Gå til innhold

Hvordan motorolje?


Juland

Anbefalte innlegg

dette begynner faktisk og irritere meg... DET HETER IKKE HVORDAN OLJE...hvordan kan så sykt mange inbille seg at hvordan passer inn i en sånn setning:S btw vanlig biltema olje funker helt greit den=)

04 Opel combo 1.7di

Opel rekord c caravan 1700

Vespa bravo

vw golf 2.0i stv(skrotet)

vw vento 1.9tdi(skrotet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Mobil 1 ESP Formula 5W-30 er spesiell longlife olje til bl.a. nyere VW dieselmotorer.

 

Det første tallet (5) angir hvor lettflytende den er ved lavt temperatur. lavt tall er best for sprengkulde.

 

Det andre tallet angir hvor tykk oljen er i normal driftstemp. 50 er mere tyktflytende enn 30.

 

 

Mobil 1 5W-50 som er anbefalt tidligere her er helt topp.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Jeg gikk for 5w 50, og det ser ut til å virke bra :)

 

Tja, nå har du vel ikke foretatt en analyse av verken olje eller motor etter oljebyttet, så dersom kriteriet er at motoren fortsatt går rundt har du jo iogforseg rett.

 

En varmviskositet på 50 er trolig i høyeste laget for en forholdsvis moderne standardmotor uten sære behov, men det beste er å holde seg til den viskositeten fabrikken anbefaler for motortypen. Dersom det er 5W-50 så er det jo god stemning, men rådene om å fylle på tykkere olje for å få ned oljeforbruket ville jeg tatt med en klype salt.

 

Det er nok mulig at den mengden olje som forsvinner gjennom slitne stempelringer eller ventilstyringer reduseres noe ved tykkere olje, men fabrikken har valgt nettopp den viskositeten av en grunn, basert på motorens konstruksjon, utforming av oljekanaler, lagerklaringer osv. Basert på slike forhold rekommenderer altså den oljetypen som gir minst slitasje.

 

Øker man varmviskositeten kan man risikere å redusere smøreevnen og dermed øke slitasjen i alle fullfilmsmurte lagerflater, øke motortemperatur, øke indre friksjon og effekttap, øke drivstofforbuk osv.

 

Spesielt ille hadde det vært om du hadde gått for en 10W-60 racingolje. Denne oljetypen er ment for løpsbiler i langdistanseløp som går lang tid på full gass og som gjennom løpet får olja tynnet ut av uforbrent bensin. Man sikrer da en tilfredsstillende viskositet også sent i løpet.

 

Min anbefaling er vanligvis å benytte den viskositeten fabrikken har oppgitt for bilen, men velge en god kvalitet og gjerne ekte helsyntetisk. En ekte helsyntetolje har som regel den beste motstandsdyktigheten mot degenrering som en følge av termisk overbelastning (for høy temp). Jeg benytter aldri noe annet på mine biler.

 

Å kurere oljeforbruk med tykkere olje er som å rygge baklengs inn i fuglekassa. Er motoren slitt så overhaler man den.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår