jorg3n Skrevet Mai 7, 2010 Rapporter Share Skrevet Mai 7, 2010 Hei Hadde bilen på EU-kontroll, og fikk en 2'er-feil på for høy HC-verdi. Den var på 396 ppm (max 100), mens CO var på 0,45% (tror den har vært 0,2 tidligere). Noen som vet hvordan jeg kan få ned HC-verdien? Luftfilter ble byttet i fjor høst, tennplugger for et halvt års tid siden, lambdasonde for ett år siden. Bilen er en 1993 BMW 525. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
commodus Skrevet Mai 7, 2010 Rapporter Share Skrevet Mai 7, 2010 va f er hc:D Siter 04 Opel combo 1.7di Opel rekord c caravan 1700 Vespa bravo vw golf 2.0i stv(skrotet) vw vento 1.9tdi(skrotet) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jorg3n Skrevet Mai 9, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 9, 2010 Ingen som har tips? HC står for hydrocarboner, og så vidt jeg vet er det for mye uforbrent bensin som forårsaker denne høye verdien. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ottesen Skrevet Mai 9, 2010 Rapporter Share Skrevet Mai 9, 2010 Hc= uforbrent bensin. Har hørt mye rart, så skal ikke anbefalle eller si hva som fungerer. 1. Noen sier justere lmm 2. Helle på e85 3. Helle på kondensfjerner 4. Kjøpe universalkatalysator. Vil som sagt ikke anbefalle noe, jeg hadde muligens testet å hatt på litt e85... Siter 82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper, Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv 96 Mercedes E230 87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jorg3n Skrevet Mai 10, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 10, 2010 Ville helst prøvd å fikse problemet helt istedenfor bare midlertidig :P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ottesen Skrevet Mai 10, 2010 Rapporter Share Skrevet Mai 10, 2010 Ville helst prøvd å fikse problemet helt istedenfor bare midlertidig :P Da leverer du den på verkstedet :) Får dem til å finne ut problemet... Siter 82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper, Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv 96 Mercedes E230 87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
magnul Skrevet Mai 10, 2010 Rapporter Share Skrevet Mai 10, 2010 Du husker ikke lambdaverdien også vel? Har man høy HC uten at CO og lambdaverdi er på tur, kan det dessverre indikere dårlig katalysator. Var du med på kontrollen, slik at du vet at motoren var skikkelig varmkjørt? Siter -07 Opel Astra stv -10 Citroën C1 -06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt) -95 Opel Omega Alkis edition (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Mai 10, 2010 Rapporter Share Skrevet Mai 10, 2010 ER fristende å si skift luftmassemåler. Men en annen mulighet er å kjøre bilen skikkleig hardt, få kjøre på verkstedet å få lest av avgassene mens den fremdeles er varm. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mai 10, 2010 Rapporter Share Skrevet Mai 10, 2010 Enig med Einar, kjør bilen hard og få den så rett til avgasstest. Høy HC kan også komme av høyt oljeforbruk (utslitte skraperinger/ventiltetninger). Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
magnul Skrevet Mai 10, 2010 Rapporter Share Skrevet Mai 10, 2010 ER fristende å si skift luftmassemåler. Kan ikke riktig se hvorfor det. Har man defekt LMM og dermed feil blanding skal man med en fungerende katalysator stort sett ha massevis av CO, ikke HC. Siter -07 Opel Astra stv -10 Citroën C1 -06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt) -95 Opel Omega Alkis edition (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jorg3n Skrevet Mai 11, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 11, 2010 (endret) OK, her er hele resultatet fra testen: CO 0.45% CO2 14.2% HC 396ppm O2 1.36% Lambda 1.03 COcorr 0.50% Jeg har og en ganske liten eksoslekkasje før katalysator og lambda, kan det og være med på å lage krøll i systemet? Håper jeg slipper katalysatorbytte, koster jo bare 13800 kr pluss arbeid... Endret Mai 11, 2010 av jorg3n Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hurricane Skrevet Mai 11, 2010 Rapporter Share Skrevet Mai 11, 2010 Selv om det frister å si at du bare kan fylle på med sånn passe med E85, om det er uforbrent bensin, så kan det være pluggledningene dine, selv om de ser bra ut. Bruker den mye olje da? Og hvilken olje bruker en bedre/ eller tykker olje kan hjelpe om bilen har gått langt. Siter ( ) 96 Golf 3 1.8 GL (TTT)Trimprosjekt ( ) 95 Golf 3 1.9 GT TDI(PIA) Special Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jorg3n Skrevet Mai 12, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 12, 2010 Er separate coiler på denne motoren, kan man se på de om de er dårlige evt. ledningene til dem? For øvrig ser den ene coilen annerledes ut en de 5 andre. Synes den ser eldre ut, men mulig den coilen har vært byttet da. Har ingen tenningsproblemer eller at den ikke går på alle sylindrene. Oljeforbruket er minimalt, mellom hvert oljeskift på 7500 km, synker den fra max til ca. 1/4 over minimumsmerket på peilepinnen (bilen har gått 295000 km). Oljen jeg bruker er Castrol Magnatec 5w40 og den har fungert fint for meg både sommer og vinter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
magnul Skrevet Mai 12, 2010 Rapporter Share Skrevet Mai 12, 2010 En eksoslekkasje i nærheten av lamdan kan helt klart være medvirkende. Kommer det til friskluft der vil bilen tro den går magert og kompensere med mer bensin. Siter -07 Opel Astra stv -10 Citroën C1 -06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt) -95 Opel Omega Alkis edition (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bulken Skrevet Mai 13, 2010 Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2010 Hvordan skal det komme friskluft inn i eksosanlegget når motoren går? vil tro det er altfor høyt overtrykk i eksosen til det. men eksoslekasje er jo bare å få fikset uansett da :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.