Gå til innhold

Tyskimport negativt?

Ranger emnet


Nybil-kjøper

Anbefalte innlegg

Noen som har noen erfaringer og oppfatninger om at tyskimporterte biler generelt er mindre smart å kjøpe enn "fullnorske" biler? Eller er det mer positivt enn norske?

 

Jeg har en Ford Mondeo for hånden som er delvis tyskimportert, dvs det er en tysk 2008 modell som er blitt importert og det er deretter blitt gjort et karosseribytte med en norsk bil (2008 Mondeo) som ble vraka bakre halvdel. Altså er motor, forstilling osv (mekanisk blir visst dette en enhet) blitt senket ned fra vrakbilen og løftet opp i tysk-bilen. Begge bilene er kjørt rundt 47000 km.

Forhandler utnytter her tydeligvis et smutthull i Tollvesenets reglement. Den tyske bilen var helt i orden. Så forhandler har altså en reservemotor med forstilling etc til Mondeo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt mindre sannsynlig at du blir lurt hvis du kjøper bil i Norge men blir vanskelig å kjøpe bil med utstyr du ønsker deg.Merket at det er veldig,veldig få norsk kjøpte biler som har skinn seter,i hvertfall veldig vanskelig å få tak i en Mercedes med skinn seter som er kjøpt ny i Norge,mens i Tyskland du kan finne brukt bil med utstryr nesten som om du kjøper bil direkte fra fabrikken med alt ønskelig utstyr.

Også kan du spare opp til 40-50 tusen kroner på bilkjøp i Tyskland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å si litt mer utfyllende:

Forhandleren jeg snakker om er en som driver verksted og bilredning (Falck tror jeg) i bygda. han virker veldig troverdig og ryddig. Det følger med alle garantier som gjenstår fra bilen(e) var ny(e) fra fabrikk, dvs ca 1,5 år. Det gjenstår også 10 år igjen av rustgarantien på karosseriet. Og så er det vel sånn at man har 5 års reklamasjonsrett på en såpass ny bil, selv om den er brukt.

Karosseribyttet er også utført lokalt på verkstedet hans, så sånn sett må han stå personlig ansvarlig for jobben som er utført.

 

Det er altså bare karosseriet som stammer fra Tyskland m.a.o.

 

Ved å beholde den uprutede prisen på 285000 har jeg fått tilbud på 8 nye dekk og felger. Det virker vel smart, så slipper man den dekkutgiften for 2-3 år, pluss at det er mulighet for å få spesifikke felgdesign. Prisen er også inkludert registreringsavgift på rundt 13000 kr

Endret av Nybil-kjøper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg riktig så er det sånn at karosseriet har fått "nytt" karosserinummer, eller at det var det gamle norske nummeret som da er prega inn. Han fortalte spesifikt om denne jobben som de gjorde ang dette. Han tilbyr også 3 års garanti, dvs at det da er igjen 1,5 år ca fordi bilens alder er 1,5 år omtrent. Dette vil bli kontraktfestet. Jeg har vanskelig for å tro at en kar som driver en familiebedrift på bygda har råd til å lure kunder, så det virker som at ting er ryddig.

 

Eneste minus med karosseribytte kan være at bilen får en dårligere bruktverdi, hvis det er sånn at jeg ska selge den om 4-5 år. Både tyskimportert + karosseribytte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker jo sånn, siden et verksted/firma selger en bil og vil dokumentere det i kontrakt. Da vil de vel stå personlig ansvarlig og må selv ta den økonomiske støyten dersom den offesielle garantien skulle bortfalle. Tror ikke disse gutta leker med Duplo lenger for å si det sånn. Men dette kan jo være kjekt å sjekke uansett da, så takk for tipset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig missvisende tittel. Du lurer på om tyskimport er negativt, mens problemet du får når skal selge er jo at dette er en ombygd bil.

 

Og hvorfor har den norske motoren og girkassa blitt satt i den tyske bilen hvis dette har vært i orden?

 

Denne hadde jeg holdt meg unna....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig missvisende tittel. Du lurer på om tyskimport er negativt, mens problemet du får når skal selge er jo at dette er en ombygd bil.

 

Og hvorfor har den norske motoren og girkassa blitt satt i den tyske bilen hvis dette har vært i orden?

 

Denne hadde jeg holdt meg unna....

 

Det er vel ikke annet problem enn at man taper penger på det. Er jo ikke kjekt å tape mer peng enn nødvendig selvsagt. Men det blir kanskje litt større tap enn normalt i og med at det er både tyskimport + karosseribytte.

 

Noen som forresten vet noe om Mondeo Mk4 generelt faller mye i pris, på f.eks normale norsk-kjøpte Mondeoer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår