Gå til innhold

Nybil-kjøper

Bruker
  • Innholdsteller

    28
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Nybil-kjøper

  • Bursdag 01/12/1979

Contact Methods

  • Bosted
    MidtNorge

Nybil-kjøper's Achievements

  1. Har funnet ut at det er pigg som gjelder her på Nordmøre, når det er væromslag og vannet flyter oppå holk-isen. Hadde en fin liten seiletur med null kontroll her om dagen, på litt slitte Hakkapellitta RSI dekk. Heldigvis gikk det greit, men var ikke noe særlig god underholdning å sitte i en ny bil og vinke til brøytekantene og de parkerte bilene som var farlig nær. Har lest litt på testen til NAF som var nå i høst, og Hakkapeliitta 7 og Continental ContiIce Contact er i teten. Har vel funnet ut at Continental er det dekket som passer best utifra min kjørestil og preferanse. Forhandleren min fører også Gislaved som er et merke produsert av Continental. Sånn sett også et kvalitetsdekk. Det er en ting jeg lurer på, og det er dette med gummikvalitet på sikt. Piggdekk har jo en annen gummikvalitet som ikke kommer helt opp mot piggfridekk. Dette innebærer jo at dekket stivner raskere, og gummien blir mindre smidig med økt alder, noe som fører til dårligere veigrep, og også til at piggene lettere kan rives løs. Er det noen som har erfaring med hvilke dekk som holder seg lengst i kvaltitet, og evt hvilke dekk som på det jevne er holdt for å være de beste? Har f.eks Continental ligget generelt foran Goodyear de siste 5-10 åra? Jeg ønsker litt info fra fotfolket, og ikke fra testpanel som bare tester kliss nye dekk.
  2. er vel ikke det første behovet man har; å kjøre gatebilrace eller cruise autobahn. Så da ska det vel egentlig holde i massevis :)
  3. Funker vel så lenge man ikke ska kjøre rallycross. Men man får kanskje lyst til det når man har Quattro :) TDI´en er jo sterk, men bråker jo litt da. Er ikke helt tyst akkurat inne i kupéen. Det er det vel kanskje med bensinmotoren
  4. Er bensinmotoren billigere på verksted enn TDI´en altså? Jeg har hørt rykter om 2,5 literen som er på alle Diesel-Quattroer. Så den unngår jeg glatt. Men er det mer problemer med TDI 1,9ern enn med bensin 1,8? Jeg har vel bestemt meg for manuelt gir ja. Fikk det litt inn med teskje da kjæresten sin A6 dieselautomat kjørte seg fast i en innkjørsel omtrent på flatmark. Automat er bare på/av. Går ikke an å sige seg i gang eller "vugge" seg ut av knipa sånn som med manuelt gir og kløtsj.
  5. Noen som har erfaring/formening om hvilken som er den beste og mest pålitelige motoren i A6, uavhengig om det er diesel eller bensin. De to mest aktuelle er vel 1,8 Bensin og 1,9 TDI... Jeg undersøker f.eks en 1,8 Quattro... Men er det smartere med en 1,9 TDI forhjulstrekk? Går jo mindre drivstoff selvsagt. Men så er det jo noen motorer det er mer tull med enn andre.
  6. Det ble ikke noe handel. Var vel på en måte smart med Naf-test, selv om det ikke ble handel. Kosta jo litt med testen, men fikk vite ting som ble avgjørende lodd på vektskåla. Bilen var heller ikke så strøken som førsteinntrykket i halvmørket tilsa. Case Closed!
  7. Det er vel ikke annet problem enn at man taper penger på det. Er jo ikke kjekt å tape mer peng enn nødvendig selvsagt. Men det blir kanskje litt større tap enn normalt i og med at det er både tyskimport + karosseribytte. Noen som forresten vet noe om Mondeo Mk4 generelt faller mye i pris, på f.eks normale norsk-kjøpte Mondeoer?
  8. Virker jo sånn, siden et verksted/firma selger en bil og vil dokumentere det i kontrakt. Da vil de vel stå personlig ansvarlig og må selv ta den økonomiske støyten dersom den offesielle garantien skulle bortfalle. Tror ikke disse gutta leker med Duplo lenger for å si det sånn. Men dette kan jo være kjekt å sjekke uansett da, så takk for tipset :)
  9. Husker jeg riktig så er det sånn at karosseriet har fått "nytt" karosserinummer, eller at det var det gamle norske nummeret som da er prega inn. Han fortalte spesifikt om denne jobben som de gjorde ang dette. Han tilbyr også 3 års garanti, dvs at det da er igjen 1,5 år ca fordi bilens alder er 1,5 år omtrent. Dette vil bli kontraktfestet. Jeg har vanskelig for å tro at en kar som driver en familiebedrift på bygda har råd til å lure kunder, så det virker som at ting er ryddig. Eneste minus med karosseribytte kan være at bilen får en dårligere bruktverdi, hvis det er sånn at jeg ska selge den om 4-5 år. Både tyskimportert + karosseribytte...
  10. Bare for å si litt mer utfyllende: Forhandleren jeg snakker om er en som driver verksted og bilredning (Falck tror jeg) i bygda. han virker veldig troverdig og ryddig. Det følger med alle garantier som gjenstår fra bilen(e) var ny(e) fra fabrikk, dvs ca 1,5 år. Det gjenstår også 10 år igjen av rustgarantien på karosseriet. Og så er det vel sånn at man har 5 års reklamasjonsrett på en såpass ny bil, selv om den er brukt. Karosseribyttet er også utført lokalt på verkstedet hans, så sånn sett må han stå personlig ansvarlig for jobben som er utført. Det er altså bare karosseriet som stammer fra Tyskland m.a.o. Ved å beholde den uprutede prisen på 285000 har jeg fått tilbud på 8 nye dekk og felger. Det virker vel smart, så slipper man den dekkutgiften for 2-3 år, pluss at det er mulighet for å få spesifikke felgdesign. Prisen er også inkludert registreringsavgift på rundt 13000 kr
  11. Noen som har noen erfaringer og oppfatninger om at tyskimporterte biler generelt er mindre smart å kjøpe enn "fullnorske" biler? Eller er det mer positivt enn norske? Jeg har en Ford Mondeo for hånden som er delvis tyskimportert, dvs det er en tysk 2008 modell som er blitt importert og det er deretter blitt gjort et karosseribytte med en norsk bil (2008 Mondeo) som ble vraka bakre halvdel. Altså er motor, forstilling osv (mekanisk blir visst dette en enhet) blitt senket ned fra vrakbilen og løftet opp i tysk-bilen. Begge bilene er kjørt rundt 47000 km. Forhandler utnytter her tydeligvis et smutthull i Tollvesenets reglement. Den tyske bilen var helt i orden. Så forhandler har altså en reservemotor med forstilling etc til Mondeo.
  12. Trolig blir det til at bilen selges som den er. Temperaturen skulle visst ikke avvike så voldsomt fra det normale. Den var visst opp på 80 grader, så det ska vel funke bra. Hvis det er sånn at skifte av termostat og føler er en enkel og billig affære, så er det vel ikke store krisa. "feilene" med bilen er bare anmerkninger i NAF-testen, og er visst ikke lista opp som nødvendige reperasjoner. Det er selger som har NAF-testen i hende, da undertegnede ikke hadde mulighet for å være til stede når det ble testet. Sikkert ikke smart at selger ser NAF-testen, men samtidig så er da kommunikasjonen åpen. NAF-mekanikeren anbefalte uansett kjøpet til tross for anmerkningene, da prisen er av de bedre på en sånn strøken bil. Jeg prøvekjørte nylig en annen lik A6 som er en modell nyere (2002). Den var ikke like strøken i interiøret, hadde bare 15000 km mindre, og kosta 50000 mer. I tillegg var det her lengre sia reg.reim skifte, og selgeren virka ganske rigid på den prisen han presenterte. Sånn sett er den aktuelle A6en uansett et godt kjøp, med tanke på at den var særdeles strøken både utvendig og innvendig. Det som også er greit er at årsavgift betales av selger. Det virker ikke som selger er hypp på å gå ned i pris. Det skal dog skrives en ordentlig kjøpskontrakt som innlemmer elementer i kjøpsloven som er aktuelle for privatsalg av bil. Så er kjøpet så ryddig det kan bli.
  13. Det jeg skrev i starten om at en litt for varm motor ikke er bra er vel en sannhet med noen modifikasjoner. Etter litt nettlesing så finner jeg jo også ut at det verste er å kjøre med en motor som aldri blir skikkelig varm. Dvs den ikke oppnår 90 grader som visstnok skal være den optimale arbeidstemperaturen. Så dette må i høyeste grad ordnes opp i ved et kjøp.
  14. Det er en 1,9 TDi Pumpedyse 115 hk. 1,9 TDI ska være den mest problemfrie motoren i Audier og VAG forøvrig etter det jeg har skjønt. Jeg har lest at man kommer til termostaten på undersida ved siden av bunnpanna. Jeg har jo tilgang til verkstedgrav hjemme på brodern sin gård. Men jeg tenker at dette bør ordnes av selger, og da helst på verksted. Da er alt i orden av det viktige "motorelle" når bilen selges :) Bremseskiver tipper jeg at jeg får til å montere selv, når den tid kommer. Mulig det blir neste høst... 4 org.skiver kommer på ca 5000kr. Det handler vel strengt tatt om å ha bra verktøy og ikke en dårlig skiftenøkkel når man holder på. Er ikke problem å få lånt (evt kjøpt) gode pipenøkkel-sett heller. Har jeg skjønt det rett så trenger man ikke løsne noe på bremseklosser og kalipere og sånt når det bare er skiva som ska skiftes...eller?
  15. Trenger rett og slett en ny termostat da egentlig. Da er man vel iallefall sikra at det ikke skjer noe funky med den i nær framtid. Skifte av termostat er vel en ordinær reparasjon på verksted, så burde vel ikke være no stress for selger å påta seg dette. Eller er kanskje A6 litt komplisert, og at termostaten typisk er bak reg.reim-opplegget eller noe sånt. Eller var det kanskje vannpumpa det....:confused:
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår