Gå til innhold

Strømkabel og sikring på forsterker (Bare en rask vurdering)

Ranger emnet


Odd M

Anbefalte innlegg

Grunnen til at jeg spurte var jo nettopp for å være sikker. Påstanden om at den skulle tilsvare sikringene på forsterkerne kommer faktisk fra tre bilstereobyggere som har holdt på en stund. Sier de ihvertfall! hehe!:rockets Kanskje bra jeg forhører meg flere steder da, istedenfor første og beste.

 

Men uansett så skal jeg bruke 50mm2 kabel fra batteri, ikke 33mm2!

33mm2 skal bare brukes fra egen sikringsblokk/splitter bak til hver forsterker. Og da "bare" sikret med en 60A sikring hver. Hovedkabelen regnet jeg med å bruke 100A eller 150A sikring på.

 

 

Kom til å tenke på en liten ting. Ser at du får kjøpt 33mm2 kabel sett hvor det faktisk følger med 200A sikring!!!! Så visst dette er for mye, er det litt rart de selger det. Men det er jo en annen sak! ;)

Endret av Painkiller24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns det ble litt "svada" på slutten her...sikringen skal som sagt sikre kabelen mot kortslutning og overbelastning, derfor skal sikringen gjenspeile det KABELEN tåler av strømtrekk og ikke hvor mange A sikringene i forsterkern(e) er.

 

Har selvfølgelig en forklaring her. Gidder ikke å begynne å sette opp noen regnestykker her nå, men 200A er nok sånn ca hvertfall 100A mer enn det man burde sikre en 35kvadrat kabel med. Det som skjer når du sikrer denne med 200A er at du da kan trekke 200A i kabelen før sikringen går. Alle som har kjent på en større kabel før som leder strøm har sikkert kjent at denne er lunken. Det som skjer når man prøver å trekke mer strøm gjennom en kabel enn det den er bergnet for er at den vil bli varm og etterhvert også "for" var, det som skjer når en kabel blir varm (over 20grader) er at motstaden vil øke fra det som opprinelig er oppgitt, og når motstanden øker vil kabelen trekke mer strøm pga. høyere tap fram til frobruker, i beste fall vil sikringen gå, men etter som sikringen er overdimensjonert/kabelen underdimensjonert vil det i færstefall ende med brann:(

 

Alle har vel løstut en sikring i sikringskapet hjemme? og det skjer vel? og ikke bare de gangene du kortslutter en krets? (det burde jo aldri skje) Nei, dette skjer fordi du trekker mer strøm enn det sikringen tåler og den er der nettopp for å sikre at det ikke skal gå mer strøm i kabelen enn den er bergenet for, dette for å hindre varmgang og brann.

 

Og for å sammenlikne det med at sikringen skal reflektere kabel og ikke sikringene i fortsterker kan sammenlignes med det at hovedsikringen i sikringskapet er MYE mindere enn alle de andre sikringene til sammen ;)

 

Jeg ville sagt maks 100A sikring i motorrommet , tror ikke jeg ville hatt mer enn 80A selv.

 

Da må du lese litt bedre. Jeg sier at han kan bruke 200 A sikring på 50 kvadrat kabel, ikke 35 kvadrat.

Jeg skriver også at forsterkerene har egne sikringer.

Sikringen i motorommet skal sikre kabelen og batteriet.

Endret av Blast_off
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blast_off du nevner vel ikke akuratt 50mm2 kabel og 200A sikring i samme innlegg, ser du nevner 50mm2 ganske tidlig og 200A lengre ned, men du forvirret meg her. mulig det er jeg som er håpløs her, men skal ikke henge meg opp i dette.

 

Painkiller24 mulig jeg har formulert meg litt dårlig, det stemmer/jeg har også hørt som du sier og har fått fortalt at sikringen på kabelen skal tilsavare sikringene på forsterkern(e) men kabelen må da også stå i stil til sikringen. for å sette det på spissen så legger du ikke 1,5mm2 og sikrer med 60A fordi forsterkern har dette. Så da må man enten ned i sikringsstørrelse for ikke å brenne av kabelen med en gang (løsning om lommeboken er skranten) eller investere i en kabel med skikelig kvadrat slik at man kan bruke en sikring som gjenspeiler sikringene på forsterkern(e) (den gode løsningen, men ikke alltid lommeboka er enig her)

 

men nå som du har bestemt deg for 50mm2 kabel så er jo ikke dette noe problem og med 33mm2 fra splittblokk sikret med 60A Så er dette langt ifra noen overbelastning av kabelen;)

 

33mm2 med 200A syns jeg virket utrolig mye. Eller sakt på en annen måte 200A er det jeg ville sikret en 50mm2 med. Men er vel sånn at noen skor seg på rimelige sett som "kan" levere mye strøm.

Endret av - Pal -

1995 Audi a4 1.8adr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wire size (mm²) Wire size (AWG) Max fuse size (A)

0,5 20 5

0,75 18 7,5

1 17 10

1,5 15 15

2,5 13 25

4 11 30

6 9 40

8 8 50

10 7 60

16 5 80

20 4 100

25 3 125

30 2 150

50 0 200

70 000 250

95 0000 300

 

da fant jeg denne flotte tabellen på side 26 her http://www.emmanet.com/download/rules09/EMMA%20Rulebook%202009.pdf ;) så da er det nok jeg som er litt feig på sikringsstørrelsen, men den er nå i hvert fall enig med meg i at 200A på 33mm2 er i største laget:D

 

den tabellen ble litt rar den, men bare å trykke på linken å se på side 26 så er det veldig lesbart;)

1995 Audi a4 1.8adr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser fremdeles ingen god grunn for å bruke en større sikring enn 100A.

 

Du kommer ikke til å kverke en 100A sikring med det opplegget ditt mener jeg, og det er ingen vits i å overdimensjonere sikringer, man vil gjerne at en sikring skla ryke fortest mulig ved feil, rett og sltt for å unngå brann og slikt, overdimensjonere en kabel, helt greit, overdimensjonere en sikring, ikke så greit.

 

Den sikringen på 200A vil kun ryke ved fullkortslutning, om ledningen ligger å gnisser til jord, kan man få mye varme før den ryker ved 100A sikring, "dobbelt" så mye ved 200A sikring.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår