Gå til innhold

Forsikring for en 18-åring?

Ranger emnet


thesyltelabb

Anbefalte innlegg

Jeg følger snart 18 år, og skal derfor kjøpe meg bil og ta lappen. Men før jeg velger min første bil (som nok står mellom to typer) vil jeg høre litt om andres erfaringer om forsikringselskaper og biltypene :)

 

Vurderer å enten kjøpe en Honda Accord 2,0 93-95 mod, eller evt. en Audi A6 2,5 TDI 93-95 mod.

 

Ønsker helst Audien, men er ennå ikke sikker, siden jeg ikke vil bruke alle pengene på forsikring.

 

Noen som har noen forslag til hvilken bil, og forsikringsselskap jeg bør gå for? Har lest en del om forsikringer, og noen sier at If er svindyre for undom, mens et annet sted leser jeg motsatt... Trenger bare noen råd ;)

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå hadde jeg en liten stund forsikring gjennom sparebank1, siden dette var det vi hadde i resten av familien. De ville ha 11.500 i året for min 1997 Opel Vectra 1.6, med 12000 kjørelengde og delkasko. Dette inkluderte et ungdomstillegg på 2000 i året, som jeg kanskje fikk igjen etter 5 år, dersom jeg aldri brukte forsikringa mi. Needless to say, jeg bytta så snart jeg fikk et bedre tilbud. Nå i høst skifta jeg altså til IF, etter en 2-3 månder i Sparebank1. Her har jeg 30% bonus, og 4500kr /året, delkasko og 120000 i kjørelengd. Mener det ikke er mye for en såpass ny bil på en 18-åring. Så min erfaring er at IF vertfall ikke er dyrest, men har ikke sjekka opp om jeg kan få det mye billigere med andre selskap..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å dra fornuften enda lenger.

Jeg begynte med å la far stå med forsikringen, slik at jeg kunne nyte godt av prosentene hans. Da jeg var 23 kjøpte jeg tung motorsykkel. Mener startprisen var såvidt over 2k i året. Den bygde jeg opp bonus på, og utvidet når jeg kom til 50%.

 

Fornuften i at jeg kunne forsikre en tung motorsykkel på meg selv mye billigere enn med bil har jeg ikke helt klart å finne, men det funker så skal ikke klage :)

"Who are you and why should I care?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treffer du rett kar i IF blir dette det billigste tror jeg. Hvertfall med meg. Skulle russeforsikre en bil, alle forumet har jo sagt at IF er dyrest, og har ikke sett noen enda som har betalt under 1700/måneden de siste 2 årene. De fleste selskaper ville ikke dette, og de som ville skulle ha 70kr dagen eller over 2000 kr pr måned. For mye.. Prøvde meg da på en liten bløff, tok kontakt med en konsulent i IF og sa jeg hadde fått tilbud på 1500 kr måneden for russeforsikring, og spurte om de kunne matche dette. Da fikk jeg fort til svar at jeg kunne få det for en hundrelapp billigere i måneden eller 46 kr dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Russebilforsikring har en fastsatt tariff, på lik linje med veteranbil.

 

Personlig liker jeg IF best, og mye av grunnen til det er at gjensidige prøvde å gi meg skylden i en ulykke hvor det var 2 felt som gikk rett fram, og gjensidige sin kunde svingte rett inn i bilen min. Kunden stakk også fra stedet, men fant han rimelig fort og fikk han anmeldt. Kjerringa hos gjensidige ringte meg flere ganger på de merkligste tidene av døgnet, og sa at ho ikke så hvorfor dem skulle betale det, og mente jeg kunne forhindret skaden på en eller annen måte. det endte med at de måtte gjøre opp for seg, men selv da ville Gjensidige ville sende bilen min til et bakgårdsverksted, mens if ville sende bilen min til en merkeforhandler da den har styling-kitt fra ford.

 

Når det gjelder måten å få billigere forsikring på, bør man ringe dem som er på oppdrag fra de forskjellige selskapene, for dem sitter gjerne med litt ekstra rabatt for å håve inn kundene.

 

jo og gjensidige er 500kr billigere i året for meg på forsikringa, men da må jeg melde meg inn i NAF....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår