Gå til innhold

kjøpe 330 d

Ranger emnet


bmW323turbo

Anbefalte innlegg

Vurderer om jeg skal kjøpe en 330d m-sport jeg fant på nettet nå, noen som har erfaring med disse bilene, envt tips om hva man bør se etter, og ikke minst er prisen fornuftig?

 

Link til bilen : http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=21811353

*98"toyota hiace 2,4d arbeidsbil

*86"nissan prærie (solgt)

*97"saab 900 turbo intercooler

*86"bmw325i, *83"320i gts, *85"323i delebil

*82"volvo 240 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se nøye etter rust i falsene på dører, panser og bakluke. Disse bilene ble produsert med dårlig karosserikitt som med tiden slipper tak og lar fuktighet komme inn i panelet.

Resultatet er at panelet ruster fra innsiden og ut og blir godt rustet før det blir synlig i form av bobler i falsen.

 

Bilene hadde 6 års rustgaranti og de som var påpasselige fikk utbedret dette på garanti. Da byttet BMW hvert eneste panel med spor etter rust.

 

Prøvekjør den ordentlig for å oppdage eventuelle feil på girkasse eller motor. Prøv girskift både opp og ned etter pådrag i hvert enkelt gir. Min 530d har feks problem med at den ikke vil veksle opp til 5. etter pådrag i 4. Da må jeg gire innom 3. før den vil legge inn 5.

 

Om mulig, få tatt en diagnose på den. Det er ekstremt mye sensorer på motor og gir, så det er stort rom for elektronikkfeil.

 

Klassiske feil på denne motoren er defekt luftmassemåler (dukker ikke opp på diagnose med mindre det er brudd i den) og tett veivhusventilasjonsfilter. Hvis dette filteret blir tett, vil i verste fall turboen suge motoren tom for olje og ruse seg opp til den havarerer. Bytt dette filteret med en gang du har kjøpt bilen.

 

BMW opererer også med "lifetime" olje på girkassene, noe som forsåvidt er korrekt siden oljen holder kassens levetid. Problemet er at kassene ikke lever så lenge.

Bytt olje snarest og helst hver 60 000-100 000km.

 

E46 har også hatt problemer med "Subframe disaster". Dette forekommer spesielt på motorsterke modeller, så det bør undersøkes før kjøp.

http://video.google.com/videoplay?docid=8362789948066992482#

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den videoen var ikke et koslig syn, Er det der motoren er festet til karosseriet som kan ryke? Dette bør man finne ut av før man kjøper, koster sikkert skjorta å få fikset. Men uansett kjøper jeg bil til rundt 200k skal jeg se både diagnose og ha den naf kontrollert først. Takk for tips! :-)

*98"toyota hiace 2,4d arbeidsbil

*86"nissan prærie (solgt)

*97"saab 900 turbo intercooler

*86"bmw325i, *83"320i gts, *85"323i delebil

*82"volvo 240 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er innfestingen av traversen bak til karosseri som sprekker. Det kan muligens ses hvis du får jekket den opp bak.

Det kan muligens ses når bilen står på bakken også hvis en sitter inni bilen og prøver å løse den med håndbrekket på både framover og bakover. Da vil jeg tro at du kan se det samme som på videoen hvis den er sprukket.

 

Det greieste er å få en verkstedtime når du skal se på den og få den opp på bukk for å undersøke. Da kan du få en gjennomgang på foringer i samme slengen. ;)

 

Det kan være lurt å få sveist inn m3 forsterkninger på innfestingen før sprekkene er et faktum. Det blir fort veldig dyrt å fikse det etter at gulvet har revnet.

Endret av Yngvejos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns dere at prisen er litt stiv? Tenker bare på hva denne er verdt om 3 år når den har 250 på telleren og er 13 år gammel. Maks 100 000?

*98"toyota hiace 2,4d arbeidsbil

*86"nissan prærie (solgt)

*97"saab 900 turbo intercooler

*86"bmw325i, *83"320i gts, *85"323i delebil

*82"volvo 240 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mye peiling på selve bilen, annet enn at det virker som veldig fine biler. Kan jo bare sammenligne pris med andre som ligger på nett. Denne er ett år nyere, stasjonsvogn (som ligger høyere i pris), gått 50' km mindre og har bl.a. navi til bare 40' mer. Burde vært større forskjell mellom disse, men vanskelig å si med få sammenlignbare biler til salgs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår