PerMB Skrevet Mars 28, 2010 Rapporter Share Skrevet Mars 28, 2010 hei! har et motorprosjekt på gang og trenger litt hjelp. har noen av dere erfaring med 6cyl motorer med sekvensiel innsprøytning (per sylinder) og waste-spark (3 coiler, 2 syl per coil) hvilket system passer best til dette oppsettet? mvh per Siter '91 W124 230TE '94 W124 E220 Sportline '76 W116 280S ('73 W116 280SE) '87 4x4 D21 KingCab Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
donflaem Skrevet Mars 30, 2010 Rapporter Share Skrevet Mars 30, 2010 Hei. De fleste motorstyringer passer fint til dette. Adaptronic er et meget godt alternativ. Hvorfor trenger du å kjøre sekvensiel insprøytning når du skal kjøre batch på tenning. På skyline så kjører de halv batch som det heter. Da er dyseutgang 1 koblet til de 2 første sylindrene i tebnningsrekefølgen, dyseutgang 2 til de 2 neste i tenningsrekefølgen osv. Det blir da trigget en dyseutgang for annenhver tenningssignal. Dette kan du gjøre med adaptronic sin minste hjerne E420c. den hjernen har 4 dyseutganger og 3/4 tenningsutganger. Skal du kjøre fullsekvensielt så må du opp på E1280s hjernen. Den har nokk tennings og dyseutganger til det meste. Norsk importør heter importtech og sprutene kan kjøpes fra dem eller pbc auto i oslo. pbc auto mapper også disse sprutene. Se http://www.adaptronic.com.au for info om sprutene. Siter 142 73mod.banebil. B234 16v m/t04 turbo 500hk+, Autronic smc datasprut.msd dis2,1000cc dyser Tig sveiseapparater til uslålige priser. http://www.importtech.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PerMB Skrevet Mars 31, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 31, 2010 takk for innspill! grunnen til oppsettet er at det blir enklest for meg. :) coilene sitter unner dekselet på toppen. og har ikke plass til 6 stk hehe! skal skjekke tipset! Siter '91 W124 230TE '94 W124 E220 Sportline '76 W116 280S ('73 W116 280SE) '87 4x4 D21 KingCab Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
magnul Skrevet April 1, 2010 Rapporter Share Skrevet April 1, 2010 Hvorfor trenger du å kjøre sekvensiel insprøytning når du skal kjøre batch på tenning. Jeg ser ikke noe motsetningsforhold i det. Siter -07 Opel Astra stv -10 Citroën C1 -06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt) -95 Opel Omega Alkis edition (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet April 1, 2010 Rapporter Share Skrevet April 1, 2010 Det er vel bare en fordel å kjøre wastespark med tanke på pluggene, tenningstidspunktet blir jo like nøyaktig uansett. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kckerzx Skrevet April 1, 2010 Rapporter Share Skrevet April 1, 2010 Er da aldri en FORDEL å kjøre wastespark og/eller batch fire kontra sequensielt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet April 2, 2010 Rapporter Share Skrevet April 2, 2010 Forklar! Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
donflaem Skrevet April 2, 2010 Rapporter Share Skrevet April 2, 2010 Wasted fire er direkte oversatt, bortkastet fyring. Dvs du kaster bort en tenning pr omdreining. På en 4 sylindra motor så tenner 1 og 4 samtidig og 2 og 3 samtidig men motoren tenner på en av gangen pga ventilene som står åpne eller lukket. Det negative med wasted fire er ladetiden på coilene. Den blir kun halvparten av hva den gjør ved sekvensiel tenning. På en wasted fire motor får man en ladetid på ca 2,5ms. Det er for lite for de fleste coiler til å yte maksimalt. Riktig ladetid på coiler varierer mye men på feks ls1 coiler er ladetiden 5,6ms. På en 6 sylindra motor blir ladetiden enda kortere med det resultat at gnisten blir svakere Negativ ting 2 er at det er hele tiden 2 tennplugger som tar effekten fra coilen i stedet for 1. Wastedfire holder opp til ca 500hk i idielle omgivelser på en 4 sylindra motor. Skal man ha mere enn det så må man på sekvensiell. Det er mindre kritisk å kjøre batch på bensin en wasted fire på tenning. Mange orginale motorer kjører alle eller 2 og 2 dyser orginalt uten at det har noe å si. Startet nylig en bmw e30 m3 med at alle dysene fyrte en gang per syklus. Når vi endret til sekvensiell merket vi ingen forskjell på motoren. Siter 142 73mod.banebil. B234 16v m/t04 turbo 500hk+, Autronic smc datasprut.msd dis2,1000cc dyser Tig sveiseapparater til uslålige priser. http://www.importtech.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet April 2, 2010 Rapporter Share Skrevet April 2, 2010 Hvorfor skal det ha mere å si på en R6 enn en R4, R6 har 3 coiler som tenner like ofte som 2 på en R4. Det å kjøre flere dyser sammen, er ganske så vanlig på litt eldre biler, men på nyere er fullsekvensielt mere vanlig. Så lenge coilene er beregnet på tiden det tar å lade dem opp i forhold til maksturtall, så har det heller lite å si, wastespark hjelper faktisk å holde pluggene reine. Selvfølgelig er det lettere å ha kjappe nok coiler når det er en per sylinder, hva med den gangen vi hadde en coil på 8 sylindre, 4 gnister per omdreining, funka det ikke det? Alt har med hva ting er dimensjonert til. Greit, jeg har ikke all verdens peiling på datasprut, men motorteknisk ellers skal jeg vel være relativt oppegående. Nå har PerMB en motor, med 3 coiler fint gjømt under toppdekslet, disse er orgianle og dimensjonert til maksturtallet. Vil du påstå at han vil få såpass mye mere effekt at det er verdt å kjøre med 6 løse coiler, med lengre ledninger, flere feilkilder, enn å kunne ha en motor som ser relativt orginal ut, uten masse jall? Selvfølgelig vil det være fullt mulig å få det til å se orginalt ut også, men blir det gjort. Vil og påstå at sekvensiell/batched innsprøytning kanskje har større endringer enn du greier å høre med ditt øre, men når sant skal sies så går en bil med K-jetronic ganske så reint tross kontinuerlig sprut foran alle innsugsventilene, men da blir det like på alle sylindrene igjen, det blir noe med sylinderbalanse, eller balanse mellom alle taktene. Men nå er jo mesteparten av vitsen med sekvensiell innsprøytning å kompansere for forskjeller sylindre i mellom, og merkes kanskje bedre dess mere sliten motoren er, men at det ikke har noe å si for rein forbrenning å si på en ellers frisk motor, det er BS. Men siden jeg har rimelig lik 0 i peiling på datasprut, og mere peil på orginale motorstyringer, forgassere og fordelere så skal jeg holde kjeft her. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
donflaem Skrevet April 2, 2010 Rapporter Share Skrevet April 2, 2010 på en sekser så får man ladetid på coilene på masimalt 2ms som er lite uansett hvordan coil man har. På orginale motorer er det så lite effektuttak at det ikke har noe å si. Det er nårman skal ha mere effekt at dette er gjeldene. Når du snakker om 8'ere så stemmer det at den tenner 4 ganger pr omdriening. men på en v8 så er det 4-5 liters motorer med under 200hk så det er jo ultra late motorer det er snakk om. Alle v8 som er trimmet er det brukt skikkelige coiler, fordeler og pluggledninger. Dette er grunnet problemer med gnist. Motoren som det ble spurt om her i utgangspunktet holder det garantert med de orginale coilene. Regner ikke med at det er snakk om turbokonvertering og 600hk akkurat. Denne motoren orginalt kjører nokk også med enten batch eller alle dysene samtidig. Nå kjenner ikke jeg mb men det sitter nokk motronic på den å da tipper jeg det er 2 og 2 dyser sammen. hvis de dysene blir koblet sånn at dyseutgang 1 tar for seg de 2 første i tenningsrekkefølgen osv og dyseutgangene fyrer for annenhver tenning så er det mere en bra nokk. Det oppsetet holder mer en bra nokk for de fleste. Siter 142 73mod.banebil. B234 16v m/t04 turbo 500hk+, Autronic smc datasprut.msd dis2,1000cc dyser Tig sveiseapparater til uslålige priser. http://www.importtech.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet April 2, 2010 Rapporter Share Skrevet April 2, 2010 Skulle holde kjeft, men ser fremdeles ikke at 3 coiler på en sekser har det noe travlere enn 2 på en firer, så sant turtallet er det samme, de skal fremdeles komme med gnist en gang per veivakselrunde. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.