Gå til innhold

Sjelløse japsevogner

Ranger emnet


MarcusN

Anbefalte innlegg

Dessverre er det blitt slik at velfungerende "plastvogner" preger hele markedet i dag, uavhengig av merke. Det som er kommet av nye bilmodeller etter 2000 interesserer meg ganske lite, samme hvor bra de påstås å være (og jeg er 25). Siden 1970-tallet har det jo bare gått nedoverbakke med stil og særpreg, selv om det finnes en del unntak. Men denne utviklingen hadde jo aldri funnet sted med mindre det var en majoritet som faktisk _ønsket_ slike biler. Dette er den majoriteten jeg sikter til, som bare ser på bilen som et transportmiddel. Og velger Toyota.

 

Men noen merker er flinkere til å bevare sin egenart enn andre. BMW er et eksempel (ok, bortsett fra selve designet da). Mens VW-konsernet derimot ser ut til å følge den japanske linjen.

 

Ideelt sett bør man ha minst to biler. F.eks. en rusten Corolla med kølsvart motorolje, som kan suge opp alt veisaltet og stå ute vinterstid. Og i garasjen en Mercedes 350 SL veteran til finværsdager om sommeren.

 

Finnes ikke noe håp for Corolla er jeg redd.. en gang brødrister, alltid brødrister:

toyota-e80-hatch.jpg

'95 Subaru Legacy 2.0 GL

'99 BMW E39 520i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 101
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

 

 

Finnes ikke noe håp for Corolla er jeg redd.. en gang brødrister, alltid brødrister:

toyota-e80-hatch.jpg

 

Tullball. På åttitallet kom det en viss Corolla i konebil/hatchbackmarkedet som senere utviklet seg til å en av verdens mest kjente og ettertraktede kultbiler.

 

 

perfect-toyota-sprinter-trueno-ae86_akashi-bridge.jpg

 

xgedsk.jpg

 

Men jeg er forøvrig enig i at mesteparten av Corollaer er sjelløse grå biler jeg aldri i verden ville brukt en krone på, men slik er nå markedet. Bilen er, i sin essens, et transportmiddel for å komme seg fra A til B. Og det er (dessverre) det mesteparten vil ha, noe de større konsernene som ikke er en del av det tyske/italienske nisjemarkedet har skjønt.

'92 Mitsubishi Eclipse GS

Historie, prosjekt -og bildetråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

døh kompis.. Jeg har en bekjent som kjører en toyota hiace under sigøyner forhold nede i serbia som til dags dato har rundet 1.2mill kM!!!!

 

da snakker vi servicer hjemme på gårdsplassen, olja som blir bytta inn er gammal olje fra en nyere bil som er brukt i noen tusen, diselen er på tykkelse med 10w40 olje og ikke akkurat de beste forhold.

 

 

Det kommer helt an på hvordan ting brukes!

 

Se dagens mercedes og audi? går jo faen ikke 30.000km før det enten har rusta i filler ELLER rasa en motor..

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra rust har jeg aldri ment at Toyota er usolid, tvert imot. Men det japsene ikke forstår er at "perfekt" betyr det samme som "kjedelig". Se på Honda NSX, som var den teknisk sett beste sportsbilen da den ble lansert. Og samtidig den kjedeligste.

 

Finnes vel noen unntak da. Spottet en Nissan Z31 ved Ryen i går, som ga inntrykk av å ha litt særpreg.

'95 Subaru Legacy 2.0 GL

'99 BMW E39 520i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, alle merker produserer mer eller mindre plastvogner. Selv Mercedes, VAG, Mazda, Honda, Toyota, Opel og mange flere har modeller som preges av sjelløshet og at de ikke vekker noen følelser. Tar man japanske 60-80talls modeller finner man hos alle merker biler som vekker følelser hos meg, samt at det er biler som har sjel.

 

Det med at japanske biler ikke eier sjel og tyske står fram som biler som vekker følelser er vel ganske så "pø om pø".

 

Hvis man ser på VW f.eks, så vil jeg på stå at Golf er en bil uten sjel. Da snakker jeg ikke om Golf 1, men de to siste modellene som er trauste, mye plast og ikke vekker noen følelser hos meg. Samme gjelder Toyota (corolla, YARIS) Mazda (Mazda 5, 2) Nissan (Micra, X-trail) Suzuki (Liana) osv.

 

Likevel produserer Japanske produsenter mange biler som jeg ser at det er lagt ned "arbeid" i, og ikke bare produsert i store antall for å få solgt mest mulig. Da tenker jeg på biler som Mazda 6, nyeste Avensis, nyeste Honda Accord, Subaru Legacy og de der.

 

I bunn å grunn er bil en smakssak. Noen liker tyskere, andre liker japser. Og så har du den lille andelen som liker fransk. (forstå det den som kan) MEN det er deres valg. Jeg synes heller man burde skape et stort miljø for både japser og tyskere rundt omkring, og heller slutte å kritisere hverandre for hvilket merke man holder med. (Nå sier jeg ikke at dette var det trådstarter mener, men førsteinnlegg har et snev av det å ville provosere)

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra rust har jeg aldri ment at Toyota er usolid, tvert imot. Men det japsene ikke forstår er at "perfekt" betyr det samme som "kjedelig". Se på Honda NSX, som var den teknisk sett beste sportsbilen da den ble lansert. Og samtidig den kjedeligste.

 

Finnes vel noen unntak da. Spottet en Nissan Z31 ved Ryen i går, som ga inntrykk av å ha litt særpreg.

 

hva slags sokker ere du har røyka a? NSX kjedelig? da lurer jeg virkelig på hva gromt du har i garasjen!

 

BTW, nye accorden og den før den nyeste som likner på den nyeste er vanvittig fine! Seriøst, må være den fineste forhjulstrekkern som er laga noensinne, veit om en svart 2,0 sport av nest nyaste karosseriet, tøff lyd også, svart med xenon osv

 

honda-accord-sport-gt.jpg denne bare 10cm lavere og med finere felger

 

Honda-Accord-TypeS-2.jpg

 

skulle jeg handla helt ny bil i dag, så hadde det LETT blitt den her, bare med fine felger og senk

http://bil.autodb.no/autodb/view.wa2?_cmd=prospect;AdItemId=1078499;Modified=1269836163

 

ALL ære til Honda, dere har vunnet respekt hos verdens mest kresne "nybil-hater"

Endret av merce-123

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva slags sokker ere du har røyka a? NSX kjedelig? da lurer jeg virkelig på hva gromt du har i garasjen!

Trodde du var innbitt motstander av sånt plastræl med vepsmotor jeg.

 

Neida, men man må jo sammenligne med biler i samme prisklasse. Dvs. Porsche 911, Lotus Esprit og Ferrari 348. Problemet med NSX er at den ble bygd av en komité borti Japan, hvor til og med eksoslyden ble gjenstand for grundige og pedantiske studier. En respektabel prestasjon, men det er et dekkende engelsk uttrykk for dette - squeaky clean.

'95 Subaru Legacy 2.0 GL

'99 BMW E39 520i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nsx har sugemotor med motoren bak hytta osv, en ferrari for dem som ikke har råd til ferrari, syns den er rå, har prata med folk som har kjørt den og de sier det er de sprekeste 276hk de har kjørt noen sinne, en slik nsx dro i fra supra med 500hk på gis 3 også, selv om jeg mistenker at førstnevnte var trimma, men hørte ikke noe plystring eller noe, noe som er rart

Endret av merce-123

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde du var innbitt motstander av sånt plastræl med vepsmotor jeg.

 

Neida, men man må jo sammenligne med biler i samme prisklasse. Dvs. Porsche 911, Lotus Esprit og Ferrari 348. Problemet med NSX er at den ble bygd av en komité borti Japan, hvor til og med eksoslyden ble gjenstand for grundige og pedantiske studier. En respektabel prestasjon, men det er et dekkende engelsk uttrykk for dette - squeaky clean.

 

Så problemet med Nsx ,er at den er for bra bygd da?

 

Herremingud!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en grunn til at folk snur på hodet og smiler når det kommer en gammelbil rullende. Herlig klassiske linjer. Stil som oser av fabrikantens egne ideer og design. USA og Europa biler med egenart og skjel. Hvor mange er det som gidder å snu seg etter en RISKOKER ?

Ford F250. Ford F150. Voyager3,3b . Kadett B. Kadett D. Rekord B. 2 dørs Jetta 2. Pug 406 Tdi. Kadett B stasjonsvogn og en haug med anna ræl + Lakkboks :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en grunn til at folk snur på hodet og smiler når det kommer en gammelbil rullende. Herlig klassiske linjer. Stil som oser av fabrikantens egne ideer og design. USA og Europa biler med egenart og skjel. Hvor mange er det som gidder å snu seg etter en RISKOKER ?

 

Om du hadde snudd deg a:P

 

n736930430_4940528_4141.jpg

___________________

- 200sx s13

-(x) Nissan 300zx

-(x) Husqvarna 125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår