Gå til innhold

Ford Sierra startproblemer


mrhauge

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Håper noen kan svare raskt.

 

Bilen stoppet plutselig her en morgen. Da jeg åpnet panseret var lokket til kjølevesken falt av. Jeg fylte riktig nok på ny blanding av kjøleveske dagen før. Uansett, hvor gale er dette=

 

Symptomer: Vrir om nøkkelen; skjer ingenting. Kun lys i panelet. Ser ut som det er strøm på batteriet da diverse funksjoner fungerer.

 

Har prøvd å starte i gir ol, men det er ikke tegn til at startmotoren skal fungere.

 

Takker for hurtige tilbakemeldinger da jeg er litt avhengig av denne gamle saken nå til uken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Håper noen kan svare raskt.

 

Bilen stoppet plutselig her en morgen. Da jeg åpnet panseret var lokket til kjølevesken falt av. Jeg fylte riktig nok på ny blanding av kjøleveske dagen før. Uansett, hvor gale er dette=

 

Symptomer: Vrir om nøkkelen; skjer ingenting. Kun lys i panelet. Ser ut som det er strøm på batteriet da diverse funksjoner fungerer.

 

Har prøvd å starte i gir ol, men det er ikke tegn til at startmotoren skal fungere.

 

Takker for hurtige tilbakemeldinger da jeg er litt avhengig av denne gamle saken nå til uken!

 

 

Finn deg en kraftig hammer eller en liten slegge å gi starteren 2-3 gode dunk å prøv å start den, hvis den fyrer kan du kjøre til nærmeste høggeri å få deg en ny startmotor. Lett å skifte.

 

hvis ikke det skulle fungere må du sjekke at batteriet er godt oppladet og gå over ledningene ned til starteren. hvis det er mye eir på batteripolene tar du de av og pusser rent med stålbørste eller en kniv.

 

Har ikke DEFA alarm også vel? :thumb

 

Evnt kan du prøve den skumle varianten, hvor det er fare for å kjøre over seg selv hvis du ikke sjekker dette :::: sett den i FRI/NØYTRAL/N ELLER HVA DU VIL KALLE DET og sett ett stort skrujern mellom Den store røde ledningen på starteren og den tynne til startrelèet ( kan være greit med isolert skrujern) :thumb

fsc.jpg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Ford Sierra 1983 1,6L motor.

Manuell kasse

Har prøvd å trille den i gang uten noe respons.

Det er liksom ikke tegn en gang til at den skal gå rundt, det sier bare "klikk". Alle lysene i panelet er på

 

når du skal trille den i gang skal du ikke bruke starteren, du finner noen kompiser til å dytte det de orker mens du har bilen i 2. gir med clutchen inne og tenning i stilling 2. Når de der bak ikke får mer fart slipper du clutchen fort opp og gir litt gass.

fsc.jpg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at lokket på kjølevesken hadde falt av, det er ikke fare for at det er toppen som er gåen? Dette var 10 sek etter oppstart. Kan det likevel være varmeskjæring`?

 

Takker for alle svar!!

 

Det er nok sikkert du som har glemt å skru det til :thumb

 

Tviler på det er så katastrofalt :) Prøv det jeg skrev i første posten ang å gi starteren noen kakk, hjelper ofte på disse.

 

Stoppet bilen mens du kjørte?

fsc.jpg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dissa motorane tåler det aller meste, de bare bruker olje og ryker blått...

10 sekunder uten radiatorlokket på har nada betydning.

 

Sjekk som nevnt batteripolene, ledningene til starteren, og jordinga til motoren.

Er dette ok, finn en rompis med startkabler, pluss mot pluss og minus mot minus, og prøv igjen, funker det da, så bytt batteri/lad det opp og sjekk lading.

 

Du kan og prøve å trille i gang, det skal funke så lenge det er bittelitt strøm.

Finne seg en liten bakke, og passelig med fart på 1 eller 2 gir avhengig av underlag. Trå inn clutchen og slipp den når farta er oppe.

 

Da bør det funke

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Stikker ut for å prøve det. Må finne den først, hvor er det startmotoren sitter? (Ser ut). Jeg er nok ganske grønn på bilmekking i forhold til majoriteten her inne.

 

Hadde akkuratt rygget ut av innkjørselen da det skjedde.

 

Hvis bilen plutselig stoppet men du kjørte er det nok ikke starteren.

 

MEN, starteren står i girkassen. Hvis du står forran bilen blir det på venstre siden ganske langt nede. Er en svart sak med noen ledninger på :p ca på størrelse med 0.5liter cola flaske :p

 

Hvis du er redd for den har skjært seg kan du snu på veiven ( det nederste hjulet på motoren for å se om du får tørna den noen runder. fordel med latmannsarm og pipe på. Evnt kan du ta av register dekselet for å se om kjedet fortsatt står på plass eller om det har røket

fsc.jpg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at selv om alt det elektriske fungerer betyr det ikke at det er strøm nok på batteriet. Må ha min 12 volt på batteriet for at starteren funker :)

 

Hvordan stoppet bilen? Var det du som dauet den, eller stoppet den av seg selv? Var motoren kald? Det kan være motoren stoppet fordi at den var kald eller du dauet den, og nå har du for lite strøm til å få start på den.

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at selv om alt det elektriske fungerer betyr det ikke at det er strøm nok på batteriet. Må ha min 12 volt på batteriet for at starteren funker :)

 

Hvordan stoppet bilen? Var det du som dauet den, eller stoppet den av seg selv? Var motoren kald? Det kan være motoren stoppet fordi at den var kald eller du dauet den, og nå har du for lite strøm til å få start på den.

 

og hvordan skal han måle om han har ett bra eller dårlig batteri? birthday

fsc.jpg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår