Gå til innhold

Amatører som lakker

Ranger emnet


Roy001

Anbefalte innlegg

Og hvem er amatøren?

jeg...

 

Lakket bakluka med vannbase forrige helg, men da den tørket, så jeg at det var skjolder, og selvsagt var boksen med lakk tom.

Har kjøpt ei rimelig gris sprøyte, Devilbiss GT620 som jeg bruker (1,4dyse til base).

 

Siden jeg har vært bortreist denne uka, så kjøpte jeg mer lakk (vannbasert) i dag, og skulle legge på et strøk til...

La først på "tåkestrøket". men da jeg skulle legge på fullstrøk, så viste det seg at tåkestrøket hadde løst opp "gammel" lakk, og ting hadde begynt å renne...

Arghhh!!!

 

Forsøkte å legge på et fullstrøk likevel, siden driten er ødelgat allikevel, men det er blitt rimelig ujamt nå.

 

Dere proffer: Er det noe tips til hva man gjør nå?

 

Hjelper vel ikke å matte ned med tørrpapir, for neste gang jeg sprøyter, begynner det vel å renne igjen.

Lakke over med klarlakk?

Blir det greit nok, kan jeg jo matte ned med 1200våt, og rubbe/polere.

Hvis det ikkie blir greit, kan jeg matte og begynne på nytt med (nok) base...

 

Er det en grei plan?

 

Forresten, bruker Lessonal lakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ærlig si at jeg har aldri opplevd at basen har løst opp tidligere base og synes det høres veldig rart ut. Våtsliping på base er en dårlig ide, men det du kan gjøre er å slipe tørt med 600 når basen er ordentlig tørr. Ang. de skjoldene så anbefaller jeg deg å ta et dusje strøk vått-i-vått over til slutt. hold sprøyta 50-60cm unna og bare dusj på. Men det med at lakken renner høres rart ut, men nå har jeg aldri vært borti merket du bruker heller så det kan jeg ikke svare på.

 

Vet du om basen skal tørke mellom strøkene? Det varierer også fra produsent til produsent..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville nok ha slipt dette helt ned jeg, kjøre på med fyller, slipe, og legge strøket på nytt!

 

uansett hvordan du prøver å fikse det , så vil det enten skjolde helt jævlig igjennom, eller så vil det feste seg dårlig.

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var jo ikke det svaret jeg ville ha, da DP.

Men jeg frykter at du har rett.

Bakluka er rimelig kurvete osv. (BMW 318TDS Touring), hvis jeg legger på klarlakk nå, og pusser ned for så å lakke på nytt med base -burde ikke det også holde?

Evt. skjiter i klarlakken, og bare går på med filler rett på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok gjort som DRIFTR sier her, mye ekstra jobb men gir helt klart best resultat og holdbarhet.

 

Om du fortsetter å lakke utenpå dette kan du ha flaks å få en nogenlunde finish, men sjansen for at lakken vil slippe etter en viss tid er absolutt tilstede, samt at du vil se samtlige sig og ujevnheter skinne igjennom når du er ferdig. Så da ender du sikkert opp med å bli misfornøyd og må slipe ned alt sammen uansett for å få det bra.. Like greit å bare ta den jobben først som sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roy, det er jo fort gjort det da..! rondell sliper og hiv på 240 papir.. du er gjennom på under en time på hele bakluka.. bare sprøyte på med syregrunning og fyller så kjører du hele prosessen på nyt om du ikke må sparkle..

 

men hvorfor vannbasert lakk?:) får du ikke tak i skikkelige saker pga. den nye miljødritt loven? ;)

 

hehehe

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår