Gå til innhold

Skal kjøpe familiebil, hva anbefaler du? Jeg har ingen peiling på bil.

Ranger emnet


camilla*

Anbefalte innlegg

Vi har en passat stv. Den har gått 150.000 og det begyner å bli en del som må skiftes på den. Vi har ikke peiling på bil, så den må på verksted, og det blir dyrt.

Tenker derfor at man like gjerne kan selge den og kjøpe en "ny bil".

 

Vi har to barn som snart er tenåringer og en liten hund. Bilen brukes mest til å kjøre barn på trening og til-fra butikken.

 

2-3 ganger i året er vi på fjellet. Da fyller vi bagasjerommet, men ellers i året kjører jeg rundt med nesten tom bagasjerom.

 

 

Mannen vil ha en stor, fin bil. En stor stasjonsvogn. Gjerne en Audi A6 eller Merchedes E-klassen.

 

Men - økonomisk sett bør vi ha bena mer på jorda. Det er dyre biler.

Han mener de holder seg godt i pris, og ikke faller så mye i pris slik passaten har gjort. Så da får man igjen det man gir for dem.

 

Så da spør jeg her inne.

Stemmer dette?

 

Hvilken bilmodell vil dere anbefale oss?

Den skal være trygg å kjøre, helst bruke disel.

 

Passaten som er nå sies det å være en del tull med.

Stemmer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen vil ha en stor, fin bil. En stor stasjonsvogn. Gjerne en Audi A6 eller Merchedes E-klassen.

 

Men - økonomisk sett bør vi ha bena mer på jorda. Det er dyre biler.

Han mener de holder seg godt i pris, og ikke faller så mye i pris slik passaten har gjort. Så da får man igjen det man gir for dem.

 

Husk at det anses som dyrere å eie en statusbil fremfor en mellomklassebil, og at om en ønsker å ta økonomiske gunstige hensyn må man og se på andre ting enn kun forventet verditap. Eksempler på at det er prisforskjeller i å eie en statusbil fremfor mellomklasse finner du her og her.

Dessuten virker marked og etterspørsel inn, og siden du nevner A6 kan jeg jo eksempelvis nevne at en brukt A4 kan ligge ganske jevnt i pris med en A6, pga nevnte.

 

Altså flere faktorer om man vil ha beina planta på jorda, og man kjøper ikke en A6 om man ønsker være økonomisk. ;)

Endret av henne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt greit å høre om hva slags utstyr dere ønsker, prisklasser, årsmodeller, motorkrav annet enn helst diesel, automat/manuell.

For min del er VAG totalt uaktuelt, da de ha helt glemt å putte kvalitet inn i enkelte modeller, hvordan det er nå vet jeg ikke. Det kommer vel aldri til å bli premiumbil i mine øyne, men nok om det.

 

Som sagt, dess dyrere bil, dess dyrere å eie er en fin grunnregel.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis driftsøkonomi og praktiske hensyn er de eneste faktorene som spiller inn, blir det vanskelig å gi noen interessante råd. De fleste på dette forumet har et subjektivt forhold til bil. Japanske bilprodusenter er i alle fall flinke til å lage no-brainere som egner seg for folk som bare er ute etter en ren bruksbil. Så strengt tatt er det vel bare å gå for en Toyota Avensis eller Camry med turbodiesel.

'95 Subaru Legacy 2.0 GL

'99 BMW E39 520i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisklasse og årsmodell-sjikte er ganske viktig å nevne!

I mine øyne finnes det ikke noe mere skuddsikkert, idiotsikkert, og samtidig utrolig praktisk og deilig å kjøre enn Audi A6 avant fra det karosseriet som heter C4, som vel gikk ut av produksjon i 96 eller noe sånn. En sånn en med 140 hester turbodiesel er vanvittig mye bil for pengene, og det går sjelden eller aldri i stykker så lenge det får litt service i ny og ne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener dere at det rimeligste er å reparere og reparere på de bilen vi har? Det er en passat, 2004-modell, gått 150.000.

 

Prismessig er vi uenig, siden han ser på biler til 400.000 og jeg synes det bør kunne få en fin bil for 250.000 eller under.

 

Årsmodell...tror nok han ønsker seg en noe nyere modell. Og han er vedig ivrig på dette med at km ikke er for høy.

Har lest litt rundt og har skjønt at km ikke har så mye å si. Stemmer dette?

motorkrav. Nå har vi 1,6 og han ønsker noe mer enn det. tror han gjerne vil ha 2,0.

For meg så fungerer det fint med 1,6.

 

Han vil gjerne ha automat og disel.

For meg er dette -igjen- ikke viktig, men mange sier man sparer mye på disel, selv om bilen er dyrere i innkjøp.

 

Bil skal ikke være status men bruksting her. Og den brukes til mye småkjøring.

 

Håper dette hjalp på å hjelpe meg.

 

Toyota, Subaru, Honda som er nevnt her - han snakker så negativt om dem, selv om han ikke har snøring på bil generelt, så spm-

er det ok merker eller er det biler som det er mye galt med og som faller fort pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg liker den nye typen Honda Accord (har ikkje køyrt den)

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=21512002

 

enig med todleif, men har dere vurdert nye Mercedes C-klasse? du får den for 400 helt ny i stasjonsvogn!;) det er et godt tilbud for en slik bil

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville reparert det som trengs...den har bare gått 150k..mange mil igjen på den bilen!! men skjønner han vil bytte...men som andre sier dyrere bil, dyrer og ha... servicer koster en liten formue hver gang... deler koster det dobbelte av en eldre bil...lønner seg og beholde den dere har egentlig...

04 Opel combo 1.7di

Opel rekord c caravan 1700

Vespa bravo

vw golf 2.0i stv(skrotet)

vw vento 1.9tdi(skrotet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:well:

enig med todleif, men har dere vurdert nye Mercedes C-klasse? du får den for 400 helt ny i stasjonsvogn!;) det er et godt tilbud for en slik bil

 

Helt ny bil har vi ikke tenkt å kjøpe. Og ikke har vi 400 å bruke på bil.

 

Jeg har tittet på C-klassen og de mindere bilene.

Egentlig trenger vi sjeldent stasjonsvogn. Kun de tre gangene vi er på fjellet i året. Foreslo at vi leide bil de ukene, tror det egentlig vil bli rimeligere i lengden, men det nektet han å høre på :well:

 

En kompaktklassebil mener jeg vi bør klare oss med.

Hvilke biler er dette?

Er det bra biler?

 

 

Du skjønner at han vil bytte bil- hvorfor? Fordi den har gått en del?

Du ser at den har mange flere km å gå på. Vi har fulgt alle sevicer. Nå er det en del annet som bør skiftes, og det er hull eksosanlegget. Frontruten er slitt.

Bilen vil vi kanskje få 100 for. Han mener den bare vil synke og synke i verdi og at vi må kjappe oss for å få noe igjen for den.

Er det helt feil av meg å tro på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:well:

 

Helt ny bil har vi ikke tenkt å kjøpe. Og ikke har vi 400 å bruke på bil.

 

Jeg har tittet på C-klassen og de mindere bilene.

Egentlig trenger vi sjeldent stasjonsvogn. Kun de tre gangene vi er på fjellet i året. Foreslo at vi leide bil de ukene, tror det egentlig vil bli rimeligere i lengden, men det nektet han å høre på :well:

 

En kompaktklassebil mener jeg vi bør klare oss med.

Hvilke biler er dette?

Er det bra biler?

 

 

Du skjønner at han vil bytte bil- hvorfor? Fordi den har gått en del?

Du ser at den har mange flere km å gå på. Vi har fulgt alle sevicer. Nå er det en del annet som bør skiftes, og det er hull eksosanlegget. Frontruten er slitt.

Bilen vil vi kanskje få 100 for. Han mener den bare vil synke og synke i verdi og at vi må kjappe oss for å få noe igjen for den.

Er det helt feil av meg å tro på dette?

 

Ein nyare og dyrare bil vil nok ha eit større verditap pr år.

So det er jo meir lønnsomt å beholde den gamle bilen.

Har dere ikkje bruk for altfor stor bil, so finnes det masse å velge imellom, som f.eks. VW Golf, Ford Focus, Opel Astra. (nye typen, men ikkje 1.7l diesel!!)

 

Er selfølgeligt meir status å køyra rundt i ein Mercedes E.klasse, eller Audi A6, men desse bilene koster litt meir og!

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår