Gå til innhold

Hvitt belegg etter maskinvask

Ranger emnet


Keyakoo

Anbefalte innlegg

Morn!

 

Når jeg kjøpte bilen for knapt et år siden, var det helt fin i lakken, og nærmere skinnende. Når jeg kjørte den gjennom statoils vaskehall var den ren og pen, men så fort den tørket, fikk den et hvitt belegg, spesielt på panseret. Det sitter der, selv om jeg har vasket bilen opptil flere ganger i etterkant med svamp og bøtte. Om jeg prøver å kjøre den i hall igjen, blir den enda hvitere.

Hvis jeg gnikker litt på den med fingeren, går mesteparten av det hvite vekk, men jeg blir helt rosa på fingeren! (rød bil)

 

Når bilen er våt så vises ikke dette.

 

Er det noen kjemikalier i hallen som en 25 år gammel nissan ikke tåler? Tar den lakken? Hva kan jeg gjøre med dette? Polere?

Er det fettet jeg har på hendene som gjør den rød igjen? Kan jeg smøre inn karosseriet med noe fett? (vaselin?)

 

på forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok polera bilen.

Du har ein bil med ss lakk. (singlestage)

Dvs at den ikkje ar klarlakk, og viss du ikkje behandler den, so vil den få eit kvitt belegg.

Ein bil bør polerast 2 ganger om året. Etterpå tar du på beskyttelse (voks/lakkforsegling) slik at den holder seg bra ein stund.

 

http://www.detailersclub.no/forum/topic/4079-roedrosahvit-volvo-240/

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spørs om den bilen din ikke har vært polert opp med noe med farge i, som gir den glans og farge og har blitt vaska vekk.

 

Biler med tette farger, har som oftest ensjiktlakk, og de kan fort bli følsomme for enkelte kjemikalier, om maskina har hatt for sterk blanding av forvask for eksempel kan det være nok til å ødelegge lakken, gjorde dette selv på min gamlebil, den ble matt og hvitaktig flekkevis, og gikk ikke å polere fin, ble bedre, men ikke bra, eneste som hjalp var glansvoks i en bestemt selvvaskehall.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lakken har nok falmet i sola tenker jeg. Det er ganske kjent og veldig vanlig at røde biler falmer lettest. Spesiellt skarp rødfarge. Dette har med at rødt tar til seg mer av UV strålene fra sola enn andre farger, lakken blir desto varmere. Det er mange som tror at svart lakk blir varmest i sola, men det er faktisk rød farge som er verst.

 

Det som skjer da er vel rett og slett at sola bleker vekk rødfargen i det øverste lakksjiktet. Så det er vel derfor det hjelper å ha på noe "vått" som får fargen under til å skinne gjennom.

 

Så hvis bilen var falmet før du kjøpte den var den helt sikkert grundig behandlet med voks for å skjule dette, og etter div maskinvask har du nå vasket vekk all voksen så falmingen har blitt synlig igjen.. Da har du to muligheter som jeg ser det:

-Polere bilen på nytt for å få igjen glansen for en tid, eller -få lagt ny lakk. Noe som fort vil koste en god del penger igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasket bilen godt, og gikk over med turtle wax-it-wet. Det hjalp godt på, men ble ikke helt perfekt. Gikk til innkjøp av en bedre pusseklut (som ikke etterlater lo og vaskestriper...) for en ny omgang med våtvoksen i dag, men måtte avlyse på grunn av 10 cm diameter snøflak i voldsomme mengder.. Tviler på at det finnes wax-it-slush :D

Endret av Keyakoo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være at lakken burde vært renset, muligens rubbet litt før polish. Og kanskje Turtlewax Color Magic type rød hjelper litt på denne til slutt?! Den har jo fargepigmenter som burde fremheve rødfargen litt.

 

Ja dette været er ikke mulig å bli klok på for tiden, det snødde i store mengder her i dag også.. :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går helt fint å få slik lakk helt fin igjen, men det krever litt grundig arbeid.. For et varig godt resultat er det helt nødvendig å få fjernet den "døde" lakken som krever at lakken maskinpoleres.

 

Lakkens tykkelse varierer stort sett mellom 100-200um(0,1-0,2mm) som en norm og en slik oksidering krever kanskje at du får fjernet 3-6um som er ganske så mye.. Når du har SS-lakk vil pad'ene du bruker bli ekstremt å nedsauset av farge i starten. Etterhvert som du får fjernet oksideringen vil du se at du får betraktelig mindre farge på pads..

 

Det som er viktig når man har polert SS-lakk er å legge en god beskyttelse og selv foretrekker jeg en sealer som f.eks MG#21 eller NXT'en også fra Meguiars.

 

Omlakkering skal ikke være nødvendig, bare så du vet det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du har rød bil, så er det veldig klokt å gå til innkjøp av en poleringsmaskin, du kommer garantert til å få bruk for den om du skal holde bilen rød hele tida, og den vil spare deg en del tid i motsetning til polering for hånd, sjøl om det er hardere å håndtere en poleringsmaskin...

1997 MB C200 - 1998 Opel Tigra 1,4 16v - 2000 Opel Vectra B stv 2,0 16v - 1997 Opel Vectra B stv 1,8 16v - 1994 Opel Vectra A 2,0i - 1995 Opel Vectra A 2,0i - 1987 BMW e30 320 - 1990 VW golf mk2 gti - 1986 VW golf 1.3 - 1982 Opel corsa 1,6 gsi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg faktisk lært mye om bilstell, og ikke minst om rød bil :P

Hadde den vært nyere, hadde jeg nok lagt mer arbeid i det, men satser på wax-it-wet på denne karen. Gikk over den med svamp og turtlewax og en ny runde wax-it-wet, og da ble det hvite laget helt borte vekk, og bilen ble helt shiny og fin, mer skinnende enn da jeg kjøpte den ;)

 

Er veldig positivt overrasket over wax-it-wet, hadde ventet meg at det skulle være humbug. :D

 

Kan komme med før og etterbilder når jeg gidder å laste opp :P

 

Finnes det noe stoff som kan shine opp lykter og detaljer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår