Gå til innhold

Oljelekkasje fra ....?

Ranger emnet


Audi-RS6

Anbefalte innlegg

På min A6 quattro har det dessverre kommet en lekasje bak ved drivakslene (tror jeg det er). Det drypper olje bak under bilen (midt på bak, rett forran reservehjulkassen). Aner ikke hva det heter, men regner med det er i forbindelse med drivverket. Er det noen som aner hva dette er? Simringer?

 

Er dette en kjent sak? Enkelt å reparere? Dyrt?

 

På forhånd takk.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kardangen. Ut i fra din beskrivelse kan det høres ut som du har lekkasje fra en tettering til drivakselen. Dette er en billig reparasjon dersom du kan skru selv og en forholdsvis dyr reparasjon dersom et verksted skal gjøre jobben.

- 98 Audi A6 1,9 Tdi

x97 Audi A4 1,8 20V (solgt)

x87 Mercedes 190E 2,3 (solgt)

x87 Mercedes 190E 2,0 (solgt)

x81 Ford Escort 1,3 (taket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig sannsynlig ut ja. Nå vil det være en overrivelse å si at jeg kan skru.. Har heldigvis bekjente som kan dette bedre.. Om ikke, så må den inn på verksted.. Er vel gjerne en del å demontere?

 

Er dette noe som må ordnes raskt? Har jo rent ut en del olje, aner ikke hvor mye olje det skal være.. Har ikke merket noe på kjøring foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig sannsynlig ut ja. Nå vil det være en overrivelse å si at jeg kan skru.. Har heldigvis bekjente som kan dette bedre.. Om ikke, så må den inn på verksted.. Er vel gjerne en del å demontere?

 

Er dette noe som må ordnes raskt? Har jo rent ut en del olje, aner ikke hvor mye olje det skal være.. Har ikke merket noe på kjøring foreløpig.

 

Er vel en uskreven regel at man bør ta sånne ting med en gang, pga at det fort kan koste deg så mye dyrere hvis drivverket ikke får nødvendig smøring pga for lite olje.Hvis det er klokka i bakenden (differensialen) som lekker så kan det fort bli litt å demontere da jeg regner med de plukker den helt ut og gjør jobben.Men kjenner du noen som er flink så klarer vedkommende dette også :-)

Audi A6 3.0 tdi avant quattro 2012 modell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne jobben er ganske grei dersom du har en løftebukk\smøregrav og ordentlig verktøy tilgjengelig. Som regel skrur man hele kardangen av bilen og skifter tetteringene med kardangen på arbeidsbenken. Kardangen skur man ut ved å løsne mellomakselen, drivakslene og boltene kardangen er festet i chassiet med.

 

Dersom du er helt rookie når det kommer til mekking kan det være greit å få andre til å gjøre jobben.

- 98 Audi A6 1,9 Tdi

x97 Audi A4 1,8 20V (solgt)

x87 Mercedes 190E 2,3 (solgt)

x87 Mercedes 190E 2,0 (solgt)

x81 Ford Escort 1,3 (taket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår