Gå til innhold

Kjøpte bil hos forhandler og ville heve kjøpet fikk selger krevde 1000kr for bryet

Ranger emnet


AudiRadar

Anbefalte innlegg

For noen dager siden var jeg og min samboer og så på en toyota terkel og vurderte og kjøpe bilen fordi jeg trengte en god vinterbil,terkelen hadde en del skjønnhets feil + at tenningslåsen og rattlåsen var knust dette er jo lett og fikse. jeg kjørte en tur rundt bygget bare for og prøve bilen for og se om den var interessant.det var den forsåvidt,jeg og min samboer gikk inn på kontoret til selgeren av bilen og begynte og diskutere pris på bilen.da kom han med 10000k. denne prisen var ikke interessant.dette er uten års avgift og omreg,da sa jeg den prisen er jeg ikke enig i.jeg sa bilen ikke er vert mer en 3000kr som den står.han sa at han kan gå ned til 5000kr det synest min samboer var greit og kjøpte bilen der og da,selv om det ikke var planen,bilen ble kjøpt uten at vi hadde sett grundig over den,han kom med det om vi hadde sett alle sommer dekkene som fulgte med,nei det hadde vi ikke og måtte gå bak bygget for og se på de,det var fiesta felger på sliks altså steike nedslitt+noen andre felger som ikke har samme boltsirkler så di ville vi ikke ha.jeg begynte og se litt mere på bilen og ser det har lekket mye olje under toppen,da begynte vi og tenke at vi vil heve kjøpet,men neida dette ble bortsnakket,etter 4 bortforklaringen tok vi rett og slett og kjørte hjem med bilen det er ca 2mil hjem og bilen kokte 2 ganger på turen og motoren begynte og gå veldig ugjevnt,da kjørte jeg tilbake til bedriften og sa at nå vil jeg heve kjøpet men neida han mente bilen var helt i orden og beggynte og justere tomgangen på forgasseren.han sa at han skulle få noen på verkstedet og se på bilen så den måtte stå over helgen.jeg kom tilbake tirsdagen og da sto bilen på samme plassen.jeg gikk inn og spurte om jeg kunne heve kjøpet,orket ikke kjøpe meg for stort prosjekt har det fra før,da sa selgeren at man får ikke noe særlig for 5000kr det er jo forsåvidt sant,men jeg ville fortsatt heve kjøpet,det er greit sa han men han ville ha 1000kr for bryet,da var han grei for egentlig var det mye mere han egentlig hadde tatt for heving av bilkjøp, dette gikk ikke jeg med på for jeg mener at jeg har kjøpsloven på min side,vi hadde heller ikke skrevet kontrakt kun salgs melding så jeg mener at jeg har loven på min side men det mente ikke han,han sa det var noe annet hvis han hadde privat kommet hjem til meg og skulle solgt meg bilen.jeg gikk ut etter mye irritasjon og diskusjon og ringte en kompis og spurte han om dette var rett,men han sa det samme som meg jeg har kjøps loven på min side,jeg gikk inn og sto på mitt men han ga seg ikke,greit sa jeg 500kr skal du få for bryderiet så jeg fikk 4500kr igjen,

er dette rett??

 

 

Beklager lengden :m'm:

 

takker for svar

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har gitt han 5000 for bilen uten å skrivd kontrakt, å du dro avgårde med bilen kunne han anmeldt deg for å ha stjålet bilen, om han hadde vært ett rasshøll ..

 

Så det at dere ikke hadde skrivd kontrakt er ikke noe argument.

 

Hørt om salgsmelding..?

Og jo, jeg vil som trådstarter tro at selger hadde stått sterkere dersom det hadde blitt skrevet kontrakt hvor han hadde fraskrevet seg ansvar.

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg se om jeg forstår hva som har skjedd...

 

Du har altså sparka litt dekk, kjørt en tur rundt bygget og kjøpt en bil til 5000kr. Etter kjøpet begynner du å gå bilen litt nærmere i sømmene og oppdager endel feil?

 

Hva forventer du for 5000kroner hos en forhandler? Hvorfor ventet du til etter kjøpet med å kontrollere hjula som var med? Hvorfor så du ikke oljelekasjen før du kjøpte bilen? Hvorfor prøvde du ikke bilen mer enn å bare luffe rundt bygget en runde?

 

Du gjorde en dårlig vurdering og har hatt flaks (vil jeg si) som fikk heve kjøpet. Spesielt når man ser på din egeninnsats før kjøp, kjøpspris og alder på bilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får hva man betaler for!

 

Med unntak av et anlegg jeg kjøpte på Kløfta på denne tiden i fjor relativt billig, det er jeg fortsatt knallfornøyd med ;)

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
For noen dager siden var jeg og min samboer og så på en toyota terkel og vurderte og kjøpe bilen fordi jeg trengte en god vinterbil,terkelen hadde en del skjønnhets feil + at tenningslåsen og rattlåsen var knust dette er jo lett og fikse. jeg kjørte en tur rundt bygget bare for og prøve bilen for og se om den var interessant.det var den forsåvidt,jeg og min samboer gikk inn på kontoret til selgeren av bilen og begynte og diskutere pris på bilen.da kom han med 10000k. denne prisen var ikke interessant.dette er uten års avgift og omreg,da sa jeg den prisen er jeg ikke enig i.jeg sa bilen ikke er vert mer en 3000kr som den står.han sa at han kan gå ned til 5000kr det synest min samboer var greit og kjøpte bilen der og da,selv om det ikke var planen,bilen ble kjøpt uten at vi hadde sett grundig over den,han kom med det om vi hadde sett alle sommer dekkene som fulgte med,nei det hadde vi ikke og måtte gå bak bygget for og se på de,det var fiesta felger på sliks altså steike nedslitt+noen andre felger som ikke har samme boltsirkler så di ville vi ikke ha.jeg begynte og se litt mere på bilen og ser det har lekket mye olje under toppen,da begynte vi og tenke at vi vil heve kjøpet,men neida dette ble bortsnakket,etter 4 bortforklaringen tok vi rett og slett og kjørte hjem med bilen det er ca 2mil hjem og bilen kokte 2 ganger på turen og motoren begynte og gå veldig ugjevnt,da kjørte jeg tilbake til bedriften og sa at nå vil jeg heve kjøpet men neida han mente bilen var helt i orden og beggynte og justere tomgangen på forgasseren.han sa at han skulle få noen på verkstedet og se på bilen så den måtte stå over helgen.jeg kom tilbake tirsdagen og da sto bilen på samme plassen.jeg gikk inn og spurte om jeg kunne heve kjøpet,orket ikke kjøpe meg for stort prosjekt har det fra før,da sa selgeren at man får ikke noe særlig for 5000kr det er jo forsåvidt sant,men jeg ville fortsatt heve kjøpet,det er greit sa han men han ville ha 1000kr for bryet,da var han grei for egentlig var det mye mere han egentlig hadde tatt for heving av bilkjøp, dette gikk ikke jeg med på for jeg mener at jeg har kjøpsloven på min side,vi hadde heller ikke skrevet kontrakt kun salgs melding så jeg mener at jeg har loven på min side men det mente ikke han,han sa det var noe annet hvis han hadde privat kommet hjem til meg og skulle solgt meg bilen.jeg gikk ut etter mye irritasjon og diskusjon og ringte en kompis og spurte han om dette var rett,men han sa det samme som meg jeg har kjøps loven på min side,jeg gikk inn og sto på mitt men han ga seg ikke,greit sa jeg 500kr skal du få for bryderiet så jeg fikk 4500kr igjen,

er dette rett??

 

 

Beklager lengden :m'm:

 

takker for svar

 

 

 

I utgangspunktet er det ikke kjøpsloven, men forbrukerkjøpsloven som gjelder i ditt tilfelle, han var forhandler, sant?

Hvis det hadde vært 2 privatpersoner er det kjøpsloven som regulerer moroa. Det at du ikke har kontrakt betyr vel egentlig at du enklere kan reklamere fordi forhandleren da ikke har gardert seg skriftlig mot forhold. Din jobb blir derfor å sannsynliggjøre at selgeren kjente til at bilen hadde mangler før han solgte den.Mangler som du ved besiktigelse av bilen ikke ville være i stand til å oppdage selv.

 

Skal du i et gitt tilfelle bruke noe tid på å forsøke å få igjen noe, reklamerer du skriftlig til forhandleren. Fører ikke det frem (og det gjør det neppe), så retter du reklamasjon og krav via Forbrukerrådet. Løser det seg ikke der heller, så tar Forbrukertvistutvalget saken. Behandlingen der er gratis, og Forbrukertvistutvalget har domsmyndighet og kan avsi dom i saken som du og forhandleren må følge - med mindre du da ikke stevner han for retten med blodsuger av en advokat som er villig til å ta saken ...... Men tenk deg om. Handlet ikke dette om noen få tusenlapper? Er det noen vits å lage masse papirarbeid og styr om 5 lapper og en gammel bruktbil?

 

Dokumentasjonsansvaret ligger nemlig på deg som kjøper som retter kravet.Det er du som må ta bilen til en uavhengig kontroll og betale en rapport som evt. styrker din side av saken..

 

For å være ærlig hadde jeg gitt faen om det er snakk om 5000 spenn.. Se dem som tapt og sørg neste gang for å ha kontrakt og bruktbiltest før du kjøper bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår