Gå til innhold

Hvor stor kompresjon skal det være i motoren?


_Evje_

Anbefalte innlegg

Hei, i går testet jeg kompresjonen i motoren. Ifølge papirene som fulgte med kompresjons-testeren burde motoren vært varm og den burde vært startet med halv speed. Den ble startet uten halv speed, og var lunken.

 

Resultatet ble

Sylinder 4: 11 bar

Sylinder 3: 9.5 bar med halv speed, rett under 10 med full speed

Sylinder 2: 10.7 bar

sylinder 1: 11 bar

 

Er dette noe jeg kan leve med, og hva bør bilen ha?

 

Er en Ford Sierra 2.0 CL 1987 med elektronisk styrt forgasser. Fant ingen motorkode på motoren.

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal nå egentlig måles med varm motor og full gass da men.

 

Var litt lav komp på sylinder 3 men er nok ikke verre enn at man kan leve med det mener jeg.

 

Prøv å hell litt olje nedi, så ser du om det er stempelringer eller ventiler som er problemet.

 

Motorkode står vel på plata på øvre frontplate, under engine.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, kjøpte Biltema komp-tester, og der stod det halv speed. Tok en ny test med varm motor og halv speed. Da ble resultatet som følgende:

 

4: 11.6-11.7

3: 10.5

2: 10.7

1: 12.0

 

Prøvde å kjøre to tester på hver sylinder med litt mellomrom, men følte ikke at jeg fikk det til på alle sylinderene da batteriet begynte å bli tomt og testene ble dårligere.

 

Hvordan vil jeg merke forskjell på om det er ventiler eller ringer som lekker? Kan nevne at jeg for en stund siden skrudde av motorvifta da den stjal effekt fordi slure-mekanismen ikke virket. Så underveis hadde alt vannet forsvunnet og motoren gikk glovarm. Den gikk forbi maks merket på temp-måleren. Etter det føler jeg at det har røykt litt mer av den, samt at den tikker litt.

 

Har forøvrig en ny toppakning liggende, fikk den for en billig penge :)

Endret av _Evje_

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompresjon skal testes på varm motor med gasspjeldet vidt åpent.

 

Synes ikke resultatene dine var sånn halvgale, viser bare at motoren er litt sliten.

 

Om du tror det er ringene, så kan du ha litt olje i sylinderen og se om testresultatet for sylinderen blir bedre.

 

EDIT: Så vist ikke Einars inlegg her gitt :)

Endret av slitenvolvo

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men la oss si hvis toppakningen kan være lekk da. Den kan vel være lekk uten at motoren bruker vann? Følte alt dette begynte etter at jeg kjørte motoren glovarm. Siden da har den brukt mer olje, og jeg føler den går kanskje dauere, samt at den også tikker litt. Kan også nevne at den gangen så var motoren og store deler av motor-rommet tildekket med varm olje. Og i motoren var det skåltomt. Fikk et tips om at hvis ventilene var dårlige/utette så ville det blåse veldig mye opp av olje-påfyllingshullet i toppdekselet under motorgange. Det kom ikke så mye luft opp der.

 

Jeg kan lite om dette, men føler det er toppakningen som er synderen, i allefall den store. Det jeg egentlig ønsker er vel at noen kan være enige med meg så jeg har en unnskyldning for å bytte toppakningen :P Men hvis det ikke er den som lekker så suger det litt. :)

 

Er det ellers noen som vet hvor mange bars trykk det skal være i motoren min? Sliter med å finne ut av akkurat hvilken motor som er i min. Mener å huske at det i Haynes stod at NE-motorene skulle ha 11-13 mens den andre varianten skulle ha 10-12 (?)

Endret av _Evje_

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår