Gå til innhold

Foring til bakre stab-stag


KjellO

Anbefalte innlegg

  • 5 months later...
  • 3 weeks later...

Ser jeg er litt sent ute her, men svarer fordet da jeg nylig har gjort dette.

 

Hei

Har fått beskjed om at det er slark i foringen til bakre stab-stag på min 98 stv. Er dette grei sak å fikse selv?

Noen som har en enkel "oppskrift" ?

 

Vennlig hilsen

Kjell

 

Først løsner du stableddene fra bærearmen, om disse stableddene er gamle så vær varsom med å forsøke å skille det fra det tvergående staget da den lille foringe på dette leddet har en tendens til å ruste så latterlig sammen med bolten at det trolig ender med at du bare knekker bolten.

 

Når dette er gjort på begge så er det bare å løsne festebøylen, bytte foring skru på èn side om gangen.

 

Sette på stableddene igjen og du er ferdig.

 

Med fordel kan du benytte en liten jekk til hjelp forsiktig for å heise opp bærearmen litt når du skal feste/ta løs stableddene. Husk bare her på at bilen må stå stødig og at den er forsvalig hevet.

 

lurer også på denne. hvordan bytte foringer framme f.eks. må jeg ned med hele traversen? er det noen som har gjort dette og kan fortelle litt om det?

 

 

Dette er en enkel sak å ordne, men som du sikkert har oppdaget så får du ikke skrudd ut de bakre skruene på festebøylen, dette for at smartingene som lager dette monterer dette på ramma før den settes fast i resten av makverket og det er ikke plass til å skru ut bolten.

 

Det du gjør, er bare å skru ut den bakre bolten i ramma slik at du kan presse ramma et par cm ned, bruk noe å bryt forsiktig ned og legg eventuelt en liten trekloss imellom slik at den holder seg nede. Da vil du klare å skru ut den bakre skruen med en fastnøkkel.

 

Husk at det alltid anbefales å bytte festebøylen samtidig som du bytter foringe.

 

img1067oj.jpg

 

Blå: Her løsner du og senker noen CM.

Grønn: Denne bolten skrus enkelt ut uten å senke.

Rød: Denne bolten får du opp noen få mm før den koliderer i understellet.

Endret av Hypnagogia
La til bilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår