Gå til innhold

Spørsmål angående ventiljustering

Ranger emnet


Iceman22

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har noen spørsmål angående ventiljustering.

 

Når jeg byttet ventiltetninger på min toyota, så begynte det å komme en irriterende tikkelyd fra motoren når den er varm, høres ut som diesel mens i realiteten er det en sportsbil (flaut). Hva er årsaken til det egentlig? Krever det justering av ventiller etter man har satt på nye tetninger?

 

Er ventiljustering nødvendig på alle biler etter man har byttet ventiltetninger for å unngå tikkelyder, eller er det bare enkelte bilmerker?

 

Hva er shims? Slik jeg har oppfattet det så er det noe som er nødvendig for justeringen av ventiler ?

 

Grunn til at jeg spør er fordi jeg skal bytte stempelringer på en bil, så hadde det teknisk set vært lurt å bytte ventiltetningene også i samme slengen, men vil heller droppe det visst denne tikkelyden kommer på denne motoren også.

 

Takk for svar på forhånd.

Endret av Iceman22

A-B bil: - Toyota Celica 2.0GT T20

Driftebil/lekebil:- Nissan Skyline R33 GTS-T 93 350HK (tilsalgs)

Driftebil prosjekt: AE86 sprinter trueno JDM

Sommerbil: Toyota MR2 SW20 Turbo (prosjekt)

Vinterbil/lekebil: Ascona B 77mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg faktisk ikke hva slags ventilløftere du har på bilen din. Det finnes tre hovedtyper. Hydrauliske som ikke kan justeres. Der bytter man rett og slett løftere. Mekaniske, med skru-justering på vippearmene, og mekaniske med shims mellom vippearm og ventil.

Hvis du har shims på din, så er det litt av en jobb, og krever søkeblader av hårfin dimensjon, samt ett mikrometer. Kort fortalt så måler du ventilklaringen på alle ventiler, og skriver opp verdiene. På de ventilene hvor klaringen ikke er innenfor kravene, så må du nå ut med shimset, og måle hvor tykt det er. Så må du regne deg frem til hvor tykt shims du trenger for å få klaringen innenfor kravene. Så kan du prøve å bytte shims innbyrdes (ettersom de som oftest ikke er HELT gratis), for så å kjøpe nye shims de stedene du eventuelt ikke fikk dekket opp med de du hadde fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god informasjon.

Den bilen jeg hadde som fikk tikkelyd har mekaniske ventilløftere med shims mellom vippearm og ventill.

Da lurer jeg på, hvordan ble det til at ventilklaringen på ventilene ble endret etter tetningene ble byttet ? Er det kanskje slik at det må stilles på nytt etter toppen blir tatt av ?

A-B bil: - Toyota Celica 2.0GT T20

Driftebil/lekebil:- Nissan Skyline R33 GTS-T 93 350HK (tilsalgs)

Driftebil prosjekt: AE86 sprinter trueno JDM

Sommerbil: Toyota MR2 SW20 Turbo (prosjekt)

Vinterbil/lekebil: Ascona B 77mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår