Gå til innhold

740Bjørn's Volvo740Langtidsprosjekt TIL SALGS

Ranger emnet


740Bjørn

Anbefalte innlegg

  • Svar 1.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jo.

 

Senkefjærer/senkesett er noe av det viktigeste på en bil hehe

 

ikke bil uten senk! :D

 

Hva er vitsen med å bruke penger på senkesett, når han må fikse andre viktigere ting på bilen? Slik som bakakslingen og noen andre ting.. :)

 

Fiks det først, så kjøp senkefjører :)

 

Sant som RsTurbo94 seie, er lite vits i å koste på bilen senkesett når det er 1000 andre ting som må fiksast, ting som er mykje viktigare enn senkefjærer. :)

 

Men det kjem, bare vær tolmodige. :thumb

Volvo 740 Turbo & Volvo 240 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med vel overstått konfirmasjon. Ser at du hadde "staselig" skyss til kirka. Blir jo nesten som en konfirmasjonsgave til deg selv dette. En nesten strøken bil. Du har absolutt fortjent dette etter iherdig jobbing.

 

Når det gjelder mitt "rustprosjekt" så har jeg vært på handel og handlet inn nødvendige varer. På kjøpet fikk jeg nyttige tips hos fargeforhandleren. Jeg ble rådet til å bruke Ferro-Bet rustfjerner etter at lakk og overflaterust var fjernet. Over området som var slipt ble jeg rådet til å ha på sparkel. Over sparkelen skulle jeg ha på syregrunning. Over grunningen skulle jeg ha på slipefyller. Over der igjen skulle jeg ha på lakk, og til slutt klarlakk.

 

Håper at dette fungere da. Har ikke så lyst til å ta en ny runde etter 1 år igjen på samme plassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med vel overstått konfirmasjon. Ser at du hadde "staselig" skyss til kirka. Blir jo nesten som en konfirmasjonsgave til deg selv dette. En nesten strøken bil. Du har absolutt fortjent dette etter iherdig jobbing.

 

Når det gjelder mitt "rustprosjekt" så har jeg vært på handel og handlet inn nødvendige varer. På kjøpet fikk jeg nyttige tips hos fargeforhandleren. Jeg ble rådet til å bruke Ferro-Bet rustfjerner etter at lakk og overflaterust var fjernet. Over området som var slipt ble jeg rådet til å ha på sparkel. Over sparkelen skulle jeg ha på syregrunning. Over grunningen skulle jeg ha på slipefyller. Over der igjen skulle jeg ha på lakk, og til slutt klarlakk.

 

Håper at dette fungere da. Har ikke så lyst til å ta en ny runde etter 1 år igjen på samme plassen.

 

Takker for det, var skikkelig artig å bli kjørt i sin egen bil til kyrkja. :D

 

Lurt å høre med fagfolk som har vært borti disse stoffa. Høres bra ut dette her. Rekner med eg hører frå deg korleis resultatet blei? :)

Volvo 740 Turbo & Volvo 240 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fekk begynt på det mini-prosjektet mitt i dag. :D

Fekk bilen på bukker, demonterte calipterene, bremseskivene og til slutt bremseskjoldene på begge sider. Kom ikkje lenger enn det før det vart kveld. :)

 

Har ærlig talt aldri vore borti bremser på 740 før, så det eg fekk gjort i dag var nytt stoff for meg.

Men med tida til hjelp og god hjelp i Haynes-boka så gjekk det som smurt. :) Jobber videre i morgon, planen då er å demontere støttestag, stab. stab og kyllingbein for lakkering/maling.

 

Fekk også gang i eit gamalt digitaltkamera eg hadde liggjandes, så i dag blir det ''Work in progress'' bilder også! :D

 

Bilder:

 

Oppdatering005-3.jpg

Før start. :)

 

Oppdatering008-2.jpg

Før demontering av calipter og bremseskive høgre side.

 

Oppdatering009-1.jpg

Bremseskjoldet høgre side.

 

Oppdatering013.jpg

Bremseskjoldet venstre side.

 

Oppdatering015.jpg

Bremseskivene. :)

 

Oppdatering018.jpg

Slik såg det ut då eg var ferdig i kveld. Kosta og rydda opp i alt verktøyet.

 

Oppdatering019.jpg

Bremseskjold demontert. Bare navet igjen. :)

 

Oppdatering020.jpg

 

Oppdatering021.jpg

Fekk lagt bremseskivene opp i kassen for å gjere det litt ryddigare. :)

 

Oppdatering022.jpg

Nye bremseskjold som skal males og monteres.

 

Kommentarer?

Endret av 740Bjørn

Volvo 740 Turbo & Volvo 240 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer med ei lita oppdatering frå i dag. :D

 

Har demontert stab. stag, gjort litt reint der det skal malast og fått gjort klar til litt tectylering i hjulbue og under bilen. :)

 

Bilder:

 

Oppdatering001-5.jpg

Stemningsbilde av bilen. :D

 

Oppdatering002-3.jpg

 

Oppdatering003-4.jpg

Stabilisatorstaget. Skal bytte de to foringene som sitter på sjølve staget.

 

Oppdatering006-3.jpg

 

Oppdatering007-2.jpg

Fått behandla litt rust og gjort klart for tectyl.

 

Kommentarer? :D

Volvo 740 Turbo & Volvo 240 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bra ut det der vettu! De foringene på stab. staget, skal du ha nye orginale? Min mening er at du får tak i powerflex foringer :) Er vell kanskje litt bedre enn orginalt. :) hehe. Stå på!

 

Takk skal du ha. :D

 

Powerflex foringer er planen, men penger strekker ikkje til. :( Så det blir nok orginale i første omgang. :)

Volvo 740 Turbo & Volvo 240 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for det, var skikkelig artig å bli kjørt i sin egen bil til kyrkja. :D

 

Lurt å høre med fagfolk som har vært borti disse stoffa. Høres bra ut dette her. Rekner med eg hører frå deg korleis resultatet blei? :)

 

Du skal få høre fra meg når jeg er ferdig med jobben. Men et slikt prosjekt er tidkrevende. Alt det jeg skal ha på de plassene der rusten er trenger tid til å virke og tid til å tørke. Jeg trenger i alle fall to dager for å få fullført denne jobben. Siden jeg jobber så trenger jeg bilen til å kjøre til og fra jobben. Litt dumt å bilen blir utsatt for fuktighet før alt er ferdig. Ser for meg at jeg må bruke neste helg til dette formålet.

 

Det blir i alle fall spennende å se hvor lenge en slik rustbehandling varer. Må innrømme at jeg ikke har lyst til å gjøre samme jobben på de samme plassene neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår