilter som dette:

 

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Tilbehor/Trykkregulator-med-filter1/

 

Eller dette (de ser nærmest identiske ut):

 

http://www.jula.no/reduksjonsventil-med-vann-og-smussutskiller-123932

 

Ideelt bør du ha en oljeutskiller etter vannutskilleren, men disse er dyrere og litt vanskelig å få tak i. Jeg kjøpte min på nettet fra UK.

 

Sprøyta di er sikkert fin den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Mye begrepsforvirring som oppstår når man oversetter fra engelsk til norsk på disse produktene..

 

Fyller (filler) er et hvilket som helst materiale som er ment for å bygge opp en høyere overflate for å fylle igjen noe. De fleste typene er ment å slipes jevn etter herding. Det kan være sparkel, putty og primer. Primeren heter da ofte Primer-Filler.

 

Grunning (primer) er et produkt som er ment å klargjøre overflaten for overliggende strøk ved å ha gode hefteegenskaper. Tenk på det som en "mellommann" mellom underlaget og det som skal ligge oppå. Lakk sitter f.eks. ikke så godt på plast, så plastgrunningens primære egenskap er å sørge for at lakken/fylleren sitter fast. Grunningen kan ofte ha andre tilleggsegenskaper som f.eks. rusthindring (syregrunning/etch primer), og fylling av små ujevnheter (slipegrunning/primer-filler).

 

Hvilke egenskaper grunningen har, bestemmer rekkefølgen. Syregrunning skal beskytte bart metall, så da gir det mening å legge den rett på bart metall. Slipegrunning brukes for å jevne en sparklet og slipt overflate, så da gir det mening å legge den oppå fylleren. Plastgrunning gir heft til plastoverflater, så da er det hensiktsmessig å legge den før noe annet på plast.

 

Slipegrunning kan fylle små riper, men ikke større skrammer og bulker, da må du bruke fyller etter syregrunning og slipegrunning oppå den igjen.

 

Sprøytelakk må du blande selv. Hvis ikke hadde den herda på veien hjem fra butikken. Spraybokser er selvfølgelig ferdigblanda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Noen gjør det på denne måten,

 

1: Vaske

2: Pusse

3: Maskere

4: Vaske

5: lakke farge

6: Lakke klarlakk

 

Noen vasker også etter pussingen før dei maskerer, og etter maskerngen er gjort

 

Kort sagt kan du vel neppe vaske/avfette/tacke for mye. Jo oftere, jo lettere er det å få med seg alt. Bare ikke vasking med vann på bart metall eller sparkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort sagt kan du vel neppe vaske/avfette/tacke for mye. Jo oftere, jo lettere er det å få med seg alt. Bare ikke vasking med vann på bart metall eller sparkel.

 

Vasking med vann blir bare gjort på den første vaskingen, og før vaskingen med siliconfjærner eller andre typer ¨tynner¨, alle andre ganger det skal vaskes, skal det brukes dertil egnede væsker, og hva som er egnet står oppgitt i teknisk datablad for det produktet du skal bruke

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår