Gå til innhold

Viftene mine går konstant, hvorfor?

Ranger emnet


Sluredyse

Anbefalte innlegg

Jeg hadde tidligere problemet med at A4`en min ikke kom opp i temp. Skiftet termostat igår, og det fikset problemet! Dønn på 90 nå, selv om det tar litt tid å komme opp.

 

Men... både viskoseviften og den elektriske viften går konstant, selv når jeg starter bilen og den er kald. Hva kan dette komme av? Viskoseviften går riktignok ikke så veldig fort, så kanskje dette er normalt..?

Men den elektriske må det iallefall være noe feil med, hvor ligger føleren for denne? Lett å fikse?

 

Bilen er en A4 2000 mod. Avant, 1,8 bensin fwd.

2000 Audi A4 Avant 1,8

(x) 1989 Audi 80 2,0E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viskosevifte skal svive med motoren ved start så avta og bare dingse med frem til den komme roppi "viftetemp" så koble inn.

Har du begge deler så er vel den ene til AC.

Kan være tempsensorer, feilkoder etc som drar de i gang.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... jøss! Har akkurat samma greia, men trodde det var normalt at den vifta gikk når klima'n stod på jeg ? :D hmm..:P

 

Den vifta som blir drevet av profilkilereima skal snurre rundt med motoren;) eller den skal ikke snurre like fort, men den roterer med jevn fart selv når motoren er kald=)

2000 Audi A4 1,6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Det er mulig at den elektriske viften er for AC, men jeg trodde den bare var for "ekstra kjøling" når motoren fikk temp..?

 

Uansett, jeg har jo AC, men den har jo bare stått på oppvarming. Har bare hatt bilen siden Januar, så har ikke vært det helt store behovet for kjøling i kupeen :)

 

På den gamle Audi 80`en min hadde jeg en sensor som stod i radiatoren. Denne ga signal når det ble varmt, og de elektriske viftene svivet igang. Er det ikke noe lignende på A4`en?

 

Ang. viskoseviften så regner jeg med at denne er ok, hvis det er som dere sier at den skal svive med motoren. For den har ikke så stor fart virker det som, iallefall langt lavere enn den elektriske.

2000 Audi A4 Avant 1,8

(x) 1989 Audi 80 2,0E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må være en føler som også er gåen, sjekk med diagnoseverktøy.

Hadde dette problemet på min bil at viften gikk for fult, men hadde ikke problemer med å få den opp i temp. Sjekket den og det viste seg at termostat og den ene føleren var gåen. Byttet dette og slette feilkode, alt i orden :) En føler koster ikke all verden.

Zoom Zoom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er med på at det er en føler, men hvor er den? Står den på radiatoren?

 

Skiftet termostaten, og det gjorde at tempen ble rett, men fortsatt går viftene..

 

Og dette med feilkoder.. Må de resettes for at ting skal bli ok igjen dersom jeg skifter føleren?

 

Merker at ting var litt enklere med min "analoge" Audi 80.. ;-)

2000 Audi A4 Avant 1,8

(x) 1989 Audi 80 2,0E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på om feilen blir borte fra logn i bilen din om du retter feilen. Men det er sikkert en i stavanger som har diagnosetestr som kan sjekke for deg. Mener føleren sitter ved radiatoren en stand, mn kan desverre ikke gi noe mer konkret enn det. Møller veit det helt sikkert, helt sikkert noen andre her inne også :)

Zoom Zoom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig.. Termostaten min fra Biltema virket i ca. 3 dager før den satt seg i konstant åpen posisjon igjen.. tilbake på 60-70 grader driftstemperatur.

 

Jaja, får satse på VAG eller Mekonomen sin denne gang tenker jeg.

 

Har forresten sett at det er et par til på forumet her som har opplevd det samme med Biltema termostat. Så, dere er herved advart!

2000 Audi A4 Avant 1,8

(x) 1989 Audi 80 2,0E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår