Gå til innhold

Opel Vectra B 1.7TD igjen..

Ranger emnet


OpelVB

Anbefalte innlegg

Hei!

Har ein Opel Vectra B 1.7 TD.

Plommerød og i god stand. Heilt org men planene er å gjere litt med han. Men det eg lure på, er om det går an å chippe eller å få den til å gå litt bedre med andre lure triks? Veit at mange andre har spurt, men syns det er mykje fram og tilbake i dei svarene som dei andre har fått.

Ellers tips til å få han til å sjå litt grommere ut for ein ok sum penger? Er tross alt student(lærling etter sommeren) og penger er det ikkje akkurat mykje av :)

 

Håper på mange bra svar:):pray

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om du kan chippe den, kommer litt på åsse motor du har. Derimot kan du slenge på et åpent luft filter, justere opp turbotrykk med en liten dings til 300 kr og justere mer diesel. Du kjenner godt forskjell i draget da :D

 

Takk for svar! :)

Eg har ein 1996 modell, 1.7 TD Isuzu motor visst eg ikkje tek feil? :O

Åpent luftfilter, meiner du da powerfilter? Hadde på der so luftfilterboksen er, men merka lite/ingen forskjell... So tok det av igjen. Og kva "dings" er det du snakker om? Kvar får eg kjøpt den? Og når eg justere diesel og turbotrykket opp, då går vel forbruket opp og? Kor mykje bruker den ca på mila då?

 

Igjen, takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme motor som deg, turbo med stor rød skrift på topplokket. Denne går da ikke ant å chippe. Jeg tok vekk den første luftfilterboksen som skal være tom. Denne er bare en ressonansboks, Tok vekk det orginale filtret som sitter oppå motoren, men skar bare vekk selve filteret og lot den oransje farga gummi tingen være igjen, vis du tar vekk alt så blir det ikke tett mellom luftfilterboksen og innsugsmanifolden. Kjøpte så et stort powerfilter på en bilrekvisita butikk. Satte det på enden av slangen som tidligere gikk fra ressonansboksen og luftfilterboksen, den late og billige metoden,du ser selv om du vil kjøpe et ordentlig filter med slange og dvs. Du skal høre litt ekstra turbosus når du trør på. Den dingsen til å justere turbotrykket er en såkalt bleed ventil. Denne fant jeg på diverse styling/tuning sjapper på nett.

 

http://www.bsbildeler.no/butikk/visvare.aspx?vnr=XR50043035 Her får du kjøpt en sånn, billig og bra,denne skal monteres mellom turbo og en vakum klokke som står på turboen. Men du bør google litt på monterings anvisning å sånt, står mye nyttige tips rundt omkring.

 

Deretter må du juster opp diesel mengden til motoren. Det sitter en justerings skrue bakpå diesel pumpa. Denne er jævla vanskelig og komme til,spesielt når motorn er varm, Legger ved en engelsk link du kan studere så skjønner du når du ser på din egen bil:

http://www.vauxhallownersnetwork.co.uk/showthread.php?77961-Diesel-How-2-Tune-your-turbo-diesel

 

Å juster dieseln er ganske greit, bare å løsne sett muttern og skru på den lange skruen. Den skal skrues med sola, altså mot høyre. Dreiv å justerte på den før jeg skrudde opp turbotrykket så hvor mye du kan justere vet jeg ikke helt, men ca 0.5 til 1.0 omdr. Du må også følge med hvor mye bilen ryker når du drar på,litt svartrøyk skal det komme men ikke alt for mye. Hvis du mørk legger asfalten har skrudd opp litt for mye :p

Ja, du bør også investere i en enkelt turbotrykks måler, får å følge litt med på hvor mye du kan justere etterhvert. Kan sikkert være en fordel å kakke ut innmaten av katalysatorn får å åpne opp eksosen litt også,dette kan ikke spores på eu kontroll. Tror det var det meste. Fant ut det meste sjøl med litt ivrig surfing på nettet om både boost controller og diesel justeringa. Og litt info her å der på bilforumet :D

Opel Vectra 1.7 TD

 

Audi 100 2.2 Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår