Gå til innhold

Basskasse hjelp :)

Ranger emnet


Daniel_DA

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er russ i år, og har fått ansvar for å ordne anlegget i vanen vår. Og siden jeg ikke har stålkontroll når det kommer til emnet, bestemte jeg meg for å søke hjelp her. :)

 

Det jeg lurer på er, vi fikk med 8 stk Pinoeer TS-W258D4 subbere i en lukket kasse, som spiller ut bakdørene, fra forrige eier. Gutta på bilen maser om at de vil ha porta kasse. Men jeg stiller meg kritisk til det, for på grunn av kassens størrelse må portene monteres i bakveggen av kassen, slik at de står inn i bilen og subbene ut av bilen, noe jeg alltid har hørt ikke er en god løsning, og man skal vel også egentlig ha fler antall liter på portet kasse enn hva man har når man bruker lukket kasse?

 

Sånn ser kassen ut: http://img14.imageshack.us/content_round.php?page=done&l=img14/7311/701294454938.jpg&via=mupload

 

Så hvis dere kunne hjulpet meg med å enten bekrefte eller avkrefte mine påstander, sånn at vi kunne fått en slutt på diskusjonen på bilen, og eller komme med forslag til andre varianter av kasse så hadde det vert knall.

 

Mvh Daniel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå last og brast på dine holdninger her ja. Uten at jeg kjenner elementene spesielt, så vil de tåle mindre effekt og porten vil ha minimal innvirkning/forbedring på lyden utenfra (om noe i det hele tatt). Dog blir det kanskje litt feil å tenke for mye HiFi når det er snakk om en russebil, så jeg forstår jo Gutta litt også. Mer om det under...

 

I praksis må det da bygges ny kasse for å få optimale parametre. Dette tar tid og vil neppe gi en bedring dere syntes var verdt arbeidet. Da er det langt bedre og "enklere" å investere i flere forsterkere! Det er slike som får høyttalere til å spille høyt, og den volummessige bakdelen som ligger i lukkede kasser, kompenseres enkelt med å tilføre mer watt!

 

Hvordan er sub'sa koblet til hvilken forsterker nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for bra svar! :D

Ja vi har gjort en del invisteringer når det gjelder forsterkere og strøm. Det som skal drive subbene er 2 stk MTX mono fortserkere (usikker på modell, men er den melomste i monoblock serien) og en Rockford Fosgate punch 600 som er kobla sammen med en punch 200(ikke spør meg åssen :P), hvis vi skulle trenge, så har vi også en dynaBel BF4501 - 1x1200 Watt tilgengelig.

 

Noen som har noen synspunkter på hvordan vi burde koble opp dette på best mulig måte? Så på subbene i dag, og det viste seg å ikke være 4 ohm men 2 ohm modellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår